Majú newslettere ešte zmysel?
Gabo
Pre všetkých, ktorí rozmýšľaju nad newsletterom a nechce sa vám vyrábať nejaký tamplate a potom ísť do MailChimpu a tam to poslať nejakú databázu si tvoriť, je tu heck, vieš čo vymyslím aký heck?
Peťo
Neviem.
Gabo
Súvisí s mojou sieťou, ktorú až tak veľmi nemám rád. To je LinkedIn. LinkedIn dal nedávno možnosť práve si vytvoriť akokeby vlastný newletter v rámci LinkedInu. Pointa je veľmi jednoduchá, že pre všetky firmy, ale aj pre užívateľov, ktorí majú nejaký počet followerov, nejaký na to, že overenejší profil, vieš jednoducho vytvoriť akože typu, že v rámci toho nejakého tamplatu, ktorý ti LinkedIn poskytne newsletter a poslať ako keby on to pošle automaticky notifikáciu všetkým tvoji connections alebo followerom, že ty si vytvoril nejaký newsletter, oni sa môžu subscribnuť priamo v tom LinkedIine a potom im to chodí.
Peťo
Som nevedel.
Gabo
Testovali sme to, má to mega tie konverzie akože reálne megakonverzie, začali sme to preto, lebo jedna známa, ktorá je ako to nazvem, že Linkedlin influencerka, má nejakých cez 14,5 alebo 15 000 tých followerov, ktorých mán na LinkedIne Slovenka, keď si spustila newsletter do dvoch týždňov mala takmer 3000 subscriberov, akože konverzia bola obrovská.
Peťo
Slušné.
Gabo
U jedného konkrétneho klienta, ktorý mal cez 1000 followerov, nie je to veľká firma, máme zatiaľ 450 subscriberov na ich newsletter, takže je to mega.
Peťo
Ukážeš mi po nahrávaní ako sa to robí.
Gabo
Ukážem, konečne niečo naučím Peťa Šeba, to neni možné normálne toto.
Peťo
Normálne toto fakt, že o tomto neviem.
Gabo
Tým, že to je ako keby novinka, tak to má ešte strašne dobré čísla.
Peťo
Presne.
Gabo
Samozrejme, keď to začnú robiť všetci, tak samozrejme aj ten počet subscribov bude klesať, ale teraz je to akože super vec. Fakt sme sami prekvapený, ako to funguje a je to extra jednoduché, lebo to máte všetko priamo v tom LinkedIne, že konečne ten LinkedInine je na niečo dobrý.
Peťo
Ale neznamená to, že sme zobrali LinkedIn na milosť.
Gabo
Nie len.
Peťo
Iba sme tam našli jednu užitočnú funkciu, chápem to správne.
Gabo
Presne tak. Dneska sa budeme baviť o téme newsletter, čo mi na prvú prišlo, že v roku 2022 sa baviť o marketingu o newsletteri, že to, kde sme, že čo akože ideme robiť retro podcast. Ale nie na druhej strane, ako treba povedať, že newsletter zažíva podľa mňa aspoň ja to tak cítim akoby opätovný nejaký boom v marketingu a podľa mňa vysvetlenie je jednoduché, že na rozdiel od možno nejakých social media, kde nemáte úplne nad tým kontrolu, že koľko ľudí to tá sociálna sieť ukáže, tak newsletter, aj keď samozrejme s nejakými obmedzeniami, ale stále je to akokeby váš kanál a čo je najdôležitejšie, ľudia do toho mailu chodia. To znamená, že jeden z hlavných výhod teda je, že viete tam trafiť ľudí. Ľudia ľudia sú tam, hocikto si odinštaluje Facebook, Instagram, ale na newsletter je a zároveň akože podľa mňa je to celkom obľúbená vec, že ľudia si akokeby aj sami robia newsletter, celkom ma zaujíma Peťo ty máš nejaké subscribnuté?
Peťo
Ty vždy dáš osem minútový úvod a ukončíš to otázku na mňa a ja sa tiež chcem vyjadriť k tej téme najprv.
Gabo
Ja ti chcem len povedať, že ty dávaš dlhšie úvody, nie však máš nemáš?
Peťo
Vieš čo, mám nejaké subscribnuté, ale obľúbený nemám žiaden. Väčšina z nich sú čistý spam pre mňa, iba sa mi ich nechce odhlásiť. To je ináč jedna z vecí, z ktorých newsletter ťažia už dlhé roky, že sa ti proste nechce kliknúť, že odhlásiť. Musia ťa s niečím strašne vytočiť, aby z to urobil, takže je to taká veľká zotrvačnosť, ale chcel som povedať, že súhlasím, že vyzerá to byť trošku oldscholl téma, zároveň nie úplne súhlasím, že zažívajú nejakú veľkú renesanciu, lebo na jednej strane máš pravdu, že pri tých sociálnych sieťach a tých akože iných aplikáciách nemáš pod kontrolou, komu kto, čo ukáže. Pri newsletter máš istotu, že si to skoro nikto neotvorí. Takže ako hovorí, počkaj ako hovorí neviem, či to kompót to má tuším na tričkách alebo kto, že chujovo ale stabilne. Takže áno súhlasím. Pri newsletteroch máš istotu, že tvojich 22 ľudí z tvojej obrovskej databázy si to stále číta. Takže myslím si, že majú veľké využitie v marketingu, ale teda z pohľadu kvantity to nie je teda žiaden zázrak.
Gabo
No, keď začneme tým, že teda hovoril som o tých mailoch, tak akokeby zaujímavá štatistika, že človek si pozerá denne svoj mail 37 krát.
Peťo
Fakt?
Gabo
To znamená v podstate, že akože veľmi často ide, že ten mail dokonca.
Peťo
To by som dal asi viac pocitovo.
Gabo
No ja som chcel povedať, že mám vlastne outlook ako keby otvorený na ploche v podstate defaultne, keď si človek pri počítači, ale akože, keď si to povieš (???)
Peťo
To máš vedľa svojho WhatsAppu.
Gabo
Áno.
Peťo
A vedľa youtube kde ti zadarmo hrá Spotify hudba chápeme.
Gabo
Ty ma sleduješ lebo presne takto vyzerá môj desktop.
Peťo
Nie, ty si sa tu odhalil už v tých epizódach tak výrazne.
Gabo
(???) Ale nie, ako ľudia sú proste do toho mailu chodia, že ako som spomínal, že keď sociálnych sieťach byť nemusia, tak ten mail majú. Samozrejme potom sa dostávame k téme ako keby filtrov a spamu a že to skončí v (???) atď.
Peťo
K tomu sa hneď dostaneme.
Gabo
Ale o tom sa budeme presne baviť.
Peťo
Presne tak.
Gabo
Ale akože vo všeobecnosti newsletter podľa mňa zažíva nejakú renesanciu.
Peťo
Ja mám tu také odrážky, aby som podporil túto tému, že prečo newsletter. Tak určite jedna z hlavných výhod je, že je to absolútne jednoduché akoby na technické spracovanie, že proste, ak máš tie e-maily, o tom sa budem baviť, hej, zozbierané a máš zozbierané v súlade s GDPR, no tak urobíš newsletter v nejakom jednoduchom programe alebo si ho proste napíšeš gmaily a pridáš tam jeden obrázok a rozpošleš, že z tohto pohľadu je to naozaj, že to zvládne každý, kto vie robiť s mailami, vie poslať aj newslettere. Samozrejme, že z Gmailu nepošleš dvadsaťtisícovú databázu, ale už pár stovák v pohode.
Gabo
A tu sa ešte možno pri tých platformách zastavme, že teda jasné, že sú masakristi čo posielajú zo svojho Gmailu, ale väčšinou sa to posiela teraz z nejakých ako keby služieb, najčastejšie asi najznámejšia, ktorú každý pozna je MailChimp. Tu len akoby taká drobná poznámka, ktorou sa stretávame my predpokladám, že aj ty, že MailChimp je teda americká firma a keď tam nahrávate akékoľvek databázy, tak končía na amerických serveroch, čo akokeby Európska únia s tým má už pomalinky čoraz väčší problém a už také európske odnože napríklad my už používame Sandyblue, čo je v podstate len európsky MailChimp zjednodušene povedané, ale právnici našich klientov sú omnoho pokojnejší, keď vedia, že tie mailové adresy zostávajú v Európe a nie sú na amerických serveroch.
Peťo
Ďalšie výhody newslettera, nízke náklady na prevádzku hej, že aj keď používate nejaký nástroj server, teda systém niečo, tak rádovo sa bavíme o nejakých desiatkach maximálne stovkách eur za mesiac, a to naozaj musíte mať obrovské databázy. Má okamžité a dobre merateľný výsledky, čo je dôležité povedať, že okamžite viem, koľkým ľuďom som rozposlal, koľkým to prišlo, akú mal ten newsletter open rate a click rate a ešte, ak to mám dosledované v analytics alebo v nejakom inom meracom nástroji, tak ešte aj viem koľko napríklad nákupou alebo iných konverzií sa z toho newslettera priamo udialo, no a potom newsletter sa dá využívať vlastne na 2 také základné také základné funkcie a je to, že zvýšenie podielu vracajúcich sa návštevníkov. Čiže niekto bolo u teba na webe napríklad nakúpil a ty ho sa vlastne newsletterami udržuješ ho v pozornosti, že stále žijem, mám nové ponuky, príď kúp si a môže sa veľmi personalizovať podľa toho, čo ten človek kúpil, tak mu cez newsletter chodia nejaké novinky príslušné k tomu jeho nákupu.
Gabo
V podstate klasická retencia tých zákazníkov, že pripomínam sa.
Nákup emailových databáz nie je cesta
Peťo
Áno ale aj taký aj taký celkom akože milý remarketing, hej, že nie iba v baneroch, ale normálne ti príde newsletter, že naskladnili sme vec, ktorá sa ti hodí k tvojmu nákupu spred mesiac, čo keď to dobre nastavíš, takto chodí samo a je to samozrejme predajný kanál. Čiže vieš to rozposlať na nejakú databázu, ktorú máš. Poďme k tým databázam, lebo to je jeden z najväčších podľa mňa problémov newsletterov, že veľa ľudí si myslí, že kúpim databázu z internetu 20 000. Peťo 20 000 mailov za 50 EUR však aj keď to otvoria traja, takto stojí za to a ja hovorím, nestojí to za to. Ale chápeš, veď to je za 50 EUR, nie nestojí to za to a normálne akože niekedy si ten človek nedá povedať, lebo tá ponuka je príliš lákavá. Gabo odkiaľ nakupujete databázu?
Gabo
Nie nie, počkaj jedna vec nakupovanie, ešte sme sa s tým nestretli.
Peťo
Fakt?
Gabo
Najradšej mám, že príde niekto a povie, že no ja mám databázu ešte 2014-steho sme to zbierali, takú súťaž na Facebooku sme mali neviem čo a mám tu desaťtisíc mailov a (???), že no tak to môžeš rovno hodiť do koša, lebo jednak tie maily, že buď nefungujú alebo nemáš GDPR súhlas, aby si poslal týmto ľuďom akúkoľvek marketingovú ponuku. Takže to môžeš rovno len hodiť do koša a poďme ich zbierať znova.
Peťo
Tak súhlasím, čiže prosím vás nákup náhodnej databázy z internetu je veľmi zlý nápad. Po prvé preto, lebo je veľmi malá šanca, že budete mať vy konkrétne súhlas GDPR súhlas ich marketingovo osloviť. No ale po druhé preto, že sú to nejaké náhodné e-maily z nejakých proste bazošov a nejakých nezmyselných stránok bez nejakej štruktúry, bez nejakého cielenia bez akéhokoľvek doplnkovej info a iba to, že ich je veľa, že ich je 50 000 vám nijak nepomôže v tom akoby vašom biznise, lebo väčšina z tých mailov skončí v spame, niektoré skončia u nejakého právnika, to znamená, že vás zažaluje, no a tým zvyšným to bude ukradnuté, že im píšete práve vy.
Gabo
A navyše si extrémne škodíš, lebo vlastne tie filtre spamové oni vyhodnocujú podľa toho, že koľko tých mailových adries bolo doručených, nebolo doručených atď a keď tam buchneš päťtisícovú databázu a tie filtre pochopia, že aha tak a 30 000 z nich však už nexistuje alebo neboli doručené, neboli otvorené, tak absolútne ten ranking tvoji, keby do toho a tvoj newsletter vlastne úplne pohnojiš, lebo už nikdy v živote nebude doručený a bude končiť v spame.
Peťo
Ešte sme si doteraz netrúfli na taký Buzzworld, že GDPR, ale máme to v, ale to musíme pozvať.
Gabo
To je veľmi ďaleko ešte.
Peťo
Brutálneho právnika k tejto téme, ale chcem sa tej témy teraz dotknúť okrajovo. GDPR je teda vec, s ktorou sa stretávame už nejaké, čo 2, 3 roky asi 3 myslím a je to, že musíš mať vlastne vyslovený súhlas, aby si niekoho kontaktoval s reklamnou ponukou marketingovou ponukou a teraz v našom prípade. Dnes sa bavíme o newsletteroch ale to isté platí aj pre iné typy kontaktovania, no a to, čo je najzaujímavejšie na ňom je, že to GDPR má nejaké výnimky. Napríklad aj moja najobľúbenejšie výnimka je, že oprávnený záujem.
Gabo
To ešte funguje, to už neviem, že či to už nebolo, funguje to?
Peťo
Áno, to u nás to ešte žije. (???)
Gabo
Po tomto diele myslím, že príde Úrad na kontrolu osobných údajoch na nejakú inšpekciu nečakanú.
Peťo
Ešte, že netušia, kde pracujem. Čiže oprávnený záujem a ten vlastne hovorí o tom, že ty si môžeš oprávnene myslieť, že ten človek má záujem o tento typ komerčných informácií. Napríklad, nakúpil u teba vec A tak ty máš právo mu poslať vec B, lebo si oprávnene myslíš, že je to upsell k tomu jeho produktu hej.
Gabo
No tu by som sa pristavil, lebo asi máme striktnejšieho právnika my, lebo on hovorí, že to platí iba v prípade v konkrétnom, že ten človek od teba už nakupoval.
Peťo
Áno, vtedy.
Gabo
Ten e-mail si tam nechal u teba a ty mu ponúkaš ako keby podobný.
Peťo
Áno to hovorím.
Gabo
Toto je ten jediný prípad, kedy mu to môžeš poslať bez toho, aby on ti priamo sa niekam zaregistroval do tvojej databázy.
Peťo
Áno, lebo to je ďalšia vec, keď veľa klientov si myslí, že no však mám tie maily, však však vyplnili mail, keď sa registrovali u mňa do služby alebo mám tie maily, lebo sa registrovali, keď nakúpili v e-shope, tak pozor to, že ich mám ešte ani zďaleka neznamená, že tam môžem poslať newslettere, ale ja si myslím, že veľa sa dá dá skryť pod ten oprávnený záujem. Najhoršie na svete je, keby ste tie maily zobrali a niekomu ich predali alebo poslať, niekto iný by na tie maily poslal, tak to je čistá katastrofa, ale keď vy sami posielate, asi si myslím, že stále by sa dalo dohodnúť, že no tak nakúpil u mňa alebo bol so mnou v kontakte ako s biznisom, tak ja si oprávnene myslím, že ho zaujíma moja ponuka, tak som mu ju poslal, že to by asi podľa mňa taká sivá zóna zhruba.
Gabo
Ale musíš to samozrejme zdôrazniť ten opt-out, to znamená dať mu tú možnosť, že ak teda nechceš dostávať ďalšie ponuky, tak tu si klikni a vyradíme ťa.
Peťo
To si možno tiež povedzme, že čo je opt-in a opt-out.
Gabo
Jasné opt-in jednoducho to je človek, ktorý vám vám nechá mail napríklad klasicky máte na webe zapísať do newslettera, človek tam vyplní svoj e-mail, subscribne sa, to ako keby opt-in, lebo on prišiel keby do tej vašej databázy.
Peťo
A aktívne odfajkol, že chcem dostávať newsletter.
Gabo
Ale zároveň súčasťou každého newsletter musí byť opt-out, to znamená, že človeku pošlete newsletter, tak tam niekde musí byť dole na začiatku kdekoľvek, ak nemáš záujem dostávať viac takýchto newsletterov, tu si klikni, vyradíme ťa z databázy.
Peťo
Áno a potom pre GDPR hlavne, ale teraz ešte sa to občas objaví je také, že kreatívne opt-outy, neviem či si ich videl?
Gabo
(???)
Peťo
A to je vlastne, že vyplníš nejaké svoje osobné údaje tam, napríklad teda, že nakupuješ a teraz tam je taký gombík, kde je, že zaškrtnutím tohto políčka deklarujete, že nechcete dostávať newslettere. To znamená, že každý, kto to nezaškrtol, súhlasil. To sa už teraz v rámci GDPR nemôže, ale pred GDPR to bola veľmi bežná mechanika, že ty si sa musel, ty si musel urobiť akciu navyše. To je to, čo nikomu sa nechce, aby si sa odniekiaľ vylúčil, ale teraz je to už ťažšie, už to robíme inak.
Gabo
Teraz máš také, že ti automaticky zaškrtnú políčko, že chcem dostavať a ty si to musíš odškrtnúť.
Peťo
To sa tiež nemôže.
Gabo
A tom som tiež už videl minule, niekto sa ma snažil takto.
Open click – vrchol úspechu newslettera
Peťo
Áno, ale nemôže sa to, ale však skúšajte. Ja som spomenul 2 také 2 také výrazy open rate a click rate, tak by som ich ešte rýchlo asi spomenul teda vysvetlil. Open rate znamená, že miera otvorenia toho newslettera. Čiže Gabo kúpil databázu z internetu 50 000 e-mailov a bude mať Open rate poviem, že jedno percento hej, lebo však je to spamová databáza, to znamená, že päťsto e-mailov z tých 50 000 reálne niekto otvoril. Jedna vec je, že koľkým sme ich doručili, ale mnohí vieme, že máme v doručených extrémne množstvo neprečítaných mailov a to všetko sa pritom newsletter marketingu sleduje, čiže najprv sa sleduje open rate, potom sa sleduje tzv. click rate. To znamená koľko ľudí kliklo na čokoľvek vnútri v tom newslettery a to už je vlastne považované za taký vrchol úspechu newslettera, hej, že okej, čím viac ľudí, aby si ho otvorilo, ale v ideálnom svete, aby čím viac ľudí kliklo na niečo vnútri. Ak neklikne, stále ten newsletter plní takú evernesovú funkciu, že okej, prečítali si aspoň, že teda sa niečo deje, koná chystá neviem čo, ale keď klikli a dostanú sa na náš web, tak je to taký ten vrchol.
Gabo
Koľko považuješ za dobrý open rate?
Peťo
Áno, ja to tu mám, tak odstupňované, samozrejme veľmi to záleží od veľkosti databázy, čiže neplatí to univerzálne aj pre databázu so 100 mailami aj so 100 000 mailami, ale mám tu taký benchmark, že open rate nad 10 % je dobrý, nad 30 % je že wau.
Gabo
Peťo
A nad 50 je zázrak, ale nad 50 % Open rate naozaj znamená, že tam máte pár 100 ručne vyzbieraných e-mailov, ktorí chcú dostávať vaše informácie, ale nikdy sa nestane, že vy rozpošlete newsletter teraz myslím viac ako 100 mailov a všetci si to otvoria, všetci kliknú. To sa nikdy nestane.
Gabo
My ako agentúra máme newsletter, máme teda opt-in, že ľudia, ktorí nám akoby nechali, že chcú dostávať naše články, máme tam cez tristo mailov.
Peťo
Okej.
Gabo
Nič zlé a ak si dobre pamätám posledný Open rate bol 70 %, tak ale to sú naozaj, že pár stoviek, ale to sú ľudia, ktorí naozaj, že výsle (???) na náš web a nechali si tam ten mail, že chcú.
Peťo
Gabo predsa je niečo, čo robíte dobre.
Gabo
Tak ale tristo mailov vieš a tak ďalej, ale počkaj môžete len robili sme nedávno analýzu pre jednu veľkú poisťovňu slovenskú a kde sme sa (???) aj na úspešnosť ich newslettera pozerali a oni mali databázu, ak sa nemýlim, no takmer 400-tisíc mailov, akože proste extrémne.
Peťo
Brutálnu.
Gabo
Dokonca to posielali v tranžiach, že ani nie naraz už ani neviem kvôli čomu a tam, že Open rate mali veľmi dobrý, mali 36 % priemerne.
Peťo
Tomu neverím.
Gabo
Mali.
Peťo
Neverím.
Gabo
Mali a fakt im to, že mega šľapalo a dokonca z tých všetkých kanálov, ktoré sme analyzovali vyšlo, že newsletter bol ako keby ten najefektívnejší aj z pohľadu click (???). Skutočne akože neviem, ako to robi, ako robili málo tých newsletterov.
Peťo
Ok.
Gabo
1, 2 akože 1 za 2 mesiace cca to vychádzalo, ale fakt mali, že veľmi dobrý (???).
Peťo
Ok. Na open rate veľmi vplýva to, čo napíšete do predmetu mailu, že predmet mailu je veľká veda a je to úplne samostatná kategória. Viete to robiť, click (???), čiže napíšete tam, rýchlo otvor holá baba vo vnútri, len teda väčšinou príde sklamanie, čiže nabudúce vám už neuveria alebo potom sa tam sa veľa pracuje, že počet slov je emoji v tom subjecte v tom predmete, že naozaj veci, ktoré toho človeka motivujú otvoriť si, o čom bude ten e-mail. No a potom je tu click rate, čiže keď už si vnútri v e-maily a väčšinou to nie je len 1 gombík na konci, to môže byť množstvo odklikov z toho newslettera na web alebo na čokoľvek, no a tu mám tiež nejaké svoje benchmarky, kde hovorím, že viac ako jedno percento je, že v pohode, že fajn, že môže byť, že dobre. Viac ako 5 % je, že wau, že dobrý ste a viac ako 10 % je, že zázrak hej, že OK, že viac ako 10 % z tých, čo prišiel mail klikli.
Gabo
To je veľa.
Peťo
Tak to je, že to je, že ty vole.
Gabo
Toto neviem, toto si nemeráme.
Peťo
Ale mám takéto benchmarky.
Gabo
Tak môžme zastaviť k tomu, že teda, čo je najväčší pain newsletterov, a to je samozrejme spamové filtre. Keby neexistovali filtre, tak všetci sú vyrehotaní, ale samozrejme nie (???).
Peťo
Iba marketéri sú vyrehotaní.
Gabo
Marketéri sú vyrehotaní ale.
Peťo
Ľudia chodia smutní po ulici.
Gabo
Ale my všetci čo počúvame tento podcast atď.
Peťo
Naša bublina.
Gabo
Naša bublinka (???)
Peťo
To áno.
Gabo
A spamom a filtre samozrejme akože nikto poviem to takto, nikto poriadne samozrejme úplne presne (???) čo fungujú, prečo niečo skončí spame nie, ale samozrejme sú nejaké indikátory alebo nejaké zjednodušene nejaké kritériá na čo si dať pozor a pár odporúčaní, keď teda robíte newsleter. Samozrejme v posielajte ho vždy z vlastnej domény akoby, že nevymýšľate Gmaily atď, musíte mať vlastnú doménu a autentifikovanú samozrejme teda doménu a podobne. Je veľmi dôležité aj samozrejme to, čo tam dávate, aké slová dokonca, ak tam používate slová, ktoré sú ako keby nazvem to, že klasicky poviem, že spam vám chodí so slovom viagra, kúp lacno viagru (???) a podobne to sú slová, ktoré automaticky sú v nejakých filtroch, ktoré keď obsahuje váš newsletter, tak akože vám to zaspenduje a potom medzi ktoré sú ako keby pushina na predaj zjednodušene, že videl som dokonca, že keď tam použijete viac výkričníkov alebo capslocky, alebo kúp si to alebo zľava do zajtra, to sú slová, ktoré keby ten spamfilter vyhodnocuje a nazvem to, že potom mám downgraduje ten váš rate a skončíte rýchlejšie v spame. Samozrejme to, čo je uvedené v predmete mailu subjecte a neposlednom rade najdôležitejšia databáza ako som spomínal, keď máte proste zlú databázu, tak ten spam filter to vie a pustí vás dole, takže to je obrovské množstvo, ako keby veci, na ktoré si musí dávať pozor, ale platí pravidlo najlepšie obsah, ktorý je vami napísaný, jednoduchý, databáza vyčistená a nepushujte ľudí do kúpy.
V jednoduchosti je krása
Peťo
Dokonca ja som videl aj také príklady, vieš všetci, keď robíme newsletter, tak sa snažíme ho urobiť akože najfarebnejší, najobrázkovejší, najkrajší normálne, že vieš, že strašne strašne veľa energie do toho ide a je to taký ten akože best practis hej, že nehovorím, že to je zle a potom príde nejaký akože antitrend, lebo tebe tie systémy dovoľujú poslať akýkoľvek newsleter, nie iba krásny voňavý blikajúci so zvukom a potom príde niekto rozpošle newsleter, ktorý vyzerá ako obyčajný mail. Čiže milý návštevníci dovoľte, aby som vás pozval, normálne, že textový mail bez jediného obrázku s podpisom na konci a s jedným akože ani nie buttonom na preklik, ale iba hyperlinkom na preklik a tam väčšinou vybuchnú akože tie vybuchnú tie open raty a click raty hlavne, lebo pre tých ľudí to zrazu nevyzerá ako reklama, že je to taká obdoba tej banerovej slepoty. Ale samozrejme, že keby zase všetkým newsletere boli len takýto plain text, no tak by na to veľmi rýchlo ľudia prišli a pochopili, že je to chyták.
Gabo
Teraz je vraj problém s obrázkami, že čím viac obrázkov a väčších tam máte, tým viac tie filtre (???) ktoré považujú za spam, tým pádom, aký máte horší rating, takže vraj teraz akokeby obrázky veľké sa tam neoplatí dávať a lepšie je to bez obráz, nie bez obrázkov, s menej obrázkami a viacej textu.
Peťo
Ja to mám ešte taký slide, že aký je najlepší čas pre posielanie newsletterov.
Gabo
Aha to neviem.
Peťo
A nemám na to, že jednu odpoveď hej je to, že jednak teda tie dobré systémy neviem, či to má ten tvoj, ale MailChimp to má, že on ti vyráta optimálny čas na poslanie newslettra a vyráta ho podľa toho, pozrie si všetky tie newslettery, čo si doteraz poslal a že v ktorom čase najviac ľudí ten e-mail otvorilo. To znamená, že veľká šanca, že sú v tom čase štandardne pri mailoch a že vtedy otvárajú newsletter. Hej, čiže ti normálne odporučí, či v pondelok ráno alebo v piatok v noci alebo v stredu na obed. Čiže jedna vec je, že nad tým sa treba zamyslieť. Treba sledovať hodinu aj deň v týždni, potom je taký celkom zaujímavý hack, že odosielať ten newsletter, lebo ty vieš všeličo akože robiť dynamický, nemusíš celú masu posielať naraz. Presne to môžeš rôznych várkach a podobne a že posiela to v čase ± hodina, keď sa ten človek registroval do toho newslettera, lebo to je v podstate logické, že keď mal čas vtedy sa do neho registrovať, tak možno bude mať v podobnom čase stredu večer alebo v utorok na obed si aj prečítať, keď mu niečo píšeš a tie systémy pre nich je to ľahké, lebo oni presne vedia, kedy sa registroval ten človek do newslettera, takže tí len povieš systému, pošli vtedy, keď sa ten človek registroval, čiže vlastne v tom jednom dni alebo v tom týždni dokonca to tomu človeku príde v jeho čase, čo je podľa mňa celkom smart. Netestovali sme to v agentúre, ale viem si predstaviť, že by to prinieslo trošku lepšie čísla Open rate-ou. Potom veľký pozor na to, či máte v databáze firemné e-maily alebo také tie Gmaily a ja Yahoo maily a neviem čo.
Gabo
Oni sa otvárajú asi v jednom čase predpokladám.
Peťo
Presne lebo tie firemné samozrejme, že tie ľudia čítajú proste (???) five, hej, niekomu sa nechce cez víkend čítať firemné maily a naopak, všetky Gmaily a spol sa skôr pozerajú po pracovnej dobe a cez víkendy, lebo no tak viac ako tie pracovné, lebo cez deň máš ten pracovný a veľa napríklad veľa veľa firiem má jednoducho zakázané všetky tieto free služby. Máš sledovať firemný mail a nazdar bazar.
Gabo
A to obchádzaš telefónom vlastným, ale však (???)
Peťo
Áno, áno, na telefóne si to pozrieš len do večera zabudneš, že si to videl. Takže toto a samozrejme vždy dobre analyzovať dáta z minulých newsletterov. Čiže pozerať si, že keď som poslal vtedy, aký bol open rate, click rate, keď toto AB testovať si krížom krážom. My napríklad sme si analyzovali minulý rok po konferencii marketingovej sme si analyzovali, že predaj lístkov na webe, analyzovali sme si to z pohľadu dní a hodín, hej, že kedy sa na našom webe nakúpi najviac lístkov na konferencii.
Gabo
No to mi povedz.
Peťo
No počúvaj, v živote by som to neuhádol a správna odpoveď je, že v stredu o druhej.
Gabo
Ale nemáš na to racionálne vysvetlenie.
Peťo
No, no nemám ani ma nezaujíma, lebo čísla povedali, že z tých všetkých nákupov ja neviem sa 28 (???).
Gabo
Hej, ale prečo tak to je.
Peťo
Počkaj to nie ale, že čo chcem povedať, takže sme si vlastne nastavili stratégiu, že všetky newslettere dôležité budeme posielať v utorok a stredu, že tým sme vlastne zanalyzovali spätne, že okej, keď tí ľudia sú najviac maincetnutí nakupovať v stredu o druhej, hej, nie v piatok po práci ani v pondelok ráno okej.
Gabo
A newslettere posielate teda akokeby predchádzajúcim účastníkom pominulé roky, že.
Peťo
Áno predchádzajúci účastníkom, že je tu nový ročník.
Gabo
V rámci oprávneného záujmu.
Peťo
Tak oni sú radi, oni nám ďakujú.
Gabo
Chápem. Ja by som ešte jednu tému akokeby otvoril, čo je celkom zaujímave, lebo pri tých newsletteroch aj my sa bavíme a považujem to taký akokeby skôr marketingový kanál, že firma XY nejaký e-shop, firma atď. má svojich zákazníkov a dá vám nejaké iné ponuky. Čo mňa celkom ako keby zaujíma poslednú dobu a čo si myslím, že je taký ten nový trend, možno bol aj predtým, ale teraz mi to akokeby najviac udiera do očí tzv. obsahové newslettere, že ľudia napríklad novinári.
Peťo
Alebo Filip Kuna.
Gabo
Alebo Filip Kuna alebo takíto ľudia, ktorí ako keby majú pocit, že majú čo svetu povedať, že si urobia vlastný newsletter a že klasický, však aj viacej novinárov to má dokonca niektorí majú subscribnuté a sú veľmi dobré, to nehovorím akože v zlom.
Peťo
Myslíš napríklad Médiá brífing, dobre tak nič.
Gabo
Ten nemám, no ale.
Peťo
To sa vystrihne Gabo v pohode.
Gabo
Teraz rozmýšľam, počkaj teraz rozmýšľam, že kto to posiela.
Peťo
No však Filip Struhárik.
Gabo
Áno ten mám mám mám, len som nevedel, že sa tak volá jasné, že Filipov mám.
Peťo
Ja tiež neviem či sa tak volá, teraz som sa zneistil, no poď.
Gabo
Nie je to Media briefing, Filipov mám.
Peťo
Nech nám Filip napíše na Instagrame či naozaj.
Gabo
A toto mi akože celkom fascinuje, že keby sa to objavilo, že ľudia, ktorí akokeby nazvem to, že predtým príklad, že dávali statusy na Facebook atď, tak akokeby presedlávajú na to, akože to už nebudem dávať nič na sociálne siete, ale kto chce, nech si subscribne môj newsletter a ja raz za týždeň pošlem 3 články alebo 3 neviem veci, ktoré som napísal k súčasnej situácii alebo čo ma zaujalo a mám niekoľko takých newsletterov subscribnutých aj slovenských aj anglických a je to super, akože normálne sa mi to páči, že to používam.
Peťo
Aj ich čitáš?
Gabo
Aj ich čítam, mám normálne vyhradený v kalendári akokeby čas.
Peťo
Čítanie newletterov.
Gabo
A tak nazvem to, že, že hodinka pre seba. Neviem, čo vy robíte v hodinke pre seba, ale ja čítam teda newslettere a maily, ktoré si odkladám počas celého týždňa, keď mám čas si prečítať niečo zaujímavé (???).
Peťo
Ok ja chcem ešte jednu vec otvoriť, a to je, že newslettere sa dnes oveľa viac, dobre možno nie oveľa viac, ale veľmi silná časť newsletterov okrem takéhoto, že áno, niekto propaguje svoje výrobky a služby, ty si potom povedal, že dobre novinári blogéri rôzny.
Gabo
Peťo
(???) Ktorý vlastne tvoria obsah newslettere, ale newslettere sú dnes aj veľkí deal z pohľadu automatizácie. Aj to, že, že naozaj veľký dealmi to riešime u pár klientov, či už sami alebo aj s nejakými ďalšími partnermi, ale to je naozaj na úrovni, že máme napríklad klienta, nerobíme to sami, hej, sú tam ďalšie analytické firmy, ale že máme klienta, kde nainštaluješ si appku toho klienta a zaregistruješ sa tam hej, svojim gmail účtom alebo iba meno heslo, hej, e-mail heslo. Teraz, ona je to tak poprepájané, že, že napríklad v tej apkee sa udeje nejaká súťaž, ty si zahraš tú súťaž a okamžite ti príde e-mail, že ďakujeme zapojenie do súťaže žrebuje sa vtedy a vtedy. Hej, že totálna automatizácia dvoch pre človeka navzájom nesúvisiacich systémov, ale to neni reklama. To je, že potvrdzujeme, že si zaradený do žrebovania alebo si v appke hral a príde ti newsletter alebo určite to poznáš, že ideš do e-shopu, zbehneš tam nejaký prvý druhý tretí krok, nakoniec sa na to vykašleš, že nechcem to, ale v momente, ak majú tvoj e-mail, oprávnene si myslia, že si zabudol dokončiť nákup a pošlú ti tvoj celý nákup do mailu. No čau Gabo, toto si si zabudol v košíku, tu máš vrac sa alebo že vrác sa, tu máš poštovné zadarmo, a to je naozaj len o nastavení nejakých proste procesov a už potom to beží.
Gabo
Ja som sa s tým stretol vlastne raz, ale viem, že to robil akokeby Slovensko už teraz nie Start-up, ale veľká firma Exponea, čo vlastne bol aj Mišo Pastier v tom, že akokeby nejaká umelá inteligencia, ktorá presne za tým je a castemizuje tie e-maily, personalizuje ich, hovorí tomuto pošlem toto toto.
Peťo
Tak. A to sa dá aj na základe toho, že napríklad ak niekto príde na tvoj web a ty máš spojenú tú jeho cookies s e-mailom, lebo už je registrovaný na tvojom webe, tak vieš napríklad ktorej sekcii webu bol a na základe mu príde newsletter s ponukou A alebo s ponukou B, lebo vieš, že bol na tejto sekcii alebo na tejto hej, že tie newslettere sa dnes dajú tak brutálne automatizovať na akúkoľvek príležitosť. Áno, podmienkou je, že musí mať v súlade s GDPR e-mail toho človeka, ale už potom je to peac of cake, či mu pošleš na narodeniny alebo mu pošleš, pretože bol v nejakej sekcii a teraz je v nej výpredaj alebo si zahral tvoju hru a tým mu pošleš potvrdenie, že celá tá automatizácia ma brutál fascinuje a v tejto časti by som ti dal za pravdu, že zažívajú newslettere renesanciu, pretože stále tie maily chodia, stále si ich ľudia otvárajú a keď je ten e-mail užitočný aj ten newsletter keď je užitočný, tak pre tých ľudí to môže byť vlastne zaujímavá info. Good, ja si myslím, že čo malo byť povedané o newsletteroch za polhodinu to bolo.
Gabo
Na to, že to je taká nudná téma, tak sme zvládli polhodinu celkom fajn.
Peťo
Presne. Na to, že v 98 už by sme boli s tou témou akože na smiech, tak sme to veci 2022 zvládli.
Gabo
Presne tak.
Peťo
Ďakujeme, že ste boli opäť s nami, vidíme sa, počujeme sa nabudúce opäť pri nejakej ďalšej téme a keď vám príde nejaký mail od nás alebo od Gaba, tak otvorte ho, zvýšite nám Open rate.
Gabo
Tak ďakujeme vopred.
Peťo
Čaute.
Gabo
Čaute.