Community management je niekedy čisté peklo
Peťo
Máme teda klienta developerský projekt, čiže projekty sa predávajú byty, aby som to zjednodušil a zavesili sme status na Facebooku s článkom, že ako sa tu býva hej, že tu môžeš toto, tu toto, normálne článok, že ako dobre sa tu býva a pod to nejaká teta dala proste fotku, predstav si vyhladovaného somálskeho černoška päťročného fotku, hej a v tej fotke je napísané na svete je vírus, ktorý zabije 8500 denne, volá sa hlad. Existuje liek s názvom jedlo, ale nik o tom nehovorí. To je komentár pod článkom o tom, ako sa býva v nejakom developerskom projekte Bratislave.
Gabo
Jak som si zobral pikošky, ja som si zobral také teraz sa týkajú aktuálnej situácie to, čo sa deje.
Peťo
No však daj.
Gabo
Čo sa deje na Ukrajine a mám ich tam akože dosť veľa vybratých a to sú také tie klasiky vie, že teta Mária píše: Ja som už za môj dlhý život niečo prežila a som veľmi dobrý pozorovateľ. Väčšinou zabitému človeku sa vyzuje jedna topánka. Nevšimla som si na tom zábere, že by bol niekto vyzutý.
Peťo
Prepáč, ono to, cítim sa zle, že sa smejem, ale.
Gabo
Aj ja, a toto je presne tip komentáru.
Peťo
To je strašné.
Gabo
Nad tým uvažuješ a že dobre, že sú blbosti ale, že.
Peťo
To je strašné.
Gabo
Väčšinou zabitému človeku sa vyzuje jedna topánka. Ako to?
Peťo
To je strašne. Ako neni táto, inač páči sa mi oslovenie teta Mária, to je podľa mňa lepšie ako pani Mária, takže super.
Gabo
Je to Mária nejaká ale nebudem ti teraz hovoriť priezvisko.
Peťo
No viem, ale teta Mária je výborné, lebo to lepšie vystihuje ako pani Mária, podľa mňa táto teta Mária by podľa mňa mala pracovať niekde v nejakej spravodajskej službe so svojimi pozorovacími schopnosťami a bude im hovoriť, že keď letí lietadlo vo výške pod desaťtisíc metrov a zároveň zvuk počuť až o 3 sekundy a zároveň nevypúšťa chemtrails, tak Bulhari sú na cvičení. Vieš proste nejaký akože nejaké také to ľudové pozorovanie.
Gabo
Daj ty.
Peťo
No napríklad, my tu máme, my teda spravujeme sociálne siete pre najväčší vyhľadávač svetový na Slovensku a v Čechách.
Gabo
Ty si robíš normálne promo počúvaj.
Peťo
Počkaj nie.
Gabo
Robím veľký developérsky projekt a teraz robíme toto vieš.
Peťo
Ale to sú konkrétne veci, tak konkrétne veci vyťahujem.
Gabo
A musíš pritom povedať, že pre akého klienta to robíš?
Peťo
Nemôžem no, no však ty domysli si, no neni to neni to Yandex.
Gabo
Bing.
Peťo
No a počúvaj Bing, je to presne a to je, že ľudia prídu na Facebookovú stránku toho vyhľadávača a tam na ten vyhľadávač.
Gabo
(???) vyhľadávania.
Peťo
Áno a oni tam píšu citujem: ” sviečková na smotane z karé. Tunisko – hotel. ” A oni si vlastne myslia, že píšu tomu vyhľadávaču do centrály a že oni to teraz akože zaradí na internet, hej, ale sviečková na smotane z karé napísať to na Facebookovú page nejakého.
Gabo
A dúfam, že ste mu odpísali recept nejaký ako do komentára, že prosím daj tam tán dve kila cibule.
Peťo
Vieš čo neviem, ako to už kolega vyriešil, ale je to úplne fascinujúce a tu sa teda sa ako keby smejem iba z toho princípu, nesmejem sa z tých ľudí a rozumiem, že nemusia úplne rozoznať, že toto je vyhľadávač na webe a toto je vyhľadávač na Facebooku, a ešte mám jednu super obľúbenú, to všetci zažili na svete, že máš nejaký nejaký inzerát, to je jedno, či na byt alebo na tenisky alebo na auto, nejaký inzerát, hej, normálne preklik na nejaký web, hej a 185 ľudí pod ten inzerát napíše cena.
Peťo
Otáznik. Cena? Cena? Prečo tu nedáte cenu, hanbite sa. Cena? A tá cena je jeden klik. Normálne tí ľudia majú kliknúť.
Gabo
Počkaj počkaj.
Peťo
Počkaj to tak je. Normálne majú kliknúť na ten inzerát a v tom inzeráte v deväťdesiatich percentách prípadov je uvedená tá cena.
Gabo
No dobre počkaj, my tiež robíme takú jednu väčšiu realitku a priamo priamo v tom popise toho príspevku je byt dvojizbový, skype park a je tam tá cena. Normálne napísaná v tom (???), nemusíš nikam, ty nemusíš ten klik spraviť, nedostaneš 5 komentárov a aká je cena, prečo sa hanbíte za tú cenu.
Peťo
Presne.
Gabo
A potom máš takú dilemu odpíšeš tým ľuďom, že je to v popise.
Peťo
Vieš čo, ja tam vždy strašne bojujem, preto už ja teda community managment osobne nerobím, ja tam strašne bojujem so sarkazmom, že ako tým ľuďom odpísať, že počúvaj ma, však sú tam dve vety a v druhej je tá cena napísaná, hej, alebo tá informácia. Nechcem ho úplne akože ponížiť v mene klienta, takže ja to nerobím a teda moji moji super, super tolerantný a hlavne super trpezliví kolegovia tam normálne bez hanby napíšu: Dobrý deň. Ďakujeme za vašu otázku, cena je to xy, ako je uvedené v statuse.
Gabo
Dnes sa budeme baviť o community managment. Community managment je presne tá vec, ktorú keď na klientských prezentáciách to akože prezentujeme, že budeme vám spravovať sociálne siete a povieme, že súčasťou tej ako community managementu, tak väčšina klientov sa na nás pozrie, že čo aký community managment, tak vysvetlím. To je to, že vám niekto na tie komentáre, ktoré na tie stránky, či už na Instagrame, Facebooku, Linkendln, vám tam ľudia vypisujú niekedy pozitívne, nejaké negatívne, že vám to niekto proste spravuje manažuje, tým ľuďom odpovedá, všetky tie hnusné veci, čo vám ľudia píšu maže a tých najväčších najhnusnejších trolov banuje, takže to je community management a dneska sa o tom budeme s Peťom trochu do hlbšie rozprávať, že čo to všetko znamená, ako nás to strašne podľa mňa niekedy štve, že Peťo?
Peťo
Jasné a je to presne, keď si začal o tých klientov, že väčšinu je v tom, že koľko príspevkov im za mesiac vyrobíme a koľkokrát pôjdeme fotiť a koľko z nich bude animovaných, hej, že riešia sa také tie technikálie tej výroby obsahu a potom však a community managment a realita, že posty sa vyrobia a potom sa vlastne celý zvyšok toho mesiaca sereš. Ja by som aj povedal slušné slovo, že trápiš, ale to je, že sereš s tými ľuďmi v tých komentároch a väčšinu času toho tvojho človeka aj tak zaberá odpovedanie 25-tý krát na rovnakú otázku alebo mazanie trolov, ktorí proste sa niekde potrebovali vybúriť, tak prišli na stránku nášho klienta.
Gabo
Robíte to poctivo, že naozaj, že reálne tvoji ľudia, ktorí sú social manažéri, že fakt na tej stránke sú ja neviem celý deň a idú si?
Peťo
Nie celý deň, ale pozerajú to niekoľkokrát za deň a samozrejme, keď je nejaká súťaž alebo nejaká exponovaná téma, že vidíme, že to tam vybuchuje, tak tam už sa to deje naozaj na hodinovej báze, ale taký ten bežný je, že ja neviem raz dva krát za deň sa pozrie, čo sa tam deje, ale však to asi asi sa budeme baviť o trolloch a o elfoch a jedno druhé a tam teda tam to vie vznikať aj v sekundách nie.
Gabo
No akože hej, ale tak, že myslíš, že to je horšie, že reálne, že to akoby ide do vieš, keď to porovnáš, že 5 rokov, lebo to sa často pýtam ľudí, ktorí si robia sociálne siete a taká ten úzus je, že ten Facebook akože ide úplne dolu vodou, tam riešiš najviac community managment, tam je najviac komentárov.
Peťo
Áno.
Gabo
A že je to hnusnejšie, ako to bolo pred piatimi rokmi a ja teraz len tak uvažujem, že či to je, ale nie som si úplne istý.
Peťo
Vieš čo, je toho viac. Nie je to hnusnejšie v zmysle akože kvality. Myslím, že tá kvalita je stále rovnako zlá, ale je toho viac, lebo chápeš všetky tie to, čo sme mali aj v tej prvej epizóde, že tety s tými kvetinkami v profiloch a všetci tí akože ľudia, ktorí ešte pred piatimi rokmi si povedali, že to už nie je pre nich tie sociálne siete, tak oni dnes ten svoj deň trávia tým, že chodia po Facebooku a nakladajú proste koho nájdu, vieš vyskočí na nich developerský projekt, potom politická strana, potom nejaký e-shop s teniskami a je mi to jedno, oni idú do radu, oni chytia kľúčové slovo z toho príspevku. Ja neviem kľúčové slovo v akcii, oni si povedia, ale ja ti dám takú akciu, však to, čo je za akciu tenisky za 100 EUR a ideš rozumieš, ona má slovo akcia.
Gabo
Dobre ale toto ma akože vždy fascinovalo, lebo dobre chápem, že je čas nazvem to, že taký tých trolov, že čo sú buď za to platený alebo neviem boti na Facebooku viac menej nie sú, ale povedzme, že ľudia, ktorí sú za to platení, ale potom sú takí tí, že gro príspevkov týchto hejterských, tvoria normálni ľudia, ktorí dokážu naozaj ako si povedal, že vyprodukovať, že enormné množstvo tých príspevkov a mňa to vždy zaujímalo, že si predstavím toho človeka, že on čo, že sedí v robote, nudí sa, sedí doma večer pri telke nudí sa a zrazu ti akože je na tom Facebooku a on cíti potrebu tam proste.
Peťo
Vyjadriť sa.
Gabo
Hej vyjadriť sa, ale že hejtiť a ja to osobne akože ľudsky tomu až nechápem, že komu sa preboha chce na tom Facebooku sa tam akože drbkať a hejtiť.
Peťo
Nechcem, aby táto dnešná epizóda úplne prešla k hejtu, lebo to je tak obrovská téma, že o tom si dáme akože hejt ako buzzword si dáme samostatne. Inak odpoveď je, že že vieš to je úplne rovnaké, ako sa proste čuduješ, keď ideš po dedine, nejakej takej naozajstnej dedine a vidíš ako tá babka proste sedí v tom okne a pozerá sa von oknom, že kto išiel okolo a kto má novú frajerku, a kto má nové auto. No tak dnešným tým oknom je Facebook, kde robia to isté, ale ešte navyše môže sa aj vyjadriť k tej veci, nielen za oknom si pofrflať, že kde na to bere a zase má autiak nový, pozri akú má mladú chápeš, tak to teraz to aj napíše na Facebook, lebo už teda vnúčatá ju pripojili na Facebook a ona teraz tam je a tam trávi čas.
Gabo
Prečo sa ten community management vôbec riešime je, pretože asi obidvaja sa zhodneme na tom, že ak máš facebookovú alebo akúkoľvek inú stránku na Instagrame, Linkedline, ľudia tam píšu, že mal by si to manažovať tú diskusiu, že nemal by si na to kašlať a nechať to ako keby žiť týmto spôsobom a na to sa ako keby jednoduché pravidlá, a povedz, že si súhlasíš s tými pravidlami, že vulgárne veci čokoľvek agresívne, troling, atď., sa proste maže, človek dostane ban ak to robí opakovane.
Peťo
Súhlas.
Gabo
Negatívny názor, ale negatívny názor, že kde ti niekto napíše, že ja váš produkt nemám rád. Myslím si, že klamete atď., to sa nemaže, na to sa odpovedá argumentami a samozrejme, ak je tam niečo pozitívne, tak samozrejme toto nejako olajkujem, a ak je tam niečo klasická otázka, kedy máte otváracie hodiny, odpovedáš. Súhlasíš s týmto postupom?
Peťo
Áno úplne a dokonca pri tých vulgarizmoch neviem, či to máte aplikované, ale my máme taký zoznam nadávok.
Gabo
Máme stop wordy?
Peťo
Stop wordy a tých je, ale tých už sú dnes akože stovky, lebo že.
Gabo
Koľko ich máš, vieš? Ja viem presne.
Peťo
Neviem to číslo, ale je to, že s preklepmi, s hrubkami, s bodkami, hej, všetky verzie tých akože vulgarizmov, nadávok a tie teraz normálne taký akože čierny trh v úvodzovkách s týmito nadávkami a my teraz tak chodíme, že my máme taký lepší zoznam, my lepší a normálne si akože preposielame medzi sebou akože kamaráti z agentúr alebo teda správcovia tých sociálnych sietí, že kto odchytil akože lepšie nadávky a keď si to niekto príčetný prečíta akože normálne, že instantne sa prepadne do pekla, ten človek, ktorý dočítal ten zoznam normálne v tom momente.
Gabo
Počkaj ale to je pointa. My to máme tiež a tým že riešime taký veľký projekt, teraz je akokeby moderovanie tých diskusií, tak to je úplná sranda, že tí ľudia s nami bojujú, lebo my na ten zoznam dáme k.o.k.o.t , ten človek to vie, lebo potom samozrejme vie napísať, tak on dá k.., dve bodky o a bojujeme a my samozrejme toto slovo dáme normálne zoznamu, a on sa nedá ošáliť, on ide ďalej, a to sú také novotvary, že čo akože ten človek tá ľudová tvorivosť ako s nami bojuje, to je mega.
Peťo
Beriem, toto sa deje, vulgarizmy sa mažú, trollovia a čistý hejtéri sa samozrejme banujú, ale negatívne názory im treba čeliť a to je vlastne aj podstata toho community managmentu, že ty toho naštvatého človeka možno nepresvedčíš v tej diskusii, ale ty to robíš pre všetkých tých ostatných, ktorí si tu vašu mikrodiskusiu budú čítať. On niečo napíše, ty niečo odpíšeš a tým pádom si všetci ostatní tam mlčiaca väčšina, ktorá je nielen na Facebooku, na Instagrame ona je v celej spoločnosti, tak tá si prečíta tú otázku s tou odpoveďou, alebo ten názor a vašu odpoveď a on si urobí názor, že okej, ten človek to preháňa alebo okej tá značka naozaj má s touto vecou problém.
Pravidlo community managementu: 90, 9, 1
Gabo
Toto je akokeby najčastejšie treba vysvetľovať aj klientom a ľuďom, ktorí majú tie stránky, že že však ho zabanujte alebo však ho vymažte atď, hovorím okej, ale však on on je síce ako negatívne naladený, ale toto je priestor pre nás, aby sme tam tie argumenty dali a tí ľudia si to čítajú a poznáš tú klasickú pyramídu 1, 9, 90?
Peťo
1, 9, 90., áno.
Gabo
Vysvetlíme, ale asi to väčšina ľudí pozná. Jedno percento ten obsah píše, to sú tí ľudia, ktorí sú tam. Deväť percent nejakým spôsobom na neho reaguje, dá lajk, možno napíše komentár a čokoľvek a 90 percent sú pasívni ľudia, ktorí to len čítajú.
Peťo
Istí diváci, presne tak.
Gabo
A pre nich to robíte, pre nich to robíte, ktorí si čítajú diskusiu a keď vy ich tam nevidíte a nič tam nelajknu, nič vám neokomentujú, ale oni sú tam a pre nich to píšete.
Peťo
Presne tak to je. Takéto boli prípady úplne, že v histórii Facebooku 2010, keď začínal myslím komerčne aj ešte predtým, že presne niekto deltu mal v Amerike, že niekto napísal, že your product is crap and your service sax (???) hej, že vaše produkty sú nanič a vaše služby sú ešte horšie. A oni to zmazali hej, že akože hrdý hrdý Dell nikto nám nebude tu do toho kafrať. Vieš čo sa stalo? Že ten chlapík, ktorý napísal tento hejt alebo tento názor, tak si založil facebookovú page Dell is crap and then servis is sax (???) a Dell mal v tom čase tie čísla si nepamätám, ale bolo to že Dell mal v tom čase 30 000 fanúšikov a táto stránka mala 180 000 fanúšikov. Viete namiesto, aby toho, aby mu odpovedali a napísali dobrý deň, tá jedna skúsenosť nás mrzí, povedzte, kde vás neobslúžili, vyriešime to. Čiže reálne riešenie za 50 USD, tak potom mali PR problém za stovky 1000, ako proste 180 000 ľudí otočiť, ktorí sa pridali na tú stranu, že Dell je totálne na nič.
Gabo
No a to máš potom aj príklad takých (???) spomínal aj niektoré slovenské značky tí si tým prešli, že ten community managment, ako typu, že človek ti napíše sťažnosť a ty napíšeš, že ďakujeme za vašu sťažnosť. Prosím choďte na náš web a tam si to akože zaregistrujte alebo už neviem čo to bolo, copy paste.
Peťo
Váš podnet preveríme.
Gabo
Váš podnet preverím atď. Čo akoby to nie je community management, lebo tých ľudí ešte naserkáme ešte viacej ako ako by sme riešili, že tam treba reálne a samozrejme ďalšia vec je, že ľudí posielame niekam preč. Veľmi často sa stáva, že klient, však ho pošlite na môj web alebo nech ide niekam inam a akoby tá mantra je, že on sa nás to pýta na Facebooku, my mu na tom Facebooku musíme odpovedať. My nemôže Facebooku napísať, že choď si to pozrieť na náš web, tam mu píšeme odpoveď, tam sa nás to pýta.
Peťo
Tam ešte tam ešte býva také časové hľadisko, často klientami riešime, že do akého času treba odpovedať. Ja mám na to taký názor, kľudne môžeš má zrušiť, ak máš iný, že ja tvrdím, že horná hranica je, že do 24 hodín. Horná hej, že keď ten človek akože dnes o tretej to napísal, tak zajtra do tej tretej, keď zase v rovnakom čase príde na Facebook by tam mal uvidieť svoju odpoveď. Samozrejme, že keď je to nejaká aktualita, nejaké spravodajstvo alebo niečo, tak sa to musí udiať v priebehu minút alebo hodiny dvoch, hej, ale takáto stránka, čo publikuje niekoľkokrát do mesiaca, hej nepublikuje každý deň 20 článkov, tak je to, že 24 hodiny je slušné mu zabezpečiť odpoveď a vtedy ako keby aj ukazuješ zase možno jeho nepresvedčíš ale tým ostatným, že nekašlem na to, čelím tým otázkam, čelím tým problémom, takže nie sme firma, ktorá podvádza, len nám niečo zrovna nevyšlo. A to je vždy sympatickejšie, ako to odignorovať, to je najhoršie. Druhé najhoršie je to zmazať, lebo si ten človek proste urobí vlastnú skupinu plnú hejterov a odpovedať vlastne 24 hodín, aj keď on povie, že no určite alebo odvrkne niečo, tak tí ostatní si prečítajú aspoň, že. (???)
Gabo
A bežne to dávate ako? Keby si povedal taký odhad tvoj, že neviem, že dáte do hodiny, dáš to do štyroch a keby som bol klient, čo by si mi povedal, že do koľko sa budete snažiť.
Peťo
Garantujem to do tých 24 hodín a samozrejme, keď je to ľahká odpoveď, a to väčšinou máme urobené, takže máme nejaké (???), hej, že dopredu definované, ktoré sa stále opakujú, tak tie dávame okamžite, keď ju objavíme, čiže ja neviem po hodine, po dvoch, po troch a keď nevieme, tak musíš samozrejme napísať klientovi, klient musí zistiť tú odpoveď a musí ako keby ti ju vrátiť späť, a ty ju musíš zavesiť na tú sociálnu sieť, a tam ich urgujeme, že prosím vás rýchlo rýchlo čaká sa tam, keď sa čaká príliš dlho, tak je slušné napísať, že dobrý deň, na túto odpoveď ešte zisťujeme a zase ukazuješ trošku aspoň úctu, ak je to naozaj otázka, ktorá je neviem, kedy naskladníte alebo čo sa stalo s týmto hej, že taká, že konštruktívna, ktorá môže pomôcť aj tým iným divákom s tou odpoveďou.
Gabo
Okej, akože 24 hodín je podľa mňa taký ten, že relevantný čas, čo mi dáva zmysel.
Peťo
Pri značkách, je to v pohode. Pri spravodajstve, je to samozrejme už už nezmysel. Zase v spravodajstve pochybujem, že niekto odpovedá na komentáre, či?
Gabo
No a že to je vlastne to, čo sa aj snažíme my teraz riešiť, to je ten náš projekt elfov, ktorý len tak popíšem, klasický asi to poznáte teraz pod všetkými spravodajskými médiami je hnus a trolovia, propaganda, hej atď., a on kvôli tej kvantite sa nedalo riešiť, že ty ako hovoríš, že máte toho developera, tak predpokladám, že na tom príspevku sú desiatky komentárov.
Peťo
Áno tak.
Gabo
Bežne, možno keď zapneš reklamu, možno niekedy stovku, keď to máš nejakú akože veľmi tému. Keď si vezmeš reálne, že tie príspevky médií majú, vhodí tam 50 príspevkov za deň, možno niekedy 60 a pod každým je stovky komentárov. Je to ako keby nerealizovateľné pre tú redakciu samotnú atď, no a vlastne máme skupinu ľudí, voláme to elfovia a tie ako keby nabehnú tam a nazvem to tie diskusie manažujú, manažujú spôsobom, že trolov a hejty dávajú preč a je to masaker. Ako poviem ti, že úprimne, že to sú naozaj, že ten ten náš elf.
Peťo
Ok životnosť elfa.
Gabo
Vieš čo, zatiaľ to robíme mesiac, ešte nikto neodišiel, ale sú akože niektorí už akože.
Peťo
A už im cuká v oku nie.
Gabo
Štyri hodiny to vedia robiť najviac. To sme si vyskúšali, že tie smeny, ktoré majú sú 4, po štyroch hodinách to nedáš. Najväčší problém je, že tebe tam máš na to cca 5-10 sekúnd, aby si ten komentár prešiel a povedal, že či okej alebo neni okej. Najhoršie je, keď musíš ísť na wc-ko, to už sa akože z tej skupiny, že kokos ja som šiel na wc-ko, bol som dve minúty na wc-ku a zatiaľ sa mi tam nahrnulo 68 komentárov a už je človek pozadu a už potom nestíha atď., a to sú akože presne tie veci, ale zatiaľ to funguje úplne dobre a je to ta kvantita tých toho, čo ty potrebuješ, aby si to vedel zmanažovať presne takéto veľké diskusie a to sa netýka len médií, ale podľa mňa inštitúcie na Slovensku, že ministerstvá.
Peťo
Politici.
Gabo
Politici a ministerstva a tak ďalej, že keď si vezmeš, že si pozriem profil prezidentky, kde je ona pod každým statusom má tisícky komentárov, niekedy akože len stovky a to nie je manažovateľné a to musíš robiť to kvantitou.
Community management sú aj súťaže
Peťo
Potom sú ešte výborné komentáre, všetci to poznáme, že väčšinou je to, keď vyhlásiš nejakú súťaž, hej a teraz ty ju vyhlásiš a povieš, že podmienkou súťaže je, že choďte na náš web a zistite ja neviem, že koľko máme v ponuke tenisiek v našom e-shope, hej vymýšľam, aby teda sme získali aj nejakú návštevu a aby sa pozreli na náš sortiment, aby to bolo akože také, že dobre. A teraz prvých pár ľudí napíše nejaké nejaké číslo alebo nejakú odpoveď a štvrtý napíše zdieľam. Kámo od štvrtého po 1560-tého všetci začnú písať zdieľam, zdieľam, zdieľam pre vnúčika, hodili by sa mu, zdieľam, zdieľam môj syn, môj syn hrá futbal zdieľam, zdieľam, strašne by sme potrebovali, zdieľam, zdieľam, zdieľam. Ja viem, prečo je to.
Gabo
Lebo kedysi boli všetky súťaže.
Peťo
Boli zlé súťaže.
Gabo
Sú na tom založené. (???)
Peťo
Tie zlé súťaže, že zdieľaj, napíš že zdieľaj, pozvi štyroch kamarátov, otoč sa okolo vlastnej osi 4-krát a vypi si slivovicu, ja viem, ale vtip je v tom, že my to od nich nechceme, lebo je to jednak totálne proti pravidlám Facebooku, zdieľať, so zdieľania žrebovať sa nedá, lebo ty nevidíš, kto zdieľal v skutočnosti, ak je to súkromné zdieľanie.
Gabo
No vidíš iba tých ľudí, ktorí to majú (???).
Peťo
A hlavne, načo by mne ako organizátorovi súťaže bolo, že niekto napíše, zdieľam chápeš. A teraz ono to došlo až tak ďaleko nielenže, že ja poviem súťaž o tom, že koľko tenisiek máme v e-shope alebo ja neviem, koľko metrov štvorcových má najväčší byt, ktorý predávame, že snažím sa nejak chápeš urobiť tú súťaž nejak relevantne k môjmu klientovi, ale že tam akože píšu zdieľam, lebo súťaž, ale oni sú ochotní, že napríklad robíme kampaň na zber fanúšikov, hej, kde je napísané, staň sa našim fanúšikom a získaj aj novinky o projekte a oni tam začnú písať zdieľam.
Gabo
Ale počuj.
Peťo
A ty mi vysvetlí to je taká, čo to tí ľudia robia, prečo.
Gabo
Lebo su zvyknutí, že treba všetko zdielať.
Peťo
Ale ja im nič mesľubujem, to neni ani súťaž.
Gabo
Ale počkaj a zase je skupina ľudí, ktorí píšu normálne podstatusy, že keď chcú niečo zazdieľať, takže dovolím si to zazdieľať, môžem?
Peťo
Nie to píšu, že kradnem, kradnem, kradnem. Ale počúvaj ma, ale rozumieš, že ja hovorím, dajte nám lajk a zisti nie, zdieľam. Prečo zdieľa moju reklamu, staň sa fanúšikom prečo?
Gabo
Tak pozri Facebook je Facebook, ľudia sú rôzni, nie. Ja ešte jednu vec akože takú, čo s tým súvisí s tým community managementom, čo sa mi často stáva je, že že ako sme sa bavili o tej pyramíde, že len fakt, že percento ľudí ti tam píše nejaké komentáre a podobne. Väčšinou samozrejme ti to píšu ľudia, ktorí sú negatívne nastavení. Akože proste, keď si pozitívny, máš niečo rád, tak to nenapíšeš. Napíše, ktorí sú nespokojní so službou, s produktom, s tebou ako firmou. Problém je, že mnoho ľudí, klientov, ľudí, ktorí majú tie stránky si utvárajú názor na základe tých komentárov, že úplne klasicky, že a týka sa to hlavne aj politike napríklad alebo aj v komerčnom marketingu, že niečo tam nahodíš, napíšu ti štyria, piati ľudia nejaký hejt, fúj nepáči sa mi to alebo toto je zlá služba atď, klient volá vystresovaný, strašte nám to ľudia zhejtovali, neznášajú to dajme dajme ten status dole.
Peťo
Presne.
Gabo
A ja hovorím, ten status práve videlo reach bol desaťtisíc ľudí, z tých desaťtisíc ľudí, máte 3842 lajkov a štyria to je napísané, že sa im to neľúbi a na základe tých robíte vy tu paniku atď. Toto je strašné, že toto si fakt, akože uvedomte ľudia, že to je ten výsek, to je jedno percento čo to tí tam hejti napíšu, nerobte si na základe toho názor, čo si o vás ľudia myslia.
Peťo
Presne a je to ináč dané totálne našou mentalitou slovenskou, že my nemáme v mentalite povedať niekomu, že god job. To nie je naša mentalita, naša mentalita je, že keď je to dobré, tak, takto malo byť, že však to je normálne, že je to dobre a keď je to zlé, tak začať totálne hejtovať a všetko a nakladať a vy ste taký a teraz všetkých krivdy z minulosti pospájať jedno s druhým, a ja presne klientovi hovorím, že dobre, máme tu 150 lajkov, to znamená 150 ľudí povedalo je to skvelé a máme tu šiestich, ktoré napísali, že je to zlé, takže to nie je, že všetci to zhejtili len, kedy ste vy ako klientovi hovorím, kedy ste vy naposledy kdekoľvek na internete napísali niekomu god job. Odpoveď je nikdy a nikomu rovnako ako ja. Bohužiaľ to tak je, maximálne dáme 5 hviezdičiek, ktoré za nás povedia tých pár slov, lebo to nemáme v mentalite, takže áno, úplne súhlasím, dajú si do porovnania lajky s hejtúcimi komentármi a potom sa rozhodni, či to ľudia nenávidia tú vec. A ešte jeden fenomén, ešte sa vrátim k tomu zdieľam a ten je taký, že niekto zase máme nejakú súťaž alebo teda niečo nejaký (???) to je, že zapájame ľudí do tej diskusie, nechcem, aby tá značka iba jednostranne hovorila, ale chceme, aby ľudia sa s nami rozprávali. No a my niečo akože zavesíme a teraz niekto tam napíše nejaký strašný nezmysel. Poviem príklad, je nejaká súťaž a podmienkou je teda neviem, počet bytov v našom dome vymýšľam si, hej a niekto tam napíše chcem vychrať s chybou, vychrať hej. Toto tu mám s tvrdým i, ale mohlo by to byť aj s mäkkym, hej chcem vychrať, tak si povieš, tak nejaký dilinko nečítal si pravidlá súťaže a 30 ľudí pod ním napíše chcem vychrať. Čestné slovo, lebo oni skopírujú tú odpoveď nad tým, lebo si myslia, že to je tá správna odpoveď na tú súťaž a len kopírujú strašný nezmysel, a to bývajú aj také konštrukty, že vyhrať chcem ja, lebo to proste napísal nejaký akože Maďar, a to teraz nemyslím ako urážku normálne to myslím, že nie úplne slovosled dal, ale pod ním to 30 ľudí navyše vyhrať chcem ja, lebo si myslia, že toto je cesta k úspechu a my normálne sa tam krčíme akože v tej agentúre a rehoceme, že prečo tí ľudia píšu, chcem vychrať.
Gabo
Ale to máš takú skupinu ľudí, to som si všimol, že na tých Facebookoch alebo sociálnych sieťach sú fakt len kvôli tým súťažiam, že oni reálne do každej jednej súťaže sa zapoja.
Peťo
Súťažná mafia.
Gabo
Do všetkého.
Peťo
Súťažna mafia.
Gabo
Poznáš to.
Peťo
Oni majú vlastné skupiny, oni majú.
Gabo
Ok to som nevedel.
Peťo
Majú vlastné skupiny, sú organizovaní a normálne tam píšu, že čaute baby túto súťažim o kočík, prosím vás, potrebujem najviac lajkov na moju fotku, hrá sa o lajk, hrá sa o lajky, tak normálne sa tam nahrnie akože holúby letka súťažiacich a polajkujú to jej, lebo vie, lebo vie, že ona nabudúce polajkuje niekomu, kto zase súťaží akože o Sunár na 5 rokov zadarmo, chápeš. Čiže tie normálne súťažná mafia sa takto takto zhromažďuje na rôznych page-och, groupách a pomáha si vyhrávať.
Gabo
No ale trochu sme odbočili k tým súťažiam, ale akože to je super téma. Podľa mňa je super jeden diel spraviť zvlášť.
Peťo
Môžme.
Gabo
Čo mňa úplne šokuje na tých Facebookoch najviac, keď skúšame, že veľakrát príde, prídeme s tým, že urobme súťaž o nejakú úplnú blbosť. Poviem príklad, že pre mňa najväčšia blbosť, že kľúčenka alebo šiltovka.
Peťo
(???)
Gabo
(???) a tak ďalej a ja akože som taký ten skeptik, ktorý tvrdí, že nerobte to, nikto nebude budeme za trapákov, tam nikto nenapíše ten komentár, nikto nezazdieľa alebo nikto nepôjde na ten web a ja som vždy šokoval. Ja som vždy ten lúzer, ktorý akože na tej strane, že my sme ti to vraveli, toto mi prosím ťa vysvetlí, že prečo sa to deje.
Peťo
Vieš čo ja ti to nevysvetlím, fakt o tom dáme samostatný diel. Ja poviem svoj najobľúbenejší príbeh, ako sa hralo o plastovú misku z Číny a tým začneme diel o súťažiach a ja chcem ja chcem ukončiť tento diel niečím naozaj užitočným, čo ľudia, ktorí robia community managment, podľa mňa reálne.
Gabo
No povedz.
Peťo
Reálne využijú. Neviem či si to tušil, ale už dnes sa dá v úvodzovkách poviem vypnúť komentovanie na každom príspevku na Facebooku, áno na každom, čo veľa ľudí nevie. Teraz doteraz to bolo, že však na niektorých sa dá, na niektorých sa nedá, ale teraz je to, tak vlastne jediný hack, ktorý potrebuješ, že musíš na tom príspevku komentovanie vypnúť, respektíve obmedziť, dá sa obmedziť iba na ľudí, ktorých si spomenul v tom príspevku, čiže nikoho si nespomenul, nikto nemôže komentovať, dá sa obmedziť i predtým ako spustiť naňho reklamu.
Gabo
Áno, ale keď máš reklamu, nesmieš to vypnúť.
Peťo
A keď už máš reklamu, tak sa to nedá vypnúť. Čiže je to, že veľký hack, že keď si chcete byť akože istý, že nebudete celú noc riešiť hejty alebo proste takéto veci a nehovorím, že je to ideálny stav pre každý jeden príspevok, ale sú také, kde si prosteš koleduješ.
Gabo
Ale vieš prečo to je problém? Lebo ak nezapneš reklamu, vypneš komenty, tak máš takmer veľmi nízky organický reach, to znamená, že komenty ti zvyšujú samozrejme dosah príspevku a tým pádom akože strelíš si trochu do vlastnej nohy, lebo ani nemáš reklamu a ani ti tu ľudia (???).
Peťo
Vieš čo hovorili sme to, hovorili sme to v tom diely Facebookovom, ako to N-ko urobilo na 1 deň a mali najkrajší deň v histórii.
Gabo
Áno, no ale.
Peťo
Redakcie.
Gabo
Ale mali ale mínus 30 percent dole (???)
Peťo
(???) Čiže len chcem povedať, že, že ak náhodou ste stave, že naozaj nemáte chuť, kapacitu, čas čokoľvek sa tomu venovať, tak už dnes sa dajú vypnúť komentáre pod príspevkami na Facebooku. Len musíte to urobiť predtým ako ste zapli reklamu.
Gabo
No a teraz ja poviem, že tri ešte múdrosti na záver. Jedna je, že keď máš new page experience, takže novú facebookovú stránku, tak vieš si nastaviť to, že napríklad profily ako taký typický trollovia, že profil má týždeň, nemá tam profilovku a má dvoch priateľov, takíto ľudia nemôžu na tvojej stránke už vôbec komentovať, nastavíš si to.
Peťo
Preventívne si to nastavíš.
Gabo
Preventívne si to nastavíš, že oni budú automaticky vyradení. Druhá vec je, že ak rozmýšľate, že nechcete ísť na ten Facebook alebo Instagram, lebo sa bojíte hejtu, tak ja hovorím vždy radšej nech sa ten hejt sa odohráva na vašej stránke ako niekde inde.
Peťo
A to rozoberieme v hejtovacej diskusii dobre.
Gabo
Dobre, a ešte som mal tretiu múdrosť a normálne som to zabudol, áno, že na kvantitu kvantitou, že to znamená, že ak reálne vám proste nabehnú tam veľa ľudí, vy potrebujete na to mať tiež akože veľa ľudí, že nedá sa očakávať, že ten community managment zvládnete urobiť akože s jednou s jedným človekom, ak tam máte 1000 komentárov denne, to znamená, že myslí na to, že to je proste o tom, že potrebuješ veľa ľudí na to, aby si to zvládol.
Peťo
Nevýhoda je, nevýhoda je, všetci tí trolovia na tom internete, oni to robia z pasie, kdež to ty tvoji vyhoria v priebehu týždňa a furt v ich musíš obmieňať, normálne vyťahuješ ich za nohy z toho officu a hľadáš.
Gabo
No ale vieš čo problém je, že časť si to robí z pasie, ale čas sú možno platený trolovia.
Peťo
To horšie, to robia za peniaze.