Privacy, to je ochrana osobných údajov
Peťo
Vitajte pri ďalšom Buzzworlde. Dnes rozoberieme Buzzworld, ktorý sa volá Privacy alebo ochrana osobných údajov na internete. Moje meno je Peťo Šebo, so mnou je tu Gabo. Čau.
Gabo
Čau, čau, Peťo. Ale podľa mňa si nazval tú tému dosť nudne, ja by som skôr povedal, že sa budeme baviť o dátach a o tom všetkom, čo o vás vedia sociálne siete a internet.
Peťo
Čo o nás internet vie a keby tento, keby tento podcast mal mať akože 30 sekúnd, tak poviem, že všetko. Môžeme to akože tu niekde uzavrieť. Ďakujeme za pozornosť, počujeme sa nabudúce.
Gabo
Nevedia všetko, lebo to je presne to a teraz začneme In medias res ,teda téma tak, ktorá je, že fakt strašne veľa hovorí. Môj telefón ma odpočúva. Všetko, čo poviem do telefónu Mark Zuckerberg nahráva a potom mi ponúkne reklamu atď., ale to tak nie je.
Peťo
To hovoríš ty alebo oni?
Gabo
Nie. Toto.
Peťo
To hovoríš ty?
Gabo
To hovoria oni, ale v tomto prípade im úplne verím, nemám dôvod to, nedáva to zmysel ako dneska si povieme si aj podrobnosti, prečo to nedáva absolútne zmysel. Bolo by to nejak technicky náročné, ale odpoveď je, nepotrebujú to, si vás nahrávať, vedia o vás aj tak dostatočne veľa, ak vám tú reklamu ponúkli aj bez toho.
Peťo
To si krásne zhrnul a teraz si vlastne v tomto diely porozprávame, že prečo to nepotrebujú a prečo majú tisíce, tisíce iných zdrojov, informácií o nás, o našom pohybe na internete, ako počúvať naše telefonáty a to, čo sa deje v miestnosti, keď je mobil na stole. Ja teda urobím, urobím spojler arart. V prvom rade je to nelegálne, preto to nerobia, ale teda.
Gabo
Tak ja neviem, či pre Marka Zuckerberga toto je úplne nejaký zásadný.
Peťo
Keď si Facebook, si pod drobnohľadom všetkých regulátorov na zemeguli, tak toto by si nelajsol. No dobre, tak poďme pekne na to. Keď sa ma kamaráti pýtajú a teraz nemyslím úplne kamaráti z práce, ale takí tí, čo nerobia v online marketingu, že Peťo vieš, čo sú také nejaké fotky z mladosti a už by som chcel by som sa ich aj tak zbaviť a aj som popísal nejaké debiliny, nejaké statusy, že čo mám urobiť, že ako, ako to mám vymazať. A ja hovorím vieš čo, nejak. Čokoľvek si na internet niekedy v živote zavesil, už nikdy sa to odtiaľ nedá zmazať. Môžeš sa tváriť, že si dal Delete, môžeš sa tváriť, že si, že si stiahol svoje údaje z Facebooku, čo sa mimochodom dá, všetko sa môže tváriť, ale pravda je taká, že keď niekto bude chcieť, tak tú tvoju fotku alebo ten tvoj status, nájde.
Gabo
No, ja mám tu veľmi pekný príklad. Ja, keď som začínal ako čerstvý absolvent v jednej poisťovni robiť hovorcu, tak som dal asi pol roka, samozrejme tí noví zamestnanci väčšinou čelia tomu /nezrozumiteľné/, že keď nejakú hlúposť vymyslia, tak tí noví sú takí tí prví, že poď a poď nám porozprávať do krátkeho videa, prečo si tí strašne šťastný tu ako nový zamestnanec atď. a to bolo hrozné. Vyzerám tam ako úplný magor a tak ďalej a najhoršie je to, že Google, neviem prečo to nejako zaindexoval a vždy, keď hodíš Gabo Tóth, keď hodíš Gabriel Tóth Allianz, tak dúfam, že už nie, ale vyhodí ti nejaké strašné video. Youtube, keď sa.
Peťo
Teraz všetci dáte a dopozeráte ho, tak ono, zase sa dostane hore.
Gabo
Ale Peťo, ja fakt trávim 10 rokov snahou to video zničiť a dostať ho preč, fakt, to je ako Majka z Gurunu, ktorá práve pristála a nič. Až donedávna to tak bolo, že Gabriel Tóth Allianz, tak je to video a dúfam, že už teraz nie.
Peťo
No dobre, ale je šanca dostať ho späť na prvé priečky, keď sa trošku posnažíme. No dobre, čiže na začiatok chcem povedať, že naozaj treba si 2-3× rozmyslieť, čo na internet zavesím a tým nemyslím iba iba nejaké osobné údaje a nejaké hejty, myslím tým všetko, kam zavesím svoje fotky, aké osobné údaje komu dám, kde si uložím číslo kreditky, do akej súťaže sa zapojím, hej, to všetko sú veci, ktoré vo finále slúžia na zber osobných údajov. Takéto najjednoduchšie vysvetlenie, že podľa toho vlastne tie jednotlivé siete cielia reklamu, hej. Najväčšie siete sú Google a Facebook a cieľ je reklamu naozaj podľa rôznych parametrov také, ktoré asi nikoho neprekvapí je, že Facebook dokáže cieliť podľa veku, pohlavia a miesta bydliska, hej. To je také, že to asi si povie každý, že on však tak, to je také logické. No pravda je taká, že Facebook napr. konkrétne sleduje všetky možné aktivity, tzn. aké stránky lajkujeme, na aké statusy klikáme, čo komentujeme, čo lajkujú naši kamaráti, dokonca už to, volá sa to, že sum stopping strategy, že scroluješ s tým Facebookom mobilným palcom a už to, že sa pri nejakom statuse pristavíš, ani si ho nelajkol ani si naňho neklikol, už to je pre Facebook signál, že táto téma ťa môže zaujímať.
Gabo
Na tomto je napríklad založený algoritmus TikToku, kde vyslovene na TikToku v podstate akože vieš tam niečo lajkovať, ale oni to nerobia. Koľko sekúnd a ako ako dlho zastavíš pri niektorom videu, toľko ti vyhodnotí algoritmus, že to máš rád alebo nemáš.
Peťo
Presne tak. Viac v epizóde o TikToku. No dobre, ale teda to, čo veľa ľudí nevie, že napr. keď máš Facebook pustený v prehliadači a vo vedľajšej karte máš pustený iný web, tak vlastne Facebook sleduje aj to, čo robíš na tom inom webe, hej, že pokiaľ máš proste Facebook pustený, si doňho prihlásený, to isté na mobile platí, tak on sleduje všetko na celom internete, čo robíš, nie iba, že na ktorú stránku som sa priamo z Facebooku preklikol a pod.. To už málo ľudí vie a to, čo veľmi málo ľudí vie a toto na rozdiel od toho odpočúvanie telefónov nie je žiaden hoax, že Facebook si reálne číta naše konverzácie v Messengeri. Samozrejme, že to nečíta ani Mark Zuckerberg, ani jeho admini, čítajú to algoritmy a v tých jednotlivých konverzáciách hľadajú kľúčové slová a podľa tých kľúčových slov nás zaraďujú do rôznych reklamných skupín a ja to na mojich školeniach hovorím ľuďom, že ak si to chcete overiť, tak je veľmi jednoduché, ako si to overiť, že začnete si s nejakým svojim kamarátom písať o téme, o ktorej ste si nikdy nepísali, napríklad, že o golfe hej alebo ja neviem o bezmotorovom lietaní, hej. To je jedno alebo o Bahrajne, vieš. A zrazu počkáš, väčšinou to trvá, že od jedného do troch dní a zrazu sa ti začnú ukazovať reklamy. Máš to jasné golfové palice a golfové kurzy a golfové ihriská, čiže toto naozaj robí a je to 1 z hlavných zdrojov. To isté robí napr. Google v g-maily, hej, že zase indexuje tie naše maily, nečíta si ich žiaden človek. Nesnaží sa nás na základe toho, čo tam píšeme vydierať, ale skenuje si tie kľúčové slová a keď sme si príliš veľa mailov vymenili napr. o nejakom aute, buch, to auto sa ti začne ukazovať.
Gabo
To je celkom srandovné, lebo samozrejme, tie siete oni majú obrovské množstvo dát a musia to vyhodnocovať, že ktoré z tých dát majú tú lepšiu prediktivitu, že ktoré lepšie ťa zaradia do tej kategórie a keď vraví, že toto využívajú často alebo to využívajú pomerne veľa asi vyhodnotili, že práve tento typ dát to, čo si píše v Messengeri, má veľkú výpovednú hodnotu na základe toho, čo máš rád.
Peťo
Lebo je to informácia, ktorá sa deje tu a teraz, hej, že napr. poviem príklad. Riešiš hypotéku, no tak ty ju riešiš nejaké obdobie svojho života, dajme tomu pol roka a počas toho pol roka si o tom píšeš s manželkou, s frajerkou, s rodičmi, s bankárom, s neviem kým a samozrejme, keď hovoríme o Facebooku myslíme to, čo si píšete na WhatsAppe, to, čo si píšete v Instagrame, hej to všetko je v poriadku. Čiže je to že aktuálne, kdežto, keď ťa on zaradí na základe toho, že, že no ja si myslím, že dvadsaťpäťročný človek z Bratislavy asi bude riešiť hypotéku, tak ty môžeš byť 5 rokov pred hypotékou alebo už ju môžeš mať zobratú, že je to oveľa menej presné, ale to, o čom si s niekým píšeš to je, že tu a teraz. Tam neni akože o čom.
Gabo
A to je presne aj vysvetlenie, čo si teraz povedal veľmi v skratke, že prečo nás nemusí odpočúvať, lebo on tých dát má tak obrovské množstvo. Že keď klasický prípad, že ma snažia sa kamaráti presvedčiť, že počuj Gabo, to fakt on ma musí odpočúvať, lebo včera som akurát sa bol s kamošom na pive, rozprával som a položený telefón na stole, sme sa rozprávali o kosačkách, ty dôjdem domov večer, kosačka. Vieš, prečo. To má nevysvetlenie, jednak môžte si o tom buď písať alebo na internete hľadať už predtým, lebo som o tom rozprával. Dobre, povedzme, že to nerobil predtým. Prípadne druhé vysvetlenie je, je to proste náhoda a štatistika. Ty vidíš denne stovky reklám a tak ďalej a proste náhodou sa a niekedy si to musí spárovať, že náhoda ti povie, že na čo uvidíš tú reklamu, takže bohužiaľ to, že proste je to len, len náhoda.
Peťo
To je, ako keď si kupuješ nové auto a potom ideš po ulici a všade vlastne vidíš to tvoje auto, hej a doteraz si ho nevidel. No to je proste, že niekedy sa to spojí, niekedy sa to nespojí. Naozaj nás nepočúva, ale nemusí. Ja tu mám aj taký výpis, že čo všetko ten Facebook teda sleduje. Priatelia, keby vás to zaujímalo, tak Facebook je teda úplne najhorší v tomto celom. Zbiera 70 % všetkých dát, ktoré by sa dali vyzbierať. Všetci, Instagram je druhý, iba 58 a ten príklad je, že zbiera samozrejme e mail, meno, vek, pohlavie, sexuálnu orientáciu, či sme vydatí, ženatí, našu rasu, náboženské presvedčenie, samozrejme hobby na základe toho, na aké stránky chodíme, aké stránky lajkujeme, to je napr. zaujímavé, že my vieme na Facebooku cieliť reklamu, že chcel by som cieliť na ženy, ktoré majú 30-50 rokov, sú z Petržalky a majú doma mačku.
Gabo
No to je v pohode easy.
Peťo
No cieliť je to easy, ale, že to neni žiadna rocket science, že ako to ten Facebook vie. No vie to tak, že tá žena mu svoj vek kedysi dávno prezradila a všetci majú ten vek vyplnený plus mínus správne, lebo sa tešia, ako im všetci na Vianoce, či na narodeniny zagratulujú. Presne tak. Že je z Petržalky je hrozne ľahké, lebo je to proste obyčajná geolokalizácia na základe mobilu alebo počítača, no a že má rada mačky, no keď klikám na články o mačkách a občas idem do pet shopu kúpiť mačacie žrádlo a zopakujem túto aktivitu 3× do mesiaca, aký iný dôkaz potrebuje, že tá žena má rada mačky. Hej, že ono to prvý pohľad vyzerá ako kúzlo, presne ako keď kúzelník, že čáry máry fuk, hej, ale keď vlastne zistíš, ako to si povieš, že aha však to jednoduché. To isté bolo také, že ako, ako Facebook vie, že, že niekto je otec a ešte dokonca on vie, v akom veku, že ty vieš cieliť že na ženy a mužov od 0 do šesťročné, 0 do šesťmesačné dieťa, šesťmesačné až ročné a tak, že ako to vie. Tak jedno vysvetlenie ešte kedysi bolo, že tá žena prvýkrát, keď príde z ultrazvuku, tak tú fotku skôr ako ukáže manželovi, ju zavesí na Facebook, to už ženy príliš nerobia. Na druhej strane, keď predsa väčšine z nás, keď sa narodí dieťa, tak tú fotku toho malého človeka dáme na Facebook. Čiže umelá inteligencia tú fotku prečíta a popíše, že na fotke sa nachádza malý človek a pod tou fotkou tej ženy je štyristokrát napísané gratulujeme. Akože, aké ťažké je pre mňa ako algoritmus zistiť, že tej žene sa práve narodilo dieťa. A navyše tá žena má predsa v profile, že je Married to Gabo Tóth alebo je in a relationship with Gabo Thót, čiže je tam viac ako päťdesiatpercentná šanca, že to dieťa bude Gabove. Chápeš.
Gabo
Áno, áno tak.
Peťo
Takto jednoducho sa dostane k informácii, že tento muž má pravdepodobne polročné dieťa, lebo tá fotka toho novorodeniatka je tam už pol roka. Proste koniec. To není žiadna raketová veda, to je len, že veľmi dobré využívanie dát, ktoré my sami svojou aktivitou dávame.
Kvôli privacy Facebook čelí rôznym reštrikciám
Gabo
A tu je ešte dôležité povedať jednu vec, že aj ten Facebook samozrejme čelí alebo teda ostatné sociálne siete, nejakým akože reštrikciám atď., a tie veci, ktoré spomínal, napr. cieliť na základe rasy alebo náboženstva, už dnes je, neviem, či už to je zakázané a už to bolo zakázané myslím, že nedávno pomerne. To znamená, že dneska napríklad nemôžte. To sa predtým úplne easy dalo, že ste dali, že chceš cieliť na kresťanov alebo ľudí, ktorí chodia do kostola. Napr. Donald Trump, a tak ďalej, to už dneska nefunguje. Vieš to robiť, samozrejme, nejako obkľukou, akože tí ľudia, ktorí sa tým živia, tak ti povedia, že jasné strávime, ale nie je to také už to úplne, že na prvú, že dáš si tam presne, že černoch na Floride.
Peťo
Floride, čiže volajte Gabovi, keď to potrebujete heknúť, ale nie je to úplne v tých základných nastaveniach Facebooku.
Gabo
Tak.
Peťo
Ešte mám 1 príklad, že frequenc traveler hej, že človek, čo často cestuje a zase si povie, že ako ten Facebook môže vedieť, že niekto často cestuje a je to, že úplne jednoduché, samozrejme v prípade, že nie je korona, hej. A to je, že dnes som tu v Bratislave vo svojom office, o hodinu sedím na letisku vo Schwechate, potom mám 2 hodiny vypnutý mobil, následne si pustím ten mobil niekde v Bruseli. A teraz ten človek si povie, že no ale ja som nedal check in, že som v Bruseli. A na čo by si si dával check in, však ten Facebook vie, že si si pustil v Bruseli ten Facebook, preskroloval si iba ten newsfied, to je všetko. Iba si preskroloval svoju nástenku. On vie, že si skroloval v Bruseli a že o týždeň si ju opäť skroluješ vo Viedni a o hodinu na to v Bratislave, takže vie, že v Bratislave bývaš a že si niekam cestoval a keď toto zopakuješ, myslím, že to majú 3× za pol roka alebo niečo také, no tak si častý cestovateľ. Keď robíš ako keby dikonstrakt alebo demitizáciu toho cielenia, tak vlastne my sme svojim správaním všetky tie údaje tam naliali.
Gabo
No áno, ale to je dôležité povedať, že veľa ľudí si fakt myslí a si to možno aj povedalo, len poviem ešte raz, že Facebook vie to, čo mu ja poviem a to vôbec tak nie je, tak je akože extrémne dôležité a z toho samozrejme všetky sú tie, ak si pamätá škandál Skape analytika atď., kde oni tvrdili, že na základe nejakých tristo údajov vie Facebook o tebe viac ako ty sám. Ja neviem, že máš 50 údajov, tak vie toľko o tebe ako tvoj kamarát, keď má, ja neviem, 200 údajov, tak vie toľko o tebe ako ty sám, ale keď má tristo, tak dokonca viac ako ty sám o tebe vie, že vie predikovať. Čo akože OK, ale však OK, že sa s tým viem ešte baviť, ale, ale hej, akože logiku to má.
Peťo
To je dôležité povedať, že my si myslíme, že ja tam na nič neklikám, nič nelajkujem. Ja sa len pozerám. To pozeranie v podstate bohate stačí. V epizóde o TikToku sme sa bavili o tom, že teda nie je úplne nebezpečný, ale je zbytočný, veľa času sa tam trávi. Mimochodom aktuálne číslo, že TikTok pokoril Google to vieš, že TikTok je najnavštevovanejšia webstránka na zemeguli a pokoril ju prvýkrát v histórii Google, čo je, že neuveriteľné.
Gabo
To neverím.
Peťo
No tak si to vygoogli, ak to Google nestiahol tú správu s tvoim videom z Allianzu, tak je to stále pravda.
Gabo
To mi príde akože.
Peťo
Totálny /nezrozumiteľné/, no.
Gabo
Fakt?
Peťo
Fakt.
Gabo
Som tomu TikToku medzitým prepadol.
Peťo
Čítal som to na internete, takže to musí. No chcem povedať, že napr. keď som hovoril, že Facebook zbiera tých 70 % údajov spomedzi tej tabuľky, čo niekto dal dokopy, tak TikTok zbiera iba 14 %. On naozaj od nás nepotrebuje nič, lebo ten jeho algoritmus, ako si hovoril v tej epizóde, sa riadi obsahom. Dobrá správa je, že napr. taký WhatsApp iba 11 a môžeš byť v kľude, lebo porna je iba 5 %.
Gabo
Aha, prečo by som mal byť v kľude, ja nepoznám tú stránku. Ani neviem o čo tam ide. Tam som ešte nebol.
Peťo
Takže môžme byť v kľude, je to všetko v poriadku.
Gabo
Okej a akože tam však vidím, že sa nadychuješ, že chceš niečo, ale nie, ja som len chcel povedať, lebo bavíme sa od začiatku o tých dátach a cielenej reklamy atď., pre mňa je to strašne, že chýba veľakrát to vysvetlenie, že čo to vlastne znamená, prečo to vlastne ten Facebook robí. Samozrejme predáva lepšiu reklamu, ale tam strašne chýba jedno ešte doplniť, že ono to samozrejme nie je žiadna čarovná palička. To, že viete niekoho zacieliť, čo to v praxi pre toho marketéra, pre nás, znamená.
Peťo
Pre tie firmy.
Privacy – osobné údaje sa dá využiť na marketing
Gabo
Pre tie firmy, že viete robiť efektívnejšie ten marketing. To ešte neznamená, hlavne keď sa bavíme o voľbách a o nejakých spoločenských zmenách, že /nezrozumiteľné/, atď., oni mali kopec dát a na základe toho Trump vyhral voľby atď. To akože ťažko povedať len vravím, že to jediné pointa je v tom, že namiesto toho, že vám klikne na banner 2 % alebo 3 percentá ľudí, tak keď máte lepšie dáta, tak klikne 4 alebo 5 %. To je jediná tá zmena alebo ten základný rozdiel. Samozrejme pri veľkých kampaniach je to obrovský rozdiel robí vám to, ako keby rozdiel medzi úspechom, neúspechom a tej kampane, ale nie je to na konci dňa nič iné len to, že ste efektívnejší.
Peťo
Asi áno. Na druhej strane podľa mňa ľudia si absolútne neuvedomujú, že všetky tie dáta tam u nás sú, že dobre, že je to využitie, v úvodzovkách poviem, len na reklamu a ty teraz sa to snažíš nejak zjemniť, že keby Trump nemal dobrú kampaň a dobrých marketérov, tak iba čísla lepšie mu nepomôžu vyhrať tie voľby. To beriem, ale na druhej strane vieš, taká typická je tá cookie lišta, to je tá vec, ktorá na vás vyskočí na každom webe v Európskej únii, nie na svete a vlastne my ju nečítame, nikto z nás ju nečíta a dáme, že OK. Ale keby sme si ju raz v živote prečítali, tak sa dozvieme, že sa tam vlastne píše o tom, že cookies, čo je vlastne iný unikátny identifikátor toho zariadenia, z ktorého sa práve pozerám na tú webstránku a je tam napísané, že čo sa s tými údajmi idú robiť, kto ich bude mať k dispozícii, na aké účely ich bude mať k dispozícii. Všetci dávajú, že okej a ja im to nezazlievam, iba hovorím, že na to sa vlastne my marketéri spoliehame. Ja som teraz mal prednášku s jednou právničkou na univerzite, kde učím a ona hovorila, že čo sa môže v rámci GDPR, čo sa nemôže a zber osobných údajov a ľudia musia so všetkým súhlasiť a nemôže to len tak akože my si zbierať údaje bez ich vedomia a ja im hovorím na konci tej prednášky, že priatelia, znie to hrôzostrašne a právne je to presne ako hovorila tuto akože pani, ale nebojte sa, nech tam napíšete čokoľvek, tak ľudia dajú fajku, že súhlasím, napíšte tam, že čokoľvek.
Gabo
Ale na konci dňa tú reklamu vidím tak či tak, tzn., že celý ten ako keby strašne taký ten /nezrozumiteľné/ okolo toho, že oni všetko o mne vedia, cielia reklamu a tak ďalej, no vedia a cielia, ale že čo tzn.. Vidíš viac reklamy? Nevidíš viac reklamy. Len vidíš inú a tebe prispôsobenú reklamu.
Peťo
Ja som v tomto na tvojej strane, ale nech to máme nejakú pluralitu, tak teraz chvíľku poviem tú druhú stranu, nad ktorou sa veľmi vážne zamýšľam, ale ešte som ju neprijal, že tá druhá strana hovorí, že toto je veľmi zlý prístup. Zatiaľ sa tie informácie, poviem to zjednodušene, iba využívajú na reklamu, ale tie informácie niekde sú. Teraz si predstav, že ich niekto začne zneužívať, hej, že u nás je to naozaj iba o tom, že kde si bol, čo si jedol, či máš mačku, či rád bicykluješ alebo beháš, hej, že je to zrovna na takejto úrovni, ale napr. v Amerike sa úplne bežne zbierajú a obchoduje sa so zdravotnými záznamami. A teraz si predstav, že niekto zistí, akú máš chorobu a zistí, že ti tým môže uškodiť, že ťa tým môže zabiť, že ti iba podsunie proste sendvič s arašidovým maslom.
Gabo
Stačí, aby tvoj zamestnávateľ možno vedel, že máš takúto chorobu a na základe toho neprijme alebo si takej rasy alebo čokoľvek.
Peťo
To je tá druhá strana, ktorú sa snažím pochopiť, že okej, že nie sme na úrovni, no dobre, tak to vedia, so wath, ale že je to vieš taká tá salámová metóda, že no teraz je to kvôli reklame, potom je to kvôli lepšiemu cieleniu, potom je to kvôli nejakým akože prispôsobeniu toho Netflixu, tých služieb, hej prispôsobeniu playistov na spotyfiv, prispôsobeniu videí na TikToku, ale čo ak to raz dostane do rúk niekto, kto je totálne akože pošahaný a má dáta, napr. na Facebooku má dáta o dvoch miliardách ľudí na svete a on presne vie, že táto skupina ľudí sú takíto a táto sú tato a začne naozaj ovplyvňovať oveľa viac ako iba reklamy.
Gabo
No a jednak a to môže byť kľudne akože nemusí byť nejakí, že James Bond zloduch, ktoré si práve opísal, nejaký imaginárny, ale to môžu byť akože vlády krajín, ktoré napr. až tak veľmi nemilujú demokraciu a opozičné strany a opozičných aktivistov a môžete tie dáta využívať na ich prenasledovanie, prípadne a to je druhá vec, aby som zase nevyznel, že je mi to úplne jedno, tak hlavne pri tom, na tých politických kampaniach, politickom cielení a politike, to môže byť dosť zásadný problém. Tzn. pri mikrotádžetingu môžete identifikovať jednu skupinu, ktorej budete hovoriť A a druhú skupinu, ktorej budete ukazovať iba B a tí ľudia uvidia len tú svoju reklamu, lebo klasicky akože je to cielené iba na to, čo chcú počuť. Iba to, čo chcú počuť. Čo ak aj politici robia dlhodobo, ale ja to robiť samozrejme.
Peťo
Fyzicky vycestovať do toho regiónu, aby teda mohli hovoriť.
Gabo
Toto sú veci, ktoré ako keby chápem, že môžu znamenať veľký problém.
Peťo
Všetky tie údaje už tam sú, oni vedia, že Gabo proste behá, rád sa rochní vo vírivkách, vedia, že má dcéru, manželku, hej, má v podstate úspešnú agentúru, to všetko už tam je niekde zapísané, pozbierané a tak no a že tá budúcnosť teraz hovorím o tom užitočnom využití tých dát je, že príde človek napr. do Fast fooodu, hej. Tam proste detekuje to podľa tváre a hneď tie údaje tam nabehnú a oni teraz vedia, že á Gabo, dnes si zabehol 15 km, takže dnes si môžeš dať akože dvojitý a môžeš si dať aj so syrom aj so slaninou, lebo však v pohode, už máš energetický výdaj a my vieme, že máš rád jahodový milkšejk, nie čokoládový, takže tu máš. Ty len prídeš a nepovieš nič a on ti na základe tvojej aktivity, tvojich preferencií a všetkého a vždy si na konci stiahne z nejakého virtuálneho konta, ktoré ani nemusíš prikladať kartu ani nič, lebo si tam zaevidovaný a že tie Big data a ty len povie, že viete čo, presne na toto som mal chuť, lebo som unavený a ten milkšejk ste totálne trafili. Díkym beriem, čau. Hej, že ťa to vlastne čaká nachystané, ty už keď prechádzaš dverami, oni už tú vec chystajú a strašne sa mi to páči, že tie Big data o tebe vedia viac ako tvoja mama, čo je, že ty si to vlastne povedal ako ty sám. Podľa mňa tvoja mama aj horšia ako ty sám, lebo ty sám si veľa vecí nechceš pripustiť, tvoja mama ich vidí.
Gabo
No povedzme. Je to o tom klasickom, že každý nástroj na konci dňa vieš zneužiť alebo využiť akoby, že k dobru, keď to poviem alebo k niečomu, čo je užitočné a v tomto ja som vždy tak jemne ako keby ten technooptimista, keď to poviem tak, že chápem všetkým tým veciam, ktoré sú negatívne, chápem, ako sa to môže zneužiť, chápem ako všetko o nás môžu vedieť a je ten jamesbondovský zloduch a všetko to aspoň dovládne svet vďaka tomu, ale myslím si na konci dňa 2 veci. Nezastavíš to, nevieš úplne zmeniť, to sme sa bavili pri tom Facebooku, že ten biznis model sociálnych sietí je zadarmo, tie dáta o vás budú zbierať, hotovo. Nechcú za ne platiť, budete mať dáta, ktoré musíte odovzdávať, to sa nezmení a zároveň akože, keď sa to využije presne na veci, ktoré na konci dňa spravia možno efektívnejšími, neviem, zmysluplnejšími a tak ďalej.
Peťo
Toto je ináč dobrý point, že najdrahšie veci v živote sú zadarmo a presne sociálne siete, ale aj všetci ostatní, vlastne všetko na internete, čo používame zadarmo, tam platíme osobnými údajmi a tie osobné údaje sa po A používajú na reklamu a po B predávajú sa tretím stranám. V Amerike je z toho teda brutálny biznis. Vieš si kúpiť dáta od kreditných spoločností, od zdravotných poisťovní, od nemocníc, ale nevieš si kúpiť konkrétnu diagnózu konkrétneho človeka, ale, že tu máš ľudí, ktorí za posledného pol roka prekonali zápal pľúc, nech sa páči, tu máš, vymyslím si ich anonymizované e-mailové adresy, hej, že v rozposlanie newsletra na nich. Tieto Big data vlastne sú dôvodom, prečo tie siete všetky tie dáta zbierajú a prečo aj tá reklama je v našich agentúrach efektívna, ale podľa mňa to vie, že Európska únia prišla s tým GDPR, teraz príde iprivacy, niekedy do roka ešte viac sa to okreše, že podľa mňa to bude neustále taký súboj tých regulátorov, že ľudia majú právo si chrániť to súkromie, aj keď im možno 90 % nič nehrozí, iba cielená reklama a medzi tými nami, povedzme si, že my sme teraz tá Ivosade toho celého, DarkSide a medzi nami, ktorí chceme naozaj pre našich klientov, že efektívne kampane, no lepšie sa my bude na Gaba cieliť nové bežecké tenisky, keď viem, že Gabo behá, ako to budem ukazovať akože náhodným 35-ročným ľuďom a dúfať, že tam bude nejaký cyklista medzi nimi.
Gabo
Áno, ale tu treba tiež povedať ten vývoj, určite si zachytil hlavne ak, ten vývoj je taký, že predsa len tie cross data z tretích strán to je práve ten toto, že keď si Apple, Apple sa ťa pýta, či ťa, či ťa môže teda trekovať na tom Facebooku a si robíte trekoval atď., tak povieš, že samozrejme, že nie, nechceš. Tie budú postupne nahrádzať tvoje vlastné dáta. To znamená, že ak si ty inzerent, tak už sa nebudeš spoliehať na to, že čo o tebe ten Facebook vie, lebo to zistil, lebo si sa naháňa a budeš si musieť ty sám zbierať dáta o tých svojich konzuméroch na svojich platformách, na svojej webovej stránke a pod., lebo tie budú kľúčové v tom marketingu najbližších 10 rokov.
Peťo
No a ešte na konci možno zhrň tú Cambrigge analytiku, lebo 2× si ju načrtol a nedopovedal a bola taká asi najvýznamnejšia kauza, že tá reálne otriasla aj tým, aj tou verejnosť.
Gabo
Ono to má podľa mňa 2 aspekty. Skúsim to veľmi akože jednoducho vysvetliť. Prvý aspekt je v tom, že čo oni robili a čím akože sa tak akože preslávili a čo tvrdili, že vedia robiť, je tzv. psychometria a to zas znie strašne komplikovane, ale oni tvrdia, že na základe tých dát, ktoré si všetko opisoval, oni vedia nielen to, že či si mamička z Petržalky s dvoma mačičkami, ale vedia aj povedať to, že napr., či si extrovert alebo introvert. Čo akože už nejaký osobnostný nejaký tvoj prehľad a na základe toho ti ukazovali reklamu. Ak si introvert, tak na tej svojej kreatíve si videl možno človeka, ktorý číta knihu sám zavretý v izbe atď.. Ak si extrovert, videl si niekoho ako je na párty atď. alebo vedeli povedať fajn, extroverti a introverti, neviem sledujú, extroverti sledujú profil Lady Gaga, tak budeme na nich cieliť cez profil Lady Gaga a pod.. Tieto veci ako keby využívať. Toto je ako keby teória a znie to strašne scary, dokonca akože bola 1 štúdia, ktorá ukázala, že to môže v tom marketingu nejako fungovať, aj keď nebolo úplne jednoznačné. Na druhej strane v praxi oni to nevedeli spraviť tzn., toto bolo viac ako by to chválenie sa a to, že ako sme zmanipulovali voľby, akí sme cool. Nakoniec im to vypomstilo, lebo ich zrušili alebo teda agentúra skrachovala, ale keď si čítate ako ľudí, ktorí tomu rozumejú a vedia pracovať s dátami a rôzne štúdie, tak to bolo, že vôbec to nebolo až také akoby wawau, robili klasické veci, možno mali trochu viacej ukradnutých dát z Facebooku ako ostatní, ale nie je to to, čo spravilo ten zásadný rozdiel, takže napr. 2 pohľady, super, zaujímavé v praxi.
Peťo
Ak ste dopočúvali tento podcast až doteraz, tak vedzte, že práve o vás si sociálne siete všetky zapísali informáciu, že máte radi podcasty, zapísali si info, že sa zaujímate o Privacy, bigdata, o Facebook, lebo to boli slová, ktoré sme spomínali a tie systémy si ten podcast tiež vypočuli a priradili to k vám, takže vám gratulujem k ešte lepšiemu popísaniu vašej osoby vo všetkých tých reklamných systémoch a tešíme sa niekedy nabudúce, aby sme tie systémy doplnili o ďalšie a ďalšie krásne Buzzworldy. Ahojte.
Gabo
Ahojte.