Komunálne voľby marketing
Peťo
True story. V nejakej mikroskopickej dedinke hej, že naozaj že 14 voličov, že na tejto úrovni mikroskopická dedinka a teraz tam bol kandidát a protikandidát a ten protikandidát získal 0 hlasov, čím sa ukázalo, že ani jeho manželka a jeho deti ho nevolili. Napriek.
Gabo
Trpké sklamanie, keď sa ráno zobudíš.
Peťo
Presne, počúvaj, že napriek tomu nie 0, mal 1 hlas svoj hej, napriek tomu napriek tomu, že tie voľby sú anonymné zo zákona, tak v takejto mikroskopickej dedinky ty vieš úplne presne úplne presne, kto ťa volil a kto ťa nevolil.
Gabo
Ale podľa mňa to není.
Peťo
A to je podľa mňa, to musí byť tak strašný pocit.
Gabo
Počkaj ale v tých menších mestách máš obvody, kde reálne akože ja neviem, že keď získaš 80 hlasov, tak si mestský poslanec, akože to je úplne normálne a tam presne, keď si akože obídeš si svoju rodinu a tam žije a kamarát, známych susedov a každý ti povie, jasné budem ťa voliť, tak si vieš zrátať, že tak mám 20 hlasov alebo 30.
Peťo
Rozumieš, že on si z tých štrnástich piatich obišiel, oni povedali jasné a výsledok bol 0. Takže vieš keby mal, že 3 hlasy, tak mu všetci piati povedia, to som bol ja.
Gabo
To som bol ja.
Peťo
Ale keď máš raz 0 alebo 1 svoj, tak to nemajú ako uhrať. Tá rodina podľa mňa oni sa dodnes nerozprávajú v tej rodine. Ja som o tom presvedčený.
Gabo
To musel byť tvrdý úder.
Peťo
Strašne.
Gabo
Čaute všetci s tým, ako skončilo leto, prišla jeseň ste si určite všimli, že okrem toho, že opadali lístie a neviem na uliciach sa skôr stmieva, z toho nejaký úplne že hlboký december, tak sa vyrojili v uliciach rôzne bilbordy. Schránky máme plné letáčikov a podobne a čo je nehynúci znak toho alebo teda neklamný znak toho, že sa blížia voľby a teda komunálne voľby, a ktoré budú 29. októbra, takže v podstate nie celé 2 mesiace a máme tu voľby. Takže, keďže s Peťom sme obidvaja marketéri a teda neštíti sa nám brať peniaze ani od politikov, tak robíme čiastočne aj politické marketingy, ja asi trochu viac, Peťo možno trochu menej, ale minimálne o tých kampaniach niečo vieme, tak by sme si pokecali o tom, že ako bežia kampane a pre tých z vás, ktorí buď kandidujú alebo máte v okolí niekoho, kto kandiduje, tak možno zdieľali aj pár geniálnych rád, ako vyhrať voľby. Peťo ty máš nejakú, že ako vyhrať voľby?
Peťo
Vieš čo, ja by som ešte doplnil, že ale zároveň sa dnes dozviete veľmi veľa veľmi veľa tipov, čo všetko nerobiť, ako to nerobiť, lebo toho je oveľa viac.
Gabo
My sme s Peťom alebo teda ja som tento diel chcel preto, lebo som chcel zo svojej frustrácie sa vyrozprávať z tých kampani, nechcel som začať tak hejtovať to, tak som to chcel akože pozitívne uviesť, ale bude to hlavne teda o hejte.
Peťo
Výborne máte sa na čo tešiť. Ja by som to zhrnul, ja by som začal najprv takou prupovítkou, ktorú som počul pred pár týždňami, že vyjdeš von a nadýchneš sa zhlboka, tak si väčšinou ľudí povie, že cítim čerstvý asfalt, blížia sa komunálne voľby.
Gabo
Presne tak. Ale to tak naozaj pravda je. Každý asi vo svojom okolí vidíme chodníky asfaltové a toľko stromčekov, čo sa vysadí a rozkvitne tulipánov a všetky tie kvetiny čo tento rok atď.
Peťo
Aj inač aj inač, aj sa aj sa pokosilo.
Gabo
Som si všimol.
Peťo
Normálne sa kosilo chápeš, že normálne veci, ktoré sa 4 roky nedajú, sa 1 rok vždy dajú, to je úžasné.
Gabo
A hlavne vieš čo je sranda, že keď máš nejaký dlhodobý projekt, tak každý politik, ktorý je samozrejme v úrade (???) vieš ovplyvniť, tak chceš, aby otváračka bola minimálne 3 mesiace pred voľbami. Takže ak vstaneš, počkaj.
Peťo
Najskôr.
Gabo
Najskôr tri mesiace a tak ďalej.
Peťo
Ideálne až tak tesne pred.
Gabo
Všetky pásky sa strihajú a otvárajú športoviská, parky vždy minimálne mesiac, dva pred voľbami.
Peťo
Je to tak. Ja by som hrozne chcel povedať, že stačí byť šikovný, mať nejaké schopnosti, dobré vlastnosti, byť ľuďom prospešný, a to je vlastne najlepší spôsob ako vyhrať voľby. Bohužiaľ to tak nie je. Bohužiaľ ako vyhrať voľby je, že musíš byť najvýraznejší v tom absolútne presýtenom priestore komunikačnom, ktorý je okolo nás. Ty si povedal billboardy a letáčiky. Ja hovorím internet, ktorý proste priatelia, ak sa plánujete v septembri alebo v októbri nakupovať akúkoľvek kampaň kdekoľvek na internete, tak sa majte na pozore, lebo bude priestor, môže sa opäť byť vypredaný ako hovorí génius digitálneho marketingu.
Gabo
Ale mal pravdu na konci dňa.
Peťo
Nie, aha, tak to si rozoberme. Tak ďaleko som ja nedošiel, že naozaj ceny budú vyššie, lebo každý kandidát aj tomu rozumiem, potrebuje vlastne tomu svojmu okoliu povedať, že som tu, toto sú moje sľuby a toto je dôvod, prečo by ste si voľby mali všimnúť, že kandidujem. Čiže ako vyhrať voľby neviem, ale viem, že ak tí ľudia si po A nezapamätajú, že ten človek kandiduje a po B nezapamätajú si aspoň jeden dôvod, prečo ten človek kandiduje, tak je nulová šanca, že by ho niekde na nejakom hárku zakrúžkovali.
Gabo
Akože úplne to prvé pravidlo je, že ľudia musia vedieť, že existujete. To znamená, že preto aj tu kampaň robíte, že samozrejme, ak nikto nevie, že existujete, že nedali ste si prácu s tým, že im to poviete, tak vás samozrejme krúžkovať nemôžu, nevedia a potom samozrejme, ak hovoril Peťo, že ideálne mať jednu, dve veci, ktoré si s vami spoja. A základ je samozrejme, aby ste akože, aby ste im boli sympatický, hlavne tých komunálnych voľbách, kde je to naozaj o málo hlasoch, veľakrát to desiatky stovky hlasov, ktoré vám to vyhrajú, proste je to o tom, že musíte byť sympatický tým ľuďom a teraz si možno aj povieme, že jak to dosiahnuť postupne.
Peťo
No tak určite dosť pomáhajú jamky v lícach.
Gabo
Áno, tam to potvrdzujem osobne.
Peťo
Tam by som to odporúčal možno chirurgicky, žeby ste to zvážili.
Gabo
Prečo vlastne som chcel, tak strašne som z toho frustrovaný, aby si nepovedal že som to chcel nahejtovať a to povedz ty Peťo a my sa s tým stretávame často je, že keď riešite akokeby že komunálnu kampaň hlavne, tak tá vo frustráciu, že robíte s ľuďmi, ktorí o tom marketingu vedia extrémne málo alebo nič, ale čo je úplne pochopiteľné, lebo tí ľudia majú.
Peťo
Ale nevedia o tom, že to nevedia.
Gabo
To je tá horšia vec, to je tá horšia vec, ale vieš, že ja to beriem, tak ja som tak nad tým minule uvažoval, že my to berieme hlavne tí komerčný klienti klasický, tak väčšinou rozprávame s nejakým komunikačným marketingovým oddelením, kde sú ľudia, ktorí z toho majú nejaké prax atď. a už nejakú tú základnú abecedu poznáte, ste na jednej rovine a riešite už, nazvem to ten detail alebo nejakú kreatívu a tak. A v tých komunálny voľbách naozaj, keď riešiš aj s ľuďmi, ktorí naozaj napríklad kandidujú za starostu alebo za primátora nejakého stredne veľkého mesta, tak úplne objektívni ľudia, ktorí sa takto kandidujú prvýkrát nestretli nikdy s marketingu. Nikdy ho nerobili, nepotrebovali to, majú úplne inú povolanie a musíš s nimi riešiť že úplne, že základy.
Peťo
Dokonca ho mnohí úprimne neznášajú.
Gabo
Tak, presne tak.
Peťo
Lebo marketing je pre nich tá hnusná otravná klamlivá reklama, oni zrazu majú byť toho súčasťou a neveria tomu, lebo však oni sú predsa poctivý chlap a taký chlap stačí, keď akože sa stretne so 100 ľuďmi a tých 100 ľudí to povie zvyšných 20 000 voličov, že tento chlap je poctiví.
Gabo
Presne tak alebo však, čo sa stretávame často, že ja kampaň nepotrebujem, mňa všetci už poznajú a majú radi.
Peťo
Presne.
Gabo
A prečo? Lebo však ja som minule išiel po ulici a zastavil ma Jožo a aj Mišo a ešte ja som aj Luciu stretol.
Peťo
A Jožová manželka hovorila, že by ma volila.
Gabo
Že ma bude voliť. To znamená, že keď som takto rozmýšľal, tak vlastne však akože všetci ma poznajú a všetci ma budú voliť. Toto je ten najčastejší akokeby ten problém toho čo ty (???).
Peťo
A ja mám a ja mám ďalší výborný príklad, nebudem nebudeme tu asi ani tí nebudeme menovať, ale na plasticitu to postačí. Tiež nám jeden kandidát na primátora nie Bratislavský neboj sa, nám začal vysvetľovať, že on teda zistil, že on je obľúbenejší ako aktuálny primátor. A ja hovorím vau super, tak to je jednoduché, tak máte nejaký reprezentatívny prieskum neni problém. No nie nie, prieskum nemám. No ale ja som si pozrel, že koľko laikov málo vianočné prianie, ktoré som napísal ja na Facebooku a koľko málo prianie, ktoré napísal primátor súčasný a on mal 427 lajkov a ja som mal 632.
Gabo
Takže je to jasné.
Peťo
A ja mu hovorím, že ale rozumiete ten rozdiel, že vám ľudia lajkujú veci, lebo ste nejaká fyzická osoba a prajete im. Oni si myslia, že v dobrej viere, že im úprimne prajete krásne Vianoce, ale od toho primátora to berú ako nejaké politické posolstvo, čiže lajknú mu to len tí, čo ho majú radi, ale tí ostatní vlastne to berú ako reklamu, hej nejaký typ. Nenechal si to vysvetliť. Normálne tvrdošíjne nám uk a post za postom, no a tuto a tu na deň žien a keď ja som rozdal ružu a dal som fotku, keď som dal ruku kamoške.
Gabo
Držal si sa Peťo?
Peťo
Keď som dal ja kamoške ružu, som sa odfotil a to malo 188 a primátor, keď po celom meste rozdával iba 120 lajkov. Kámo normálne si hovorí, že počúvajte, že ale viete, že žijete v bubline. Toto je alternatívna realita, o ktorej teraz rozprávate a nie je to pravda, nie je to pravda. V momente, keď budete kandidát a budete rozdávať ruže, tak nebudete zbierať lajky, lebo všetci vedia, že je to súčasť politickej kampane, ale tam si niekto myslel, že máte rád baby vo svojom okolí, tak ste im dali nezištne ruže. Oni nevedeli, že sa chystáte na politickú kariéru, lebo by to brali inak. Nedal si to vysvetliť.
Gabo
No a ja mám konkrétne čísla alebo presne sme mali kandidátku primátorku v jednom väčšom meste, ktorá prišla a povedala od začiatku tvrdila, že ju každý v meste pozná. Pomerne veľké mesto, desaťtisícové a tým pádom to nepotrebuje, lebo však, keď si povieme zjednodušene, tak tá kampaň má väčšinou 2 fázy, nejaká, ktorú by som nazval, že predstavovacia, kde poviete, že o sebe, že existujete.
Peťo
Tzv. everness priatelia.
Gabo
Everness tak a potom je tá mobilizačná, kde akokeby už potom pár týždňov pred voľbami hovoríte, tak už všetci viete, že existujem, tak poďte ma voliť.
Peťo
Tzv. call to action.
Gabo
Call to action.
Peťo
Ale mobilizačná sa to bola vo volebnom. Ja to len prekladám pre naších.
Gabo
Ja ti to neberiem, že teraz akože toto a ona teda, že tú prvú časť nepotrebuje, lebo všetci ju poznajú. Presvedčte, že našťastie na prieskum. Klasický Repre prieskum v meste ukázal, že ju pozná 21 % obyvateľov, takže ani nie pätina.
Peťo
Počkaj, čiže podporená znalosť hej, že dobrý deň, poznáte pani Elenu Mrkvičkovú.
Gabo
Áno, 21 %.
Peťo
Je odpoveď, že áno, tuším kto to je hej.
Gabo
Áno, áno. Odpoveď bola, že áno poznám to meno, a tak ďalej takže až.
Peťo
A potom si potom si prišiel ty, a opýtal si sa, ako veľmi si plakala, keď si videla tie výsledky prvýkrát hej.
Gabo
Akože, takto akokeby som nehejtil iba, akože to ju potom presvedčilo samozrejme, že treba samozrejme robiť aj tú predstavovaciu časť kampane, akože teda atď. Ďalšie potom pravidlo, ktoré akože fakt musíme vysvetľovať veľmi je, že vy tu kampaň nerobíte pre všetkých pre voličov atď a, že keď to veľmi zjednodušene rozdelíme, tak máte ako keby 3 skupiny tých voličov. Prvá je, to sú tí vaši akože skalní, čiže berieme to, že ak si trochu normálny človek, tak snáď ťa manželka, detí, rodičia, tvoji susedia, kamaráti budú voliť a nejaký to širšie tvoj okruh ľudí.
Peťo
Počkaj preruším ťa a keď náhodou si nie si istý, urobíš to ako Donald Trump.
Gabo
To (???)
Peťo
To nevieš?
Gabo
Nie.
Peťo
No, že keď Melania akože volila, tak on normálne sa pozeral cez plentu, normálne sa cez plentu pozeral.
Gabo
Pre istotu.
Peťo
Že kde ona akože krúžkuje. No to je normálne fotku na (???). Vážne.
Zamerajte sa na vašich voličov
Gabo
Ok. Tak si to potom overte. Potom máš, ako keby druhú skupinu, že my to voláme, že potenciálny volič. To je človek, ktorý napríklad o vás ešte nevie, ale že si povieme, že ten by vás mohol voliť, lebo lebo ho chceme osloviť atď atď. A potom sú ľudia, ktorí vás určite voliť nebudú a to sú väčšinou tie skalné jadro tých vašich protikandidátov, jeho rodina, jeho kamaráti, ľudia, ktorí vás neznášajú, lebo ste kretén.
Peťo
Lebo vedia, že ste kretén.
Gabo
Zistili to atď. a na nich sa prosím nefokusujte, na nich kampaň nevedte, na nich to nie je nutné atď. A stretávam sa často s ľuďmi akokeby s tým majú extrémny problém si povedať, ale hlavne typu na sociálnych sieťach. Hodiš príspevok a bavili sme sa o tom hejte a samozrejme tá rodina vášho protikandidáta, (???) začnú tam písať, že neviem čo neviem a ľudia si robia strašnú vedu z toho, že oni mi tam píšu, že ma nemajú radi a tak ďalej ale to sú ľudia, ktorí by vás aj tak nevolili. Načo načo, nestresujme sa.
Peťo
Prosím Vás ja vám v tomto diely ja nebudem veľa rozprávať, Gabo sa potrebuje vyrozprávať, ale ja to vždy predelím nejakým akože skutočným.
Gabo
Povedz.
Peťo
Pomôckou. Rada základná, ktorú hovorím úplne každému kandidátovi, úplne každému je, že nikdy nikdy nikdy nečítajte komentáre pod vlastnými príspevkami. Nikdy. Oni hneď samozrejme všetci našuchoria perie, vieš vyskočia im oči, ale ja musím vedieť, čo si myslí volič. Ja musím čeliť problémom. Ja musím vedieť, čo je téma kampane. A ja hovorím, ja nehovorím, že máte mať, že máte byť hluchy a slepí. Máš na to mať iného človeka, kľudne synovca, sesternicu hocikoho, kto si všetok ten hnus prečíta a vám z toho vyberie informáciu. Čiže vy sa nemusíte dozvedieť všetky tie vulgarizmy a osočovania, ale to, že ste mali ten plot natrieť na zelenú a nie na žlto pri tej novej škôlke, to je informácia, ktorú potrebujete v kampani, ale nikdy nikdy to nestojí za to čítať si komentáre pod vlastnými volebnými statusmi nikdy.
Gabo
Tak.
Peťo
Nemá to výnimku.
Gabo
Ale nikto to nerobí. Počuj akože to pravidlo je super, ale povedzme, že či ty tvoji alebo teda ty máš skúsenosť, lebo ja ja nepoznám jedného takého, čo by to neriešil. Mám niekedy pocit, že.
Peťo
Mal som takých, ktorý sa tvárili, že to nerobia, ale podľa mňa doma tajne pod vankúšom si to aj tak čítajú a potom je samozrejme opačný extrém, to už sme mali v inej epizóde, a to sú tzv. Matovičovci, ktorí nielenže čítajú, ale aj sami odpisujú.
Gabo
Áno a to je tá najhoršia vec.
Peťo
A to je čistá katastrofa, to už nič horšie byť nemôže.
Gabo
Spravujeme niektorým teda aj ten, povedzme community manažment teda odpisujemene v mene niektorých a to vieš je, že taká dohoda, že my to odpisujeme, máme na (???) vieme čo odpísať a tak dalej, však dohodneš sa kandidátmi nie tak, že vymýšľame ale kandidát povie, čo tam máme samozrejme odpisovať a tak. To nebolo, že sme tu akože to hráme za nich a tak a nevydrží to a že už mi potom kolegovia hovoria, že no išiel som do tej diskusie, že teda akože idem tam poodpisovať ľuďom a už som tam videl, že už si tam hádže svoje komentáre a už si tam píše a už sa s nimi háda a už to tam akože s tými trolmi to tam akože rieši atď a je to úplne zbytočné.
Peťo
Lebo tí ľudia, teraz myslím tí kandidáti oni nerozumejú tomu, že tí trollovia a jedno, či sú platení alebo sú neplatený, to je úplne jedno. Oni to robia práve, preto oni vás len potrebujú rozhodiť, dostať vás do nepohody, dať vám najavo, že vás všetci nenávidia, že to máte vzdať. To je ich úloha, to je ich práca, oni sa niekde akože vygŕcajú v komentári akože frustrovaní ako Gabo dnes a to je všetko. Presne mi hovoril iný kandidát, že keď ešte nepočul túto moju radu, že ja som išiel do jedných volieb do televíznej diskusie a tesne pred tou diskusiou som si prečítal taký hrozne nechutný komentár, hej od nie od toho protikanddáta, ale človeka z tímu toho protikandidáta, že no môj zlatý však my ti ukážeme. No len len tam choď a uvidíš, čo mi na teba vytiahneme a nehovorím, že ten môj výkon tej diskusie by bol lepší alebo horší, ale mal som to na pozadí, takže rozumiem, mne hovoril, že rozumiem tej rade, že keby som to nečítal, tak vlastne v tom momente v tej diskusii to neriešim a áno, niekto by mi prerozprával, že pozor človek z tímu alebo z toho z tých kandidátov toho protikandidáta podporovateľ protikandidáta nám dáva nejaké tuto námety, narážky vyhrážky, hej, ale to, že som si to prečítal už ovplyvnilo vlastne aj aj moje moje rozmýšľanie najbližšiu hodinu. Zrovna, keď som sedel v telke v priamom prenose.
Gabo
Preto ja hovorím a máme také akože pravidlo s kolegami vo firme, že podľa mňa 50 % to, čo my robíme a to, za čo dostávame peniaze, že nie, že my sme akože politický marketing riešime. My sme psychológovia. Úplne a to akože nehovorím fakt, že v zlom, že ten človek je samozrejme pod obrovským tlakom, keď kandiduje hlavne v nejakom väčšom meste, útočia na vás protikandidáti, je na vás veľký hejt, veľa práce, atď, atď atď, ale ten človek sa len potrebuje vyrozprávať. On vám zavolá, zase tento my napísal to a a to a my riešime psychologickú poradňu.
Peťo
Potom je ďalšia taká vec, ktorú hovoríme klientom často, že oni majú pocit, že na všetko treba reagovať. Všetko, všetko je dôležité, lebo už sa to dostalo do verejného priestoru.
Gabo
Niekto napísal na Facebook.
Peťo
Presne. V preklade niekto napísal do komentára niekde na Facebooku a tým pádom treba na to reagovať, lebo však predsa sa nenechám osočovať očierňovať a ja som v tomto taký celkom tvrdý a hovorím, že dobre, tak on to niekde aj keby dal ten protikandidát nejaký status, natočil video hej, dobre, pozrime si čísla, koľko to malo v (???), koľko to malo (???) lajkov, hej komentárov, čo píšu jemu pod tými komentármi a potom zareagujme, pretože v drvivej väčšine prípadov sa stane to, že to, že my tú vec okomentujeme, tak nieže okomentujeme uňho, že na ňu zareagujeme, my zvýšime akoby dosah tej témy. Čiže tam by to on ten protikandidát to tam vygrcal, zasiahlo to nejakých jeho skalných, presne ako si povedal.
Gabo
Ty si tam pohejtujú medzi sebou.
Peťo
Presne s tebou sa pohádajú a koniec témy, ale keď ty hráš tú hru a to nie je pravda, čo on včera povedal a je to takto toto a on zajtra dá ďalšiu tlačovku a je to pravda a ty vlastne hráš jeho hru namiesto toho, aby si hovoril svoje témy.
Gabo
Presne to som chcel povedal, že ty si na jeho ihrisku. To je úplne najhoršie byť na cudzom ihrisku, lebo však poznáme to a je úplne najhoršia vec čo sa stáva je, že poďme na to zareagovať a hodíme si to na vlastnú stránku, a to už je úplne ten najhoršie vec akože dať (???) si to dá na svoj profil.
Peťo
Ale počkaj, tu by som sa s tebou.
Gabo
Vieš čo, je to problém preto.
Peťo
No daj.
Gabo
Lebo tí ľudia na tvojom Facebooku.
Peťo
Áno, že robíš reklamu na tú vec u seba.
Gabo
A oni o tom netušia, že na inom Facebooku protikandidát lebo jeho nesledujú, ho nemajú radi a ty budeš o tom, čo on chce písať na svojom Facebooku a ľudia jednak netušia, o čom ty točíš, že musíš to tam vlastne celé zopakovať, aby oni pochopili a ty vlastne iba si svojím.
Peťo
Nie je pravda, že sme nerobili toto.
Gabo
(???) že sme korupčníci a tak ďalej, len akože tak na čo.
Peťo
A nie je pravda, že moja manželka dostala dotáciu a tiež nie je pravda.
Gabo
Že tí ľudia o tom ani netušili, prečo im o tom hovoríš vôbec. Takže takto, aby sme boli, že konštruktívny, tak pravidlo je samozrejme na nejaké útoky alebo hejt alebo dezinformácie treba reagovať, ale až v momente, keď zasahujú tú vašu bublinu vašich voličov. Keď sa vrátime k tomu, že kto sú toto sú tí vaši skalní alebo tí potenciálni. Ak viete, že už to tu je a už sa ma to pýta moja rodina, moji kamaráti, známi, tak je zle. Vtedy treba samozrejme na to zareagovať, ale v momente, keď to riešia iba tí vaši hejteri. (???)
Peťo
Ja by som ešte bol akože v tomto prísnejší. Rodina a kamaráti to videli, lebo sa prirodzene zaujímajú, čo sa píše o vás, o vašej téme, ale keď to presiakne do tej vašej bubliny, čiže začnú sa vás to pýtať u vás. Tomu rozumiem hej myslím, myslím, iní cudzí, ľudia sa to pýtajú u vás.
Gabo
Tak tak.
Peťo
Tu by som asi trošku by som nesúhlasil, lebo ja napríklad klientom často radím, že my ak chceme nejakú tému riešiť, tak ju vždy musíme riešiť na tzv. own chanells, že našich vlastných kanáloch, hej náš Facebook, náš Instagram, náš blok, naša webstránka, lebo ty keď začneš komentovať tam uňho, čo vlastne vyplýva z tej tvoj rady, že tak odpovieš ale teda tým ľuďom, tak poprvé odpovedáš jeho skalným, čo je úplne zbytočná práca a po druhé nie si admin tej diskusie. Hoci kto ťa môže hocikedy zmazať, môže ťa nahlásiť.
Gabo
To sa aj stáva.
Peťo
Môže ťa vysmiať v tej komentároch a tak. Čiže my napríklad hovoríme alebo ja hovorím, že ak to stojí za reakciu, že naozaj to chceš na to reagovať, no tak urob to tam, kde ty si adminom zjednodušene, tvoj web, tvoj Facebook, tvoj Instagram.
Gabo
Ale ak iba musíš.
Peťo
Áno, ak musíš.
Gabo
Musíš, ak sa to rieši v tvojej bublinke.
Peťo
Nie u neho, nie u neho.
Gabo
Áno, ale hovorím, že ak chceš reagovať a u teba sa to nerieši, tak potom vždy reagujú na tej platforme, kde to je, lebo ten človek, keď si má prečítať tvoj argument, nech si ho prečíta pod tým statusom to, kde sa to píše akože alebo tým blogom alebo kdekoľvek lebo.
Peťo
Áno, ale vtedy napríklad hovoríme, že by tam mal reagovať niekto z tvojho tímu nejaký tvoj podporovateľ, taký tvoj elf, ale nemal by si ty ako kandidát.
Gabo
Dávať sa mu.
Peťo
Dávať tomu kredit.
Gabo
To súhlasím to, to súhlasím.
Peťo
OK.
Gabo
Potom tam ešte kandidátovi volám, že delete bad kandidáti, čokoľvek, čo je na Facebooku reagujú, daj mu delet, dajmu ban.
Peťo
Delete ban?
Gabo
Delete ban kandidáti.
Peťo
OK.
Gabo
A čo akože nám samozrejme uľahčuje robotu a snažíme sa ale ich presviedčať, že prosím nerobme to, lebo lebo lebo lebo však akože bavili sme sa veľakrát o tom, že prečo má zmysel diskutovať na Facebooku atď. Ale ale vravím sú aj takí, ktorí majú teda tento prístup.
Peťo
Chcem sa opýtať jednu vec teba ako odborníka, že keby si mal.
Gabo
To začína tak, že čakáme na ranu pod pás.
Na ktoré sociálne siete sa zamerať?
Peťo
Nie, nič špeciálne Gabo, niečo ako zvyčajne. Taká typická otázka, že dobre, no, tak všetci mi hovoria, že na tom internete a na sociálnych sieťach mám niečo robiť, ale veď nemôžem byť všade a nemám na všetko peniaze. Normálne mi zoraď v poradí, ktoré sociálne siete má využívať v poradí od najdôležitejšej.
Gabo
Tak akože vieš tá klasická odpoveď je, že buď na tej sociálnej sieti kde je tvoja cieľovka, ale to je také akože alibistická odpoveď.
Peťo
Tak povedz.
Gabo
V prípade v prípade volieb. Tak to že, zase.
Peťo
V najbližších komunálnych, lebo v ďalších to bude inak.
Gabo
Áno, v prvom rade prvá vec, čo hovorím je, že neriešte sociálne siete v prvom bode, v prvom rade riešte Google, to znamená, že musíte mať podchytené to, lebo ten človek už dneska aj v malinkých dedinkách, kde akože všetci hovoria však ja tam obídem krčmu a podám ruku, dobre, ale je časť ľudí, ktorí si vás minimálne vyhľadajú, ty ktorý vás nepoznajú, hodia do Googlu vaše meno.
Peťo
Že máš mať ošetrenú tú reputáciu v Googli inak povedané, čo o tebe Google ukazuje.
Gabo
To je úplný základ. Ja to volám, urobte si najprv audit, lebo stane sa aj mne sa stane každému. Internet tu funguje 20, 25 rokov, ty si nepamätáš, čo si písal pred desiatimi pätnástimi dvadsiatimi rokmi na internet, aký si mal ty blog, kde si sa vyžaloval alebo si odhájil tajnú konšpiráciu o tom, že svet.
Peťo
Fotku vo vani s kamarátmi.
Gabo
Áno kde hajluješ náhodou a tak ďalej, no ale pointa je, že urobte si takýto audit, že prvá vec, čo sa stane, keď vyhodíte svoje meno, všetko, čo tam nemá byť a čo sa nehodí k vašej novej funkcii, by som teda navrhoval zmazať a potom sám si ošetríte to, že mať nejakú webovú stránku, lebo tým pádom ste vysoko v tom (???) hodiť tam ako prvé zaplatili sme Googlu reklamu atď. atď atď.
Peťo
Ja len doplním, že dokonca Európska únia prinútila Google uviesť taký inštitút, volá sa to, že Právo na zabudnutie, lebo samozrejme, že keď to bol váš vyplakávací blok z 2006, tak ho viete zmazať, ale keď o vás písal nejaký bulvár pred veľa veľa rokmi, ale stále sa to je to jedna z mála zmienok o vás, takže sa to stále ukazuje na prvých priečkach Googlu, tak máte Právo na zabudnutie. Je na to taký špeciálny formulár, ktorý sa nedá poriadne ľahko vygoogliť, ale existuje a vy vlastne tam nahlásite, že je to stará informácia a ja mám teraz kariéru, ja si neprajem, aby sa to zobrazovalo a to neznamená, že oni zmažú ten článok, oni len ho nebudú na vaše meno ukazovať medzi prvými. Nedá sa tým ošetriť to, že ste gauner a ešte pred rokom ste boli v podmienkach za korupciu a teraz máte právo to na to zabudnúť, právo na zabudnutie, ale Google to vždy posudzuje úplne individuálne, je to na úrovni proste.
Gabo
Má tam asi nejaké kritériá (???), nejakú osobnú ochranu údajov a také.
Peťo
Hej veľmi prísne, ale áno, existuje aj Právo na zabudnutie.
Gabo
To je úplne prvá vec, že akože mať ošetrené, že čo o vás človek, keď chce sa zaujíma, čo príde a potom tie sociálne siete asi najjednoduchšie úplne najhoršie je, keď hlavne v tých malých obciach človek vymýšľa, že má 5 sieti, sme sa o tom bavili a tam niečo a tam niečo a tak ďalej. Ideálne mať podchytený ten Facebook a Instagram, to mi akoby dáva zmysel.
Peťo
V tomto poradí hej.
Gabo
Asi áno asi áno.
Peťo
Ja hovorím to isté len teda.
Gabo
Okej ja som zľakol, že teraz.
Peťo
Gabo
Facebook a Instagram, lebo na tom Facebooku si vás ľudia hľadajú, tiež je to akokeby sme sa o tom bavili, že to vyhodia, chcú si váš profil pozrieť, je tam stále najviac ľudí, sú tam aj tí starší voliči aj tí ľudia nad 40, nad 50.
Peťo
Hlavne sú (???) dnes.
Gabo
No a tak akože stále tam máš aj mladú akokeby populáciu.
Peťo
No teens tam už skoro nie sú.
Gabo
No teens nie. Ale akokeby typu, že produktívny vek tých voličov tam nájdeš, takže určite Facebook ošetrený a potom ten Instagram je taký, že keď už máš Facebook dobre zmáknutý, dobre však rob aj ten Instagram a všetko ostatné je, že už fakt, keď nemáš, čo s peniazmi a časom tak si rieš kľudne aj TikTok.
Peťo
Presne a tu smerujem, lebo ja som v posledných mesiacoch veľký ambasádor TikToku, že naozaj veľký, že je to podľa mňa obrovská marketingová príležitosť v súčasnosti. Predpokladám, že čoskoro nahráme TikTok 2. Bude to prvý buzzword, ktorý zopakujem, lebo sa za pol roka, tak strašne veľa zmenilo.
Gabo
Áno a môžno aj viac ako za pol roka trištvrte, ale hej, akože posunulo sa to obrovsky.
Peťo
Áno, čiže na to sa môžete tešiť, ale teda presne, že ja tu všade rozprávam o TikToku a niekedy tí kandidáti sa opýtajú, že a čo TikTok, tak, čo by si odpovedal ty. Potom ti poviem ja, čo im hovorím.
Gabo
No to im hovorím, že keď máte zmáknutý.
Peťo
Jaaj aha (???) viac času a peňazí.
Gabo
Že keď máte zmáknutý akože Facebook a Instagram a už to robite, nikto samozrejme a dobre zmáknuté, a tak im hovorím, tak pozrite sa ešte na Facebooku to vyzerá a na Instagrame ako jak to vyzerá, tak si riešte najprv to a na TikTok zabudnite a to im hovorím.
Peťo
Ja im hovorím, že ešte netreba, pretože voľby sú o 2 mesiace a o 2 mesiace tam nebude tá veľká časť tej voličskej základne. Naopak, ak ty už teraz chystáš na voľby o 2, 3, 4 roky.
Gabo
Tak tam má zmysel byť.
Peťo
Tak teraz treba začať.
Gabo
Tak presne tak úplne s týmto súhlasim.
Peťo
Čiže do októbra už ste to nestihli, ale asi sú nejaké voľby o rok, o dva aj o tri a vtedy odporúčam začať dnes, lebo o tie 3 roky tam bude obrovské niekoľko miliónov Slovákov.
Gabo
Potom klasiky máš také tiež, že billboard, letáčik atď. Teraz akože neviem, či si všimol ale veľký trend vo veľa mestách je akokeby vizuálny smog, že kedysi akože tie mestá boli oblepené a dneska už ako na kandidát, keď si dal billboard, už akože čelí takým, že a ty tu špatíš mesto a (???)
Peťo
Počuj ja mám heck, práve som vymyslel heck.
Gabo
Povedz heck.
Peťo a jeho “volebný hack”
Peťo
Že aktuálny primátor alebo starosta nejakého mesta nejakej dedinky, teda volebný billboard a potom ho slávnostne dá strhnúť, akože strháva volebný smog, tým pádom sa s tým billboardom sa s vlastnou tvárou dostane do telky.
Gabo
Počkaj, ale my sa stretávame s tým a že to je akože to je reálny heck, že tí úradujúci primátori a starostovia tí v podstate nemusia riešiť tú predstavovaciu časť kampane, všetci, každý pozná toho svojho primátora a tým pádom im extrémne vyhovuje keď povedia všetkým ostatným, že dobre, tak títo kampani idem bojovať proti vizuálnemu smogu a my všetci kandidáti sa zaviažme, že nebudeme používať ani billboard, ani letáky a tak ďalej a tak ďalej.
Peťo
Takže to je trik Gabo, chceš mi povedať, že je to trik?
Gabo
Trik, ktorý sa reálne využíva, ktorý akože obrovský plus, lebo ty, keď si ako keby ten protikandidát, ten ktorý je má známy, tak tým náš problém, lebo zrazu okej však akože tak do tak, ja chcem byť proti vizuálnemu smogu, všetci sú proti vizuálnemu smogu, ale ty si vlastne odpíliš akože veľkú časť tej kampane, kde máš šancu tým ľuďom povedať, že existuješ.
Peťo
Vieš čo sa teraz stane. Teraz tí aktuálny primátori, ktorí ešte tento pakt neuzavreli s protikandidátmi po tomto buzzworlde (???) prídu.
Tajný recept na víťazstvo vo voľbách
Gabo
No dobre ale kandidát, ktorý teraz iba rozmýšľa, že by si dal nejaký billboard, tak ten je stratený. Ako sa blížime postupne akokeby k záveru, tak ja to všade na tých školeniach hovorím, že je existuje jeden, že tajný recept na víťazstvo. Tak akože dostanem sa k záveru. Tajný recept na víťazstvo a teraz potvrdili aj americkí vedci, to nie je tak, že som si to ja vymyslel.
Peťo
Tak to musí byť pravda.
Gabo
Tak to musí byť pravda. Ako minule som dostal zdrba za to, že som niečo povedal na anglických vedcov.
Peťo
Inač počúvaj ale ja som ja som ťa strašne obhajoval. Podľa mňa to bolo vtipné.
Gabo
A neviem ani čo som povedal.
Peťo
Vulgarizmus.
Gabo
Fakt no ale však (???), že americkí vedci sú akože.
Peťo
Topka.
Gabo
Však ja som akademik kúrnik šopa tak ako.
Peťo
No ale čo zistili? (???) Ako vyhrať voľby?
Gabo
Pointa nie, že pointa je, že základné pravidlo. Množstvo ľudí voľby proste a politika nezaujíma, sú akokeby v takej tej mlčiacej väčšine, niečo sa blíži, budú nejaké voľby. Mňa tu dajte mi s politikov pokoj. Poznáme to všetci, veľa z tých ľudí, čo to počúvajú sú presne takto nastavení a potom sú ľudia, ktorí tie voľby zaujímajú a tí slúžia niečo ako taký mikroinfluenceri voči tým, ktorých to nezaujíma. Klasicky, že poznáte to v rodinách. Kamarát, jeden človek, ktorý proste číta tie programy, a ktorý chodí na neviem, čo ddd a toho sa na konci vždy pýtame, že a počuj, že a spolu s tým.
Peťo
A koho mám voliť?
Gabo
A koho mám voliť?
Peťo
Inač a mňa si to pýtajú aj naši.
Gabo
No však to je úplne bežne a mňa tým študoval som politológiu, tak som akože rád sa a tak ďalej. Pointa je, že v tých komunálnych voľbách ti ide o málo hlasov. To neplatí pre národné voľby. Každý jeden človek, ktorého presvedčíte extrémne dôležitý, lebo to je naozaj ďalších 5 hlasov, lebo ak on je ten skalný, dáte si s tým tú prácu, takže to tajný recept je veľakrát ja hovorím o tom, že dajte si robotu s tým, že si presvedčte to skalné jadro, majte podľa, samozrejme veľkosti toho obvodu atď, ale desiatky stovky možno nižšie tisíce ľudí, ktorých naozaj obeháte, ktorým naozaj napíšete osobný mail, lebo je to váš kamarát známy. Na Facebooku máte každý na messengeri, koľko 1000 followerov, 1000 friendov teda vašich kamarátov. Napíšte aspoň tým čo tam žijú v tej obci a môžu voliť. Každému jednému z nich ahoj, neviem o týždeň sú voľby, voľ ma atď, každé jedného skalného voliča, máte ďalších minimálne troch, ktorých on vám donesie.
Peťo
Ešte pred chvíľou to bolo 5.
Gabo
5 no klesá to.
Peťo
Klesá tá inflácia.
Gabo
Klesá to, je život je krutý.
Peťo
Ak prídu voľby, za každého skalného máte dvoch antivoličov.
Gabo
Toto, že nemajú americkí vedci spočítané a tá pointa je asi jasná, to znamená, že dajte si s tým robotu v komunále obehajte tú obec, stretávajte sa s ľuďmi osobne. Napíšte všetkým každému jednému osobný mail, lebo naozaj ten človek, keď je váš skalný donesie vám ďalších voličov a veľakrát vidíme to, že rozhodne 10 hlasov, 20, 30 hlasov a si budete potom búchať hlavu o stenu, že kokos mal som ešte aj Jožovi aj Ferovi zavolať pre istotu.
Peťo
Čiže ten chudák ten starosta s tými štrnástimi voličmi dokopy. Stačilo, že by presvedčil troch a mohol by sa vyhrať akože komplet celú obec a ani to sa mu nepodarilo hej.
Gabo
Tento podcenil.
Peťo
Ja by som chcel sa na záver ešte opýtať takú otázku, lebo v tom októbri to nebudú také, že nejaké voľby, to budú, že super komplikované šialené voľby, tak najprv chcem dať radu, ktorú už nestihnete využiť, lebo toto počúvate potom, ako sa podávali kandidátky, ale ja doteraz som všetkým všetkým hovoril kandidátom, že prosím vás to je jedno, že aká je vaša primárna kandidatúra či na primátora, mestského poslanca, vúc-kárskeho poslanca, predsedu VÚC čokoľvek je to jedno, ale prosím vás kandidujte všade, kde sa dá. Všade kandidujte a teraz oni o to ja som sa až v tom kraji som sa nechcel angažovať niečo niečo, lenže tak marketing nefunguje. Marketing funguje tak, že ak si tí ľudia zapamätajú vaše meno a ešte ten jeden dôvod prečo vás majú voliť, tak oni budú vaše meno hľadať na všetkých tých papieroch, ktoré dostanú do ruky.
Gabo
Presne tak a teraz si zober, že v Bratislave budeš mať, koľko 6 papierov v ruke?
Peťo
Tak tam chcem dôjsť, čiže to už nestíhate, môžte to urobiť na ďalšie super voľby, ale ja som to svojim poradil aspoň, pretože presne on, keď si zapamätá, že Peťo Šebo, to je ten, čo opraví všetky chodníky, tak im je to jedno, či je to kompetencia VÚC-ky alebo obce alebo mestskej časti a je im to a totálne to im to ukradnuté. Oni ma všade zakrúžkujú, aby som to niekde tie chodníky opravil a v Bratislave, presne ako si povedal, že kľudne to povedz, lebo to bude, že totálny megamix.
Gabo
Lebo tu bude mať 6 lístkov, budeš teda voliť, keď si v mestskej časti poslanca mestskej časti, starostu mestskej časti, poslanca mesta, primátora mesta Bratislava teda, poslancov župy a predsedu župy.
Peťo
Presne. Inak povedané, tí ľudia nemajú šancu si zapamätať, že presne na každom z tých šiestich papierov mám svojich kandidátov. Nie.
Gabo
A ešte iných. Vieš, že by si mal, že tu budem mať týchto troch a tu bude Miro (???).
Peťo
Bude Jožo, Fero, Ďuro a na tom druhom bude Miša, Katka a Zuzka.
Gabo
Není šanca.
Peťo
Nula, čiže oni si zapamätajú 2, 3 mená a tie budú všade hľadať a tie budú všade krúžkovať a to bude výsledok. Moja prognóza, ktorú vystrihneme po tom, ako sa nenaplní, že bude, že bude podľa mňa extrémne kopírovať tie miestne parlamenty budú za kopírovať tie župné.
Gabo
Určite.
Peťo
Inak povedané, že všetci v tých župných budú niekde posadení v mieste.
Gabo
A navyše, čo si z pohľadu efektivity, ty za jednu kampaň robíš tri alebo dve.
Peťo
Presne za jednu kampaň.
Gabo
Alebo 4.
Peťo
Alebo máš 4 funkcie.
Gabo
Presne tak, že vlastne ty investuješ do jednej kampane a ona ti prinesie 3 funkcie, takže je to extrémne výhodné no Peťo.
Peťo
Škoda, že ste to nestihli.