Čo je pre Čechov “sleva”, to je pre Slovákov “súťaž”
Peťo
Dnes sa budeme venovať takému fenoménu, ktorý sme tiež párkrát spomínali, ale len sme to tak obchádzali a je to súťaže, súťaže na sociálnych sieťach, súťaže na internete. Povieme vám aj pekné príklady aj najdebilnejšie príklady, aj ako sa nenechať nachytať, aj ako niečo naozaj vyhrať. Takže dnes treba dopočúvať dokonca.
Gabo
A ja mám dokonca rebríček najdebilnejších výhier v súťažiach facebookových a tam sú akože pecky niektoré, takže na to sa fakt teším.
Peťo
Aj ja, aj ja. Asi by som začal tým príbehom, ktorý už naši fanúšikovia v tisícoch od nás pýtajú a to je súťaž o plastovú misku, Gabo, lebo som ju už párkrát spomenul ako príklad, že to raz musím povedať a toto je ten deň, keď to poviem, tak poďme na to.
Gabo
Poď, Peťo.
Peťo
Spravovali sme sociálne siete, Facebook pre jedného obrovského výrobcu mliečnych výrobkov, obrovský, hej, normálne 1 z top troch na Slovensku, fakt obrovský.
Gabo
Okej.
Peťo
A urobili sme obyčajné, bolo to, že pred dobrými, že piatimi, šiestimi rokmi, hej, a urobili sme súťaž o plastovú misku s logom toho výrobcu. Hej, to je misska na jogurt alebo na cereálie, normálne plastová, malá plastová miska, hej. Rozumieš s logom toho výrobcu.
Gabo
Jasné.
Peťo
Čiže výrobná cena v Číne 17 centov, predajná cena na Slovensku 2,50, hej? To je celá tá cena a nebolo to, že oslavujeme tridsiate výročie firmy. Nie, normálne obyčajná, obyčajná súťaž, že viete čo, tu máme takúto misku, tak zahráme si. No a teraz to bolo, že stačí, keď lajknete tento príspevok a prípadne napíšete do komentára, že čo dobré si od nás tej misky dáte, hej, čo je mimochodom super mechanika, lebo zbieraš ten engagement od tých ľudí a teda hráme. Kámo, po jednom dni tam bolo 1000 lajkov, 1000 ľudí hralo o tú misku. Tak sme si hovorili, že super, že to s jednou miskou za 2 eura, akože to dáš. No a počkaj a teraz v komentároch sa začali diať strašné veci a 1 pani v komentári napísala, že ona má ochrnutého syna a on vždy, keď dostane chuť na tento jogurt tohto výrobcu, tak on sa doplazí ku chladničke a natiahne sa pre ten jogurt a že jemu by hrozne by ho potešila táto miska. Hej a teraz vždy tak akože a teraz ľudia tam začali pod ten jej komentár, že nech to tá pani vyhrá, nech poteší syna. Rozumieš, v hodnote tej ceny. Nech tá pani to vyhrá, nech toho syna potešíme a sme si hovorili, že no nemôžme ho náhodne vyžrebovať, bez ohľadu na to, aká mala je to cena, lebo to by nám nikto nehovoril, že sme náhodne vyžrebovali. Tak sme, samozrejme, logicky zavolali klientovi, že je tu takáto situácia a že teda máme taký geniálny nápad, že potrebujeme 2 misky, že jednu dáme tej pani a že o tú jednu sa bude žrebovať. Nie, logika? No, na to nám klient povedal, že to je posledná, lebo to bola nejaká miska z parapetu, čo už akože nikto nechcel, tak ju dali do facebookovej súťaže, čo oni už ďalšiu nemajú. Tak sme sedeli v smútku, že ako túto dilemu strašnú vyriešiť a teda vyriešilo sa to ku spokojnosti všetkých, lebo klient sa plesol po vrecku a pani sme poslali teda kartón obľúbených jogurtov, že niečo, o čo sa v skutočnosti nehralo, aby ten syn naozaj mal dostatočnú zásobu a o misku sme poctivo za účasti notára, nie, srandujem, sme reálne akože žrebovali a slávnostne sme vyhlásili víťaza. Takže keď sa mňa niekto niekedy v živote opýta, že čo hovorím na súťaže na internete, tak hovorím, že priatelia Slováci sú ochotní súťažiť o čokoľvek, kedykoľvek, v akomkoľvek množstve a sú ochotní preto urobiť hocičo.
Gabo
A ja to úplne potvrdzujem, lebo moja prvá skúsenosť so súťažami bola, to mohlo byť tak 8, 9 rokov dozadu, kde som bol ešte taký, že veľmi, veľmi marketér junior a mal som kamaráta, ktorý bol nejaký obchodný riaditeľ, oni vyrábajú dvere, tak.
Peťo
Jasné.
Gabo
A sa ma pýta, že rozbiehame Facebook, Gabo, že chcem urobiť takú súťaž, že dáme tam, že ako súťaž, že víťaz vyberie dvere, že niekto si môže vybrať dvere a stačí, keď, presne štýl, že daj lajk, okomentuj a zazdieľaj, také niečo a ja vtedy akože ako hovorím, počuj, to je úplna blbosť, to nič. To tam akože dáte dvere, to je úplná hovadina.
Peťo
Môžem si tipnúť?
Gabo
No tipni si.
Peťo
Tisíce súťažiacich.
Gabo
Dosah bol, ak si dobre pamätám, že 500 000 ľudí na Slovensku a ja som vravel, vieš, najprv bol taký jeden príbeh, hovorím, to nerob, Tomáš, to fakt nerob, to je úplná hovadina, blbosť atď. A on tak akože nakoniec sa odhodlal a potom sa mi 2 roky smial, že aký som to marketér. (???) im na to stránka vyrástla a že mali 500-tisícový dosah na súťaž o dvere. Odvtedy už súťaže na internete, že vôbec nepodceňujem.
Peťo
Ty si hovoril ešte pred nahrávaním, že máš teda zoznam bizarných cien, ale chcem ti do toho zasiahnuť.
Gabo
Povedz.
Peťo
Tak možno uhádnem jednu z tých, ale daj potom aj ten tvoj zoznam. Zatiaľ 2 najšialenejšie výhry, ale nie v zmysle, že niekto si to vymyslel ako blbosť, ale že to malo super zásah, hej, že to preniklo až do mojej hlbiny.
Gabo
Áno, ja mám tiež iba také reálne.
Peťo
No, tak 2 najzásadnejšie, ktoré som ja videl. Prvá je, že sa hralo o metrák dreva. Kámo, to malo, že nejakých 4,5-tisíca zdieľaní, metrák dreva. Chápeš?
Gabo
Akože to nepodceňuj.
Peťo
Ale však ja to nepodceňujem, ale chápeš, že my si tu žijeme v nejakej bublinke, že iPhony a MacBooky a niečo a tí ľudia out there, hej, normálne o metrák dreva akože hrajú a druhá bola, že niekto ponúkal nejaké sliepky. Nechcem povedať, že celé akože kŕdeľ, či ako sa to povie, akože sliepok, ale nejaké, že 2 akože chovné sliepky si mohol vyhrať.
Súťaž na internete o kolonoskopiu alebo postavu v sexnovele?
Gabo
No tak ja som si vybral, že 5 takých (???), ale to je zo svetových internetov. Takže to sú také akože neoverené, ale ako napísal to sám internet.
Peťo
Písali to na internete, tak to musí byť pravda.
Gabo
Je to presne pravda a mám to tak ako zoradené v rebríčku, že piata, že nie tá úplne, piata najlepšia maketa Justina Biebera v životnej veľkosti. To mi príde akože však, keď si fanúšik tak, akože máš ho doma.
Peťo
Jasné, to si doma nevytlačíš, takže beriem.
Gabo
Okej, potom, že po tebe pomenujú charakter v sexnovele.
Peťo
Okej.
Gabo
Že máš akože príbeh a keď vyhráš, tak akože po tebe je charakter pomenovaný, čo akože mi tiež cool príde.
Peťo
Ešte potom otázka, či ten charakter nie je, chápeš, nejak zvláštne zvrátený, lebo to nechceš vyhrať. Vieš nejaký akože masochistický, akože závisí.
Gabo
Nechoďme do tejto témy.
Peťo
Dobre.
Gabo
Tretia je strapec cesnaku, čo je akože niečo na úrovni tvojej.
Peťo
1 strapec cesnaku?
Gabo
Nie strapec, vieš, jak keď máš zapletený cesnak, no vieš, ako viac.
Peťo
To je umelecký strapec.
Gabo
No ja neviem, ako sa to povie. Strapec cesnaku.
Peťo
Dobre, dobre.
Gabo
Strapec cesnakov.
Peťo
Áno.
Gabo
Potom máš, ale to tak, nie, že smiešne to nie je smiešne, vyšetrenie na kolonoskopii. Čo je akože zase to akože má hodnotu svoju. Vieš, že keď to vieš, neprepláca to poisťovňa, vieš, ale neviem si predstaviť teraz, že čo, keď to vyhráš a že jupí.
Peťo
Normálne príde žena domov a hovorí Jozef, vyhrali sme. Čo sme vyhrali? Ideš na vyšetrenie na kolonoskopiu. Ale ja nechcem. Ale vyhrali sme to, máš to zadarmo. To je strašné.
Gabo
Ale akože zase vieš, no tak, keď sa, takto, že ber to tak, že človek sa dobrovoľne pod to zapojí, tak asi máš záujem.
Peťo
Asi máš dobrého príbuzného, ktorému by si rád daroval tento poukaz, obľúbenú svokru alebo niečo.
Gabo
Prvá taká pre mňa úplne najzaujímavejšia, a to je opäť akože z tohto vidieckeho prostredia, je oplodnenie plamenným žrebcom. Samozrejme, nie teba, ale akože tvojho koňa a že keď máš akože, vieš, takého, inak to stojí strašne veľa peňazí. Takže opäť akože verím, že nie je to až taká sranda.
Peťo
Ináč, podľa mňa teraz sa nám smejú tí, ktorí tomu rozumejú, práve, v tomto momente.
Gabo
To môže byť podľa mňa desaťtisíce eur, keď si zaplatíš nejakého ako víťaza toho koňa, že oplodní tvojho koňa.
Peťo
Chápem.
Gabo
Nie, žrebicu, jak sa volá.
Peťo
Kobylu.
Gabo
Kobylu, takže to tak, ale akože vidíš, no internet priniesol, sám život.
Peťo
No ináč to treba ináč naozaj povedať, čo som aj spomínal, že súťaže na internete sú na Slovensku brutálny fenomén a sú až do takej úrovne, že my, keď máme nejakých klientov medzinárodných, ale najčastejšie s Čechmi sa o tom bavím, tak hovorím, že, lebo oni to stále akože nevedia to pochopiť, že naozaj tí Slováci hrajú o všetko.
Gabo
Ale chceš povedať, že v iných krajinách to nie je úplne tak?
Peťo
Nie, nie je to to až tak šialené. Je to, že súťažia, ale nejdú sa akože pozabíjať, hej a ja im všetkým Čechom vysvetľujem, lebo vieš, keď sme tu mali Braňa Macka, už sme urazili Poliakov. Angličanov. Takže poďme Čechov trošku uraziť. Tak ja im vysvetľujem, že normálne predstavte si, že to, čo je pre Čecha akce, to je pre Slováka súťaž. Lebo Čech, keď vidí akce, tak je jedno, že čo to je a koľko to stojí dôležité je, že je to v akcii, hej sleva, sleva.
Gabo
No a toto je podľa mňa tento princíp, ja som sa nad tým zamýšľal, že prečo to tak je, že ono to je preto, že teba až tak neteší tá výhra ale pocit, že si niečo vyhral, ten feeling toho, vieš, že si, že vyhral som.
Peťo
Alebo, že tí ostatní nevyhrali.
Gabo
Alebo, ale vieš, aké to je také, pocit, že neviem, ja si pamätám deväťdesiate roky atď., že bola tiež športka a Keno10 v telke a že.
Peťo
Hra o Niké.
Gabo
Hra o Niké, že si niečo vyhral a podľa mňa tento feeling stále pramení a ten Facebook umožnil rozšíriť masám, že možno aj oni niečo vyhrajú.
Peťo
Vieš čo, ja si myslím a teraz chvíľku bez srandy, že, že ono je to niekedy v podstate také jediné východisko z toho bezvýchodiskového života toho človeka, hej, že vec, ktorú si on nikdy nebude môcť dovoliť, tak on tak akože sníva, chodí po internete a sníva a on si povie, no veď možno vyhrám. Vieš, že prečo toľko ľudí napr. stávkuje športové stávky, prečo toľko ľudí si podáva číselné lotérie? Že vlastne oni dajú do tých lotérii desiatky až stovky eur mesačne. No keby ich nedali, tak možno nie sú takí chudobní, ale oni to tam dávajú, lebo dúfajú, že zarobia 1 000 000.
Gabo
No však hovorím, že, takto, že lotérie sú dane z hlúposti akože, lebo to ako keby vychádza tak, že matematicky ty viac prehráš akoby sa vyhrá, však to je logika, ale podľa mňa to platí to, čo hovoríš, pri súťažiach, kde máš naozaj, že veľkú výhru, že môžeš vyhrať auto alebo 10.000 EUR alebo niečo také. Ale vieš, keď sa bavíme o tej misske, tak tam nešlo o to, že toho človeka to vytrhne z biedy alebo si nevie kúpi 2-eurovú misku. Tam je práve pointa to, že ty fakt chceš niečo vyhrať, že len to, že ťa poteší tvoj, zlepší deň, že ti napíše, že gratulujem, vyhrali ste, tak ten feeling je podľa mňa viac ako tá 2-eurová misska.
Súťažiť sa dá dňom aj nocou. Neveríte?
Peťo
Ako na potvrdenie tvojich slov, mali sme raz takú mechaniku na Facebooku súťažnú, ktorá sa volala, že posledný komentár vyhráva.
Gabo
Áno, to ste mali vy?
Peťo
Aj my sme to mali. Myslím, že niekto iný ešte pred nami, ale mali sme to aj my a pointa bola, že vyhráva ten, kto dá komentár a hodinu po ňom nikto nedá komentár. To bolo prvé pravidlo, ktoré sme uviedli.
Gabo
Áno, áno.
Peťo
No a samozrejme, čo sa stalo, že 3 dni deň, noc, 3 dni tam niekto komentoval, väčšinou dvaja, traja sa prebíjali aj v noci o druhej, o tretej, o štvrtej ráno. Čiže moji kolegovia ráno pekne otvorili komentársku sekciu, pozreli, či je medzi tými diskutérmi rozostup hodín a nebol, išlo sa ďalej. Potom sme to skrátili na polhodinu. To ešte vydržalo 24 hodín. Potom sme to skrátili na, myslím, že 10 alebo 5 minút, úplne šialené číslo a vtedy, keď sme sa ďalšie nejaké piate ráno zobudili, tak medzi 2:32 a 2:39 ráno.
Gabo
Ale vy ste neboli stále hore celú noc, že ste číhali.
Peťo
Neboli sme. Ráno sme si pozreli spätne, že kto prvý splnil podmienku a medzi 2:32 a 2:39 niekto akože nestihol 5-minútové okno a ten pred ním teda vo finále naozaj vyhral. Čiže to je dôkaz toho, že naozaj tí ľudia sú ochotní súťažiť, akože nespať, súťažiť deň-noc a tam sa naozaj nehralo ani o auto, ani o dovolenku, tam sa hralo o nejakú vec, hej, akože rádovo možno za desiatky eur.
Gabo
Aha, ja som myslel že to malo akože obrovskú akože hodnotu.
Peťo
Preto ti hovorím, že to nie je, že, vieš, veľa ľudí to berie tak, že však sa zapojím, však ma to nezabije, čo ak motyka vystrelí, že to je tá ich mentalita, hej. To je taká základná ich logika. Problém je ale v tom, že oni potom s touto logikou naskočia aj všetkým podvodníkom a scammerom na tie ich súťaže na internete a o tom by som sa chcel ešte chvíľku rozprávať, že 2 typy pravidiel, hej. Jedno pravidlo je, sú tie oficiálne, že Facebook dovoľuje nejaký typ súťaží, Instagram dovoľuje nejaký typ súťaží a keď ich porušíš, tak ty ako organizátor môžeš sa ráno zobudiť a tvoja stránka zmizne, lebo si porušil pravidlá, hej. Najtypickejší príklad je, nikdy v živote nesmieš urobiť súťaž, kde podmienkou zapojenia je zdieľanie toho príspevku, hej, to je proste zakázané. Je to zakázané.
Gabo
Ale, myslím, dať laik na stránku je zakázané, nie, nepodmieňovať laikom, není to?
Peťo
Povieme si. Čiže nesmieš dať, že zdieľať, čo je najčastejšia vec, hej. Čo robia, samozrejme, tí scammery väčšinou, dávajú, že, že dajte zdieľať, daj nám lajk, ešte označ štyroch kamarátov, otoč sa okolo vlastnej nohy a ešte chápeš. 4 ďalšie podmienky, ale teda pointa je, že, že aj keď tí ľudia povedia, no tak sa dal zdieľať, však čo, svet sa nezrúti a ja im vysvetlím, že ale teba nikdy nevyžrebujú, lebo ty, ak máš zamknutý profil, tak on nikdy neuvidí, že ty si to dal zdieľať. Takže ty mu len pomáhaš šíriť túto nezmyselnú súťaž do sveta, ale vo finále nemáš ani len teoretickú šancu vyhrať.
Gabo
No, ale keď to je scam, tak akože to je aj tak jedno.
Peťo
To je taký prvý akože, hej, len ten scam potom končí tým, že vyhrali ste, pošlite 5 EUR poštovného a my vám pošleme práčku a vieš a už sa to valí, lebo máš človeka, ktorý tým veciam nerozumie, hej. Čiže to je také prvé, že porušuje to tie facebookovské alebo teda pravidlá tej siete. No a potom sú, samozrejme, súťaže, kde v úvodzovkách poviem vyhrá každý, hej, to je presne, že vau, vyhrali ste, už teraz naozaj stačí iba poslať 5 EUR na účet Slovenskej pošty a my vám posielame práčku a tam teda nevyhrá nikdy nikto. Oni vyzbierajú od 1000 ľudí 5 EUR, zavrú stránku a ty sa nemáš kde sťažovať. Čiže keď sa organizujú súťaže na internete, tak ja vždy hovorím všetkým, že dobrá súťaž má vždy nejaké pravidlá. Kto ju vyhlasuje, hej, kto je organizátor, kedy sa bude žrebovať, ako sa bude žrebovať, že to tam je všetko vypísané. Problém je, že to nikto nikdy nečíta. Raz sme si robili taký pokus, že dali sme status, kde bola linka na pravidlá súťaže, hej, že popis súťaže bol v príspevku a odklik bol na celé pravidlá, že kto to vyhlasuje, kedy sa žrebuje, aby sme to nemuseli mať v tom statuse také dlhé a z nejakých, malý zásah tej súťaže bol, že 20 000, hej, zhruba súťažiacich bolo asi 1000, vieš, koľko ľudí kliklo na ten link, lebo sme si to začali merať, z 1000 ľudí?
Gabo
10.
Peťo
Štyria.
Peťo
Že tí ľudia aj keby, chápeš, že.
Gabo
Ale ty nečítaš, keď dáš terms of service na zakliknúť, nečítaš terms of service, vieš.
Peťo
Nečítam, keď si inštalujem nový program, no vtedy to nečítam, ale keby som sa zapájal do súťaže na internete, tak si to možno prečítam a keby tá súťaž odo mňa vypýtala 5 EUR na poštovné, tak si to extra hľadám tento dokument, hej, že vtedy už by to bol pre mňa taký akože, taká ručná brzda.
Gabo
To, čo hovoríš ty, je 1 vec, tzn., že presne chcú od teba vymámiť nejaké tvoje údaje, číslo kreditky, aby ti mohli poslať 5 EUR, neviem adresu, blablabla, nejaké dáta a druhá vec je potom, že vlastne len na vyrastenie tej stránky, že máš stránku a chceš zrazu, aby mala, neviem, obrovský dosah, stotisíc, také, že ľudia lajknite stránku, zazdieľajte, dajte vedieť kamarátom. Stránka sa volá Vyhraj telefón, neviem, iPhone najnovší.
Peťo
Rozdávame telefóny.
Gabo
Rozdávame telefóny, presne tak. Ono to takto vyrastie na 100 000 ľudí a potom ju premenuješ na ĽSNS, fanúšikovia Kotlebu a bum, predáš stránku a zarobil si na stotisícovú stránku. Takže to sú ako keby 2 také motivácie, že buď niekoho chceš odrbkať o peniaze.
Peťo
Priamo okradnúť.
Gabo
Alebo priamo na Facebooku spraviť scam a premenovať stránku a šíriť cez ňu svoje akoby informácie.
Peťo
Súhlas.
Gabo
Čo sú také ako keby veci, že ako odhaliť to, že tá súťaž je akoby falošné, lebo veľa ľudí možno nevie, že presne rozdávame iPhony a dobre, tak naši poslucháči asi vedia, diváci, neviem, jak sa volajú, počúvači podcastu, tí asi vedia, ale že keď sa o tom budete s niekým baviť a bude sa vás to pýtať, tak podľa mňa sú také 2, 3 také akože znaky, že prvý ten logický, že ak to znie, že príliš dobre, tak to asi nebude pravda, že rozdávame iPhony zadarmo, rozdávame autá, kto lajkne
Peťo
Domy, karavany.
Gabo
Karavany a bývajú záhradky, záhradné domčeky, že to na Slovensku akože extrémne fičí, že som videl, na stránke polície viackrát varovali, že neverte stránke záhradné domčeky, čo je akože také akože asi zaujímavý pohľad.
Peťo
Čiže teraz, keby si bol nejaký hobby market a chceš hrať o záhradný dvorček, tak sa ti nikto nezapojí.
Gabo
Nerob to. Hej, takže toto je 1 signál. Samozrejme, aj od vás chcú nejaké údaje, ktoré akože nedáva zmysel, aby ste im posielali, lebo na čo. To je podľa mňa druhá vec a potom, samozrejme, ako keby správanie podozrivé tej stránky, že vznikla iba včera a už vyhlasuje súťaž, je tam sú to fanúšikov a rozdáva autá, mobily. To sú ako keby možno 3, 4 veci, na ktoré by som dával bacha.
Peťo
Ale presne, že ja keď som sa o tom aj bavil s ľuďmi, keď na mojej nástenke alebo na mojom WhatsAppe sa objavilo, že to vyzdieľali a došlo to až ku mne. Nechcem menovať moju mamu tentokrát, aby nemala pocit, že stále iba o nej hovorím takéto veci. Tak som sa ich pýtal, že prečo, vieš, že prečo, že však to je na prvý pohľad akože nezmysel a tá odpoveď je vždy rovnaká, že pozri a čo, ak náhodou je to pravda a ja vyhrám, hej, že čo ak náhodou a ja hovorím, že.
Gabo
Áno, lebo ten vstupný náklad je strašne nízky, že ty si povieš, že však len zazdieľam, dobre, však, keď nič sa nestane, nič sa nestane, ale vlastne môžem vyhrať, vieš, ako keby.
Peťo
Ja viem, že takto to berú, ale podľa mňa, podľa mňa však ty sám si to už povedal párkrát, že keď je niečo zadarmo, tak platíš osobnými údajmi. No tu platíš tým, že si ich pustil na svoj profil, že si ich pustil medzi všetkých svojich kamarátov. Tam bude len 1 gombík, už len stačí stlačiť tento gombík a proste v tom momente, v tom momente sa ti dostanú na profil. Akože není to, že, že oni majú pocit, že je to hrozne ľahké, tak je tá súťaž urobená. Dobre. Chcem teraz ešte na chvíľku otočiť tému a trošku porozprávať marketérom, že ako tie súťaže robiť a nerobiť z marketingového pohľadu.
Gabo
To som chcel presne, hej.
Prvé pravidlo pre súťaže na internete
Peťo
No prvé základné pravidlo, ktoré my všetkých učíme, že súťaže na internete sú určite dobré, určite sa im netreba vyhýbať, ale pointou dobrej súťaže sú 2 veci. Po prvé, vždy hrajte o vec, ktoré je relevantná k vášmu biznisu. To je proste, že alfa omega, hej, že nemôžeš, keď si, ja neviem, právnická kancelária, tak nemôžeš hrať o iPhone a ten jednoduchý dôvod, jasné, že by sa zapojilo hrozne veľa ľudí a ty ako právnická kancelária by bolo uveriteľné, že hráš o iPhone, však máš dosť peňazí, hej. Problém je, že budú súťažiť tí, čo chcú vyhrať iPhone a nie tvoji potenciálni zákazníci. Čiže prvé je, že hrajte vždy o relevantnú vec. Čiže ak predávate produkty, je to ľahké, hrajte o nejaký váš produkt. Logicky prečo, lebo 1 z tých ľudí ten produkt vyhrá, ale vám zrazu vznikne publikum tisícov ľudí, ktorých môžte cieliť napr. reklamou, lebo viete cieliť tých, čo lajkli príspevok, tých, čo boli na stránke, jedno s druhým. Takže viete ich zrazu cieliť a ponúknuť im ten produkt v zľave alebo povedať im nejaké produktové novinky. Hej, čiže sú veľmi relevantní, lebo keď hrali o tie vaše hrable, vymýšľam si, no, tak im iné hrable v akcii ukážete v reklame a je šanca, že potrebujú domov hrable. Hej, že si ich vlastne definuješ, filtruješ si tých ľudí, že sú to záhradkári. A druhé veľké pravidlo, že tá súťažná otázka alebo úloha by mala nejak trošku súvisieť s vašim biznisom. My teda vždy, takmer vždy využívame, že aby niečo napísali do komentára, ale snažíme sa z nich nerobiť úplné ovce z tých ľudí, že akej farby je slniečko a teraz tam akože osemsto ľudí napíše žlté, žlté, žlté, lebo jednak Facebook to nemá rád, ani Instagram, že tam vidí 200× to isté slovo, vidí, že to je proste nezmyselná aktivita. Takže sa ich snažíme motivovať, aby napísali vždy každý niečo iné, hej.
Gabo
To pointa je, že keď tam dáš, aj keď dáš hocijakú otázku, neviem, že koľko veží má Bratislavský hrad, dáš 4 a potom všetci vlastne ani nečítajú tú otázku a dajú štyri, štyri, štyri, štyri.
Peťo
To je presne druhá slabina, ale tá hlavná je, že my napr. sa snažíme súťažiť tak alebo robiť tie súťaže na internete, že choďte na náš web, pozrite si, ja neviem, ponuku našich tenisiek, hej, si mi ukazoval nové tenisky, našich tenisiek a napíšte do komentára, že ktoré sú pre vás najlepšie a hrá sa o 100-eurovú poukážku k nám do nášho e-shopu. A to je, že win-win-win, lebo si ho prinútil pozrieť si tvoju ponuku. Vieš, že sú to ľudia, ktorí chystajú sa nakupovať tenisky, hej, keby sa nechystali, keby proste 85-ročný človek o to nebude hrať, lebo už si tenisky si kúpiť nejde, maximálne pre vnuka, okej. Hej, čiže už bol v e-shope, videl ponuku a ešte aj hrá o poukážku k tebe do e-shopu. Čiže toto vždy sa snažíme dodržať, aby tá súťaž bola relevantná, zmysluplná pre toho klienta a vtedy tie súťaže sú podľa mňa, že super efektívny nástroj.
Gabo
My sme mali veľmi podobnú súťaž, kde sme sa pýtali, to bola interná súťaž pre interných zamestnancov v jednej veľkej firme a sme sa pýtali, že to bolo pred letom, že aké je vaše obľúbené miesto na Slovensku a zrazu ako keby, že brutál, každý samozrejme napíše niečo iné (???) a zároveň akože to interné to bolo skvelé, lebo každý napísal, potom ľudia si pod tým, “jej, fakt, aj ty chodíš rád”, ja neviem, “do takýchto hôr, aj ja som tam rád chodil” a úplne si akoby, vieš, opäť typ obsahu a fungovalo to veľmi dobre.
Peťo
Hej, ešte sa vrátim k tomu, čo si hovoril, že je zakázané lajkovať na Facebooku. Môžeš vyzývať ľudí, aby ti dali lajk k príspevku a aby komentovali. Nemôžeš už ich vyzývať, aby označovali kamarátov v komentároch. To už je zakázané. My to napr. obchádzame, lebo keď niekoho vyzveš, tak samozrejme, že jemu sa to ukáže, že tento ťa spomenul v komentári. Čiže pomáha to tej súťaži. My to obchádzame veľmi decentne. My hovoríme, že koho by si zobral na tú dovolenku so sebou, ale nepovieme označ ho v komentári, ale tí ľudia to urobia, čiže vlastne funguje nám ten virálny efekt.
Gabo
A na Instagrame vieš tagovať, akože teda môžeš ľudí akoby vyzývať, že koho by si zobral na Pohodu.
Peťo
Vyzývať môžeš, čo chceš. Komentáre môžu písať a na Instagrame, teraz to akurát kolega pred týždňom checkoval, môžeš vyzývať aj na follow účtu. Tam to nie je zakázané. Vyslovene v pravidlách, že dajte nám follow a napíšte do komentára, to kľudne môžeš urobiť.
Gabo
Okej.
Peťo
No a chcem ukázať zase tu dark side tú marketérsku v súťaži a to sú pre mňa súťaže našej kráľovnej instagramu a je to podľa mňa, že a tých všetkých podobných, hej, ktorí organizujú súťaže na internete, že ona naberie 10, 15, 20 firiem, hej, 20 Insta profilov. Hrá sa o nejaký jej proste strieborný Mercedes alebo nejakú veľkú vec. Vôbec nehovorím, že ho neodovzdá. Ona ho pravdepodobne odovzdá, hej, ale ona od tých pätnástich firiem vyzbiera toľko peňazí, že si môže kúpiť 3, hej, tie Mercedesy. Problém tých súťaží je v tom, že tým firmám to nedá nič. Vôbec nič im to nedá a poviem ti, ako to funguje. Ty to, samozrejme, vieš, ale poviem to našim divákom, poslucháčom, ako si ich nazval, že, že vy sa zapojíte do, do takejto obrovskej súťaž, ste 1 z 15 partnerov tej súťaže, hej. A ona dá do podmienok, že napíš do komentára, neviem, že prečo by si chcel vyhrať a daj follow týmto pätnástim profilom a vy sa na začiatku hrozne tešíte, že yes, som mám teraz desaťtisíc nových followerov a to za 1, 2, za 2 dni a stálo ma to iba, ja neviem, 3.000 EUR, hej, vymýšľam. Proste, že v podstate pomer cena – výkon je fantasticky. Ten problém, ktorý nastane, je, že v momente, keď sa vyžrebuje ten Mercedes, tak 90-95 % tých ľudí z toho profilu ti odíde.
Gabo
No, to je 1 vec.
Peťo
Počkaj, počkaj, odíde a aj tí, čo a tí, čo to vlastne lajkli, to nelajkli preto, že chcú sledovať tvoj biznis. Majú ťa totálne u riti, oni to lajkli, lebo Zuzka povedala, ale vieš, že keby to bolo, že baby, tu mám, že najlepšie kozmetické salóny alebo niečo, nie. Tam je, že právnik, architekt, teniskový obchod, obchod chápeš, že a tým pádom sú ti tí ľudia úplne nanič.
Gabo
Tak ale to je podľa mňa princíp všetkých tých súťaží, že keď presne si povedal ty, že keď si právnická firma a dáš tam, že je súťaž o iPhone. Nazbieraš tam síce 1 000 000 ľudí, že laik, ale na čo? Akože to je celá pointa, že tie súťaže na internete, ja ich preto ako keby až tak nemám rád a veľa klientov nás akože nie, že tlačí, ale hovoria nejakú súťaž by ste nevymysleli a ja presne hovorím, že môžeme, aj môžete aj vystreliť a presne bude tam 2000 lajkov a 200-tisícový dosah, bude všetko super, ale sú to naozaj ľudia, ktorí sú vaši potenciálni klienti. Akože na čo? To je to, že musíš to presne zacieliť, tak, ako si povedal ty, že ak si právnická firma, tak dáš niečo, čo súvisí alebo presne, ak si záhradkárska, dáš hrable, to áno, ale podľa mňa 90 % súťaží, ktoré máš dnes na Facebooku alebo na Instagrame akože sú, že zbierajú ľudí a dosah, ktorý je pre tú značku absolútne nepodstatný.
Peťo
Ja si teda myslím, že súťaže sú fantastický marketingový nástroj. Sú veľmi podceňované marketérmi, hej, že a čo tam nejaká súťaž trápna, ale ja naozaj súťaže robím, aby som si vyzbieral relevantné publikum a tí, čo ich nepodceňujú, tak ešte, hej, že, ja neviem, že polovica marketérov ich podceňuje, že to je proste detská zábavka, poďme robiť biznis a z tej polovice, čo ju nepodceňujú tie súťaže, tak, tak polovica ich robí zle. Čiže vo finále dobrých súťaží je málo a dobrých pre to, aby ten človek ako keby z toho niečo mal, ale pointa tej súťaže je, aby tá firma z toho niečo mala a vtedy, vtedy už sa bavíme o naozaj, ja som úplne presvedčený, že je to veľmi vážený marketingový nástroj.
Gabo
Ale ako mne sa napríklad páčia súťaže na internete, ktoré idú, že po obsahu, ako si povedal ty, že typu, že toho klienta spojíš s tým svojím obsahom a on ti nejaký ten user-generated content. Ja si pamätám ako keby súťaž, myslím, že Dove, ktorá to mala a akože dobre to spravila, že ľudia sa fotili s nejakým jej produktom a využívali jej produkt a potom dokonca z tých ľudí, ktorí to akože toto, vyžrebovali niekoľko a použili ich v kampani, že priamo ten človek sa mohol vidieť. A to sa mi akože celkom páčilo. Máš extrémne veľa kontentu, ľudia s tvojou značkou a ešte vlastne ich použiješ v reklame a že tvrdíš, že naozaj, že máš reálnych ľudí a žiadne modelky atď. Takže sedí to ešte.
Peťo
To teraz držím palce v zbieraní GDPR pri takýchto súťažiach, použiť ich do reklamy.
Gabo
Zaklikneš.