Sú ženy lepšie šéfky?
Peťo
Ahojte všetci. Vitajte pri ďalšom dieli Buzzworldu. Dnes sa budeme my ako dvaja statní muži rozprávať o krásnej téme, a to je, že ženy v marketingu, ženy líderky, ženy na vrcholových pozíciách.
Gabo
Podľa mňa nie je nič lepšie, keď sa dvaja chlapi bavia o téme ženy v marketingu. To ale dáva absolútnu logiku.
Peťo
Preto sme si túto tému zvolili. Gabo, povedz, sú ženy lepšie šéfky ako muži?
Gabo
To viem porovnať, mal som ženu šéfku. Bola super, akože musím povedať. Dokonca ten prvý môj kolektív, 3 roky som robil v kolektíve, 6 ľudí na oddelení, 5 žien a ja, ako mne sa tam akože ťažko odchádzalo odtiaľ a teraz to myslím, akože fakt sa mi dobre robilo s kolegyňami.
Peťo
A ty rozumieš rozdielu medzi 5 žien a ja a žena šéfka?
Gabo
Ale bola aj žena šéfka, ale dobre, dostanem sa k pointe. Podľa mňa nevieš povedať, či je muž alebo žena lepší šéf, lebo to samozrejme od toho nezáleží, ale ja som mal šťastie, že podľa mňa ženy boli dobré šéfky.
Peťo
A v čom sú ženy iné šéfky ako muži podľa teba? Nie lepšie, ale že iné, lebo ja v tom mám akože pomerne jasno.
Gabo
Fakt? Akože ja napríklad toto neviem odpovedať úprimne, že vieš, že strašne malá vzorka. Mal som jedného šéfa, jednu šéfku, takže neviem povedať. Podla mňa to bola nejaká osobnostná charakteristika. Povedz ty.
Peťo
Ja si myslím, že ženy sú akože od prírody viac upratané. Niekedy je to samozrejme na úkor veci, že veľmi zvažujú a rozhodujú sa a nie sú také prchké, ale že od prírody sú také viac upratané, že majú vo veciach ako keby väčší poriadok v zmysle, že to majú tie veci premyslené a muži sú skôr takí, že no veď však uvidíme, vyskúšame, najhoršie mi odpadne noha, že to je môj taký že pocit.
Gabo
Úprimne že teraz začneme seriózne a vážne, ale fakt s tebou nesúhlasím, akože neviem.
Peťo
Naozaj?
Gabo
Ja si nemyslím, že ako kebyže systematickosť alebo ja neviem, poctivosť atď., že ako keby je genderovo nejako daná, že muži a ženy sú viac alebo menej. Podľa mňa závisí to vyslovene od osobnosti toho človeka. Ja som extrémne systematický šéf. Ja mám na všetko excelovú tabuľku. My ideme podľa systému. Tak keby bolo po mne, tak celá agentúra ide iba podľa systému a mám dokonca kolegyňu, ktorá je extrémne nesystematická a strašne ma to na nej vytáča.
Peťo
Áno, ale tým popisuješ diagnózu, ty nepopisuješ svoje dobré vlastnosti. To sme úplne inde. Dobre, no ja ti poviem, u nás v agentúre je to tak, že našu agentúru vedie Blažka, to je tá slávna Blažka, ktorá, som ju tu spomínal v home officovej epizóde, že radila hlavnému hygienikovi, kedy spúšťať home office a kedy ich vypínať. A ona je vlastne, že šéfka agentúry, že ja som majiteľ, ale keď tam sedím, tak v podstate sa snažím akoby podriaďovať jej tým príkazom a akože pokynom, aby som, ale počkaj, aby som nedemoralizoval zvyšok agentúry, že ona niečo povie a ja si robím, čo chcem, hej a keď nesúhlasím, tak ja si ju potom zoberiem bokom a poviem, že to je blbosť, ale teda, že teraz chvíľku hráme tú hru, že výborný nápad a potom to postupne zasa zmeníme naspäť.
Gabo
Extrémne rád by som si raz vypočul, čo povie Blažka na to.
Peťo
Príde, ide, hneď sa jej opýtame.
Blažena
A ten deň je teraz.
Peťo
Blaža, ty si sa nemala teraz ozývať ešte. Hneď to bude, ale chcem to dopovedať, že prečo vlastne moju agentúru vedie Blažka. Tak posledný dôvod, prečo ju vedie, je, že je žena. Úprimne, je mi to totálne jedno a presne, že aj sa tu budeme a Blaža je teda veľký zástanca žien a rovnosti šancí a všelijakých takých akože skoro až kvót, by som povedal. Posledná vec, ktorú ja sledujem, že je to muž alebo žena. Pre mňa, že buď ten človek je alebo nie je vhodný a Blažka mi pred veľa rokmi prišla ako super vhodný človek na to, aby viedla moju agentúru a keby Blažka bola muž a mala tieto kvality a tieto vlastnosti, tak by bola rovnako šéfom mojej agentúry a mohli by mi všetci nadávať, že tam mám samých akože mužov na vrcholových pozíciách a ja by som povedal, že viete, čo je mi to rovnako jedno ako keby to bola žena. Keďže už Blažka nevydržala tento ťažký nápor a ťažký úvod. Tak vítame Blažku.
Blažena
Ahoj to sa nedalo Peťo, to sa proste nedalo.
Peťo
Ale povedz, čo z toho nie je pravda?
Blažena
Všetko z toho je pravda.
Peťo
Len sa to nemalo dostať akože na verejnosť.
Blažena
Absolútne pravda to, čo Peťo tvrdí a hovorí, ale teda ja len chcem povedať, že má to svoje medzery, že teda nie vždy všetko dodržiava.
Gabo
Akože úplne reálne.
Peťo
To by nikto nečakal, že to tak bude na 100 %.
Gabo
Že ty fakt niečo povieš, že takto budeme fungovať, neviem, je korona a teraz všetci budeme doma, lebo je to, tak to hygienik povedal a Peťo má iný názor. Fakt ste doma, lebo akože Peťo sa dáva bokom? Ale ja neviem, ako to môže v praxi fungovať?
Blažena
No úplne normálne. Počúva, ja mu normálne, ja normálne akože poviem, ako to bude, ale teda treba povedať, že skôr ako poviem, ako to bude, tak o tom diskutujeme my dvaja, že on zase Peťo sa to nedozvedá ako všetci ostatní. Áno, zatvári sa, nadýchne, vydýchne. Potom sa chvíľu tvári, že tam nie je.
Gabo
Akože Peťo má podľa mňa veľa dobrých vlastností alebo teda má nejaké dobré vlastnosti.
Peťo
Skončíme tu vetu, tu skončíme.
Gabo
Ale podľa mňa, že akoby typu, že 1 z takých tých, že horších je tvrdohlavosť. Akože podľa mňa on je akože extrémne tvrdohlavý človek.
Peťo
Ty hovoríš o mne, že ja som tvrdohlavý. Normálne akože s plnou vážnosťou. Dobre. Ja si myslím, že ďalší míľnik je vyriešený tohto podcastu. Gabo Tóth hovorí o mne, že ja som tvrdohlavý.
Gabo
No si. No dobre, poďme k téme.
Blažena
Ja neviem, hej, kto z vás je viac a kto menej tvrdohlavý, ale ja si myslím tak nejak trošičku, že v našej branži to ani nie je tak o tvrdohlavo, ale tak trošku o egu.
Peťo
A to našťastie mi nehrozí.
Blažena
Áno, najskôr uvedie ego a potom dlho nikto, ale áno, však áno, však odvčera ti narástlo, že, ego.
Gabo
Jaj už sme aj pri tej tabuľke?
Peťo
Počkaj nie, počkajte, vráťme sa k téme. Vráťme sa k téme, lebo zase nám budú poslucháči v tisícoch vypisovať, že sme odbočili. Vieš, nikto nikdy nám to nenapísal, ale ja stále mám takú utkvelú predstavu, chápete. Čiže Blažka je šéfka agentúry. Áno, riadi to. Samozrejme, že sa debatuje o veciach, ale keď nevydá nejaký príkaz, tak minimálne, kým ho nezrušíme, tak sa ho snažím dodržiavať, ale šéfka jedného tímu bola ešte do minulého roka kolegyňa Janka. Teraz je na materskej. V začiatkoch PS šéfka druhého tímu bola Lula, hej. Teraz máme úplne novú kreatívnu riaditeľku Katku, že ja naozaj, to nie je, že ja tu teraz idem zachraňovať ženy a dávam im príležitosti, lebo chúďatká slabé bytosti by to sami v živote nedosiahli. Ja sa rozhliadam po tej agentúre, rozhliadam sa po trhu a hovorím si fajn, tento človek by to mohol zvládnuť, tomuto dám dôveru. Tomuto dám do ruky kľúče od tohto, od tohto, od tohto a potom samozrejme spolu s tým človekom vyhodnocujem, ako to funguje a tu chcem dôjsť k pointe.
Blažena
I keď, prepáč, musím povedať, že mal si ťažké chvíľky, chvíľu, lebo keď som teda Peťovi oznámila, že som tehotná, tak sme stanovili moju deputy a zastupujúcu MD, ktorá o 3 mesiace na to oznámila, že je tehotná.
Peťo
Je to tak.
Blažena
Takže Peťo už povedal, no dobre, ústretovosti bolo dosť a prišiel Robo.
Peťo
Áno a tzv. druhá vicemiss, čiže zástupca zástupkyne už bol teda Robo, kolega, ale potom sa vrátila Blažka. Sme opäť naspäť. Teraz to bude znieť strašne sexististicky. Áno, je to nevýhoda, keď zamestnávam 40-ročné ženy, že samozrejme majú absolútne právo otehotnieť a majú právo si zariadiť osobný život, ale zase idem do toho s tým, že dobre, no tak nie je to jediný kandidát na tú pozíciu na svete, ale ja ju nebudem teraz 5 rokov blokovať a 5 rokov ju nebudem povyšovať len preto, lebo čo ak náhodou otehotnie. No a tu chcem dojsť k pointe, ktoré podľa mňa kontroverzná, dúfam, že Blažka sa naštartuje. Ja som teda extrémny odporca kvót, okrem iných, tak tých mužsko-ženských, hej. A mal by si mať a polovica topmanažmentu ženy a polovica zamestnancov ženy a mal by si mať spíkrov na konferencii. Musíš si odsledovať, aby bola polovica žien. Kámo, nemusím, nemusím. Ja si musím odsledovať, aby tá firma fungovala, aby na tej konferencii vystúpili relevantní spíkri, ktorý tomu publiku majú čo povedať, ale ty sa musíš viacej snažiť. Ja teraz hrám sám sebe akože diablovho advokáta. Ale ty sa musíš viac snažiť a musíš viac hľadať. Tie ženy tam sú, len sa toľko neukazujú. Kokos, veď sme v marketingovej brandži, no tak sa ukazujte. Ja za to nemôžem, že sa neukazujú.
Blažena
No ono to úplne nie je tak, hej, jednoduché.
Peťo
Ešte to len dokončím. Teraz riešim marketingovú konferenciu, ktorá bude v septembri a presne som si povedal, dobre, tak idem aktívne tie ženy vyhľadávať. 3 telefonáty a video cally som mal s tromi firmami, kde som si vytypoval ženu marketérku alebo majiteľku, že aktívne som hľadal, že dobrý príbeh, dobrá téma a že mohla by ju vyrozprávať žena, lebo silná žena v tej firme pracuje. Vieš, ako to dopadlo? Že 1 z troch povedala, že nie, nie, ja pošlem kolegu a 2 z troch povedali, ja si to ešte zvážim, ale Karol by bol lepší. No zabite ma a ja teraz budem túto ich presviedčať, že ale kvóty nedovolia, Európska únia mi nepreplatí lístky. No a poď, poď, aký národ urazíme dnes? Poď Blažka.
Blažena
Slovenský.
Peťo
Slovensko, výborne.
Gabo
To sme ešte nikdy neurazili, vôbec.
Blažena
Ešte len Poliakov. Dobre, no, to, čo ty hovoríš, je, že teda v spolupráci s ADMA, ty si to asi pamätáš, že sme pripravili taký prieskum o ženách v reklame, teda v marketingu a teda takmer polovica žien by uvítala, keby dostávala väčší priestor na prezentovanie ich agentúry. Čiže ty si natrafil na tú druhú polovicu, čo ale neznamená.
Peťo
Ešte raz, že polovica žien by uvítala.
Blažena
Keby dostávala väčší priestor na prezentovanie ich agentúry na verejnosti, lebo to bolo teda medzi agentúrami.
Peťo
Že tá žena chce hovoriť o agentúre namiesto nejakého muža v tej agentúre? Dobre.
Blažena
Áno, chce sa na verejnosti prezentovať.
Peťo
Môžem sa niečo opýtať?
Blažena
Áno.
Peťo
Hoci teda ja som dokonca v správnej rade ADMA, že ja by som mal tak nejak držať basu. Keby toto isté sme sa opýtali mužov v agentúrach, aké by bolo to percento?
Blažena
Väčšie.
Peťo
Presne tak, presne tak. 80 % mužov v agentúrach povedalo, že by chcelo viacej prezentovať agentúru ako iba šéf. No tak a o čom to hovorí potom taký prieskum? Gabo, prečo nikdy nenapadáš prieskumy hostí a moje furt napádaš?
Blažena
Počkaj, ale ja ti poviem, v čom je ten rozdiel.
Peťo
Nech sa páči.
Blažena
Ten rozdiel je v tom, že tých mužov je v reklame viac, špeciálne na vedúcich pozíciách je tých mužov viac a tam je ten rozdiel.
Peťo
A môžem sa opýtať? A sú na vedúcich pozíciách preto, že sú muži?
Blažena
Áno.
Peťo
Že o tom si presvedčená, lebo o tomto ja nie som presvedčený.
Blažena
Lebo, pozor, prieskum, v reklamných agentúrach pracuje 57 % žien do 30 rokov, ale len 9 % máš 40 rokov a viac.
Gabo
Ku kvótam, no ja som pomerne silný zástanca kvót o myslím to akože úplne smrteľne vážne.
Peťo
Fakt? To by som ťa netipol. Ty taký voľnomyšlienkár.
Gabo
Nie, myslím to vážne, lebo to, aký je súčasný stav, je proste nejak to funguje a nejak to funguje tak a ten stav sa ako keby sebautvrdzuje. Tzn., že ak to dnes, že napr. ženy nie sú v nejakej pozíciách, čo je manažérskych pozíciách zastúpené rovnako ako muži, vyplýva z toho, že to tak proste vždy bolo a majú to ťažšie sa tam presadiť. Že ja ako keby chápem tvojej logike. Ja len hovorím, že pokiaľ niečo nespravíme a trochu do toho systému násilne nevnikneme a nepovieme, že dobre, v správnych radách veľkých firiem, v boardoch, v predstavenstvách, kdekoľvek musí byť 50 % žien, tak sa nikdy nič nezmení. Áno. Ten krok bude na začiatku násilný, ale to, že tam budú nejaké ženy napríklad, bude pre iné ženy motivácia a budú vidieť nejaký vzor. Aha, wau, však vlastne aj ja môžem byť, niekedy v predstavenstve a budem sa viacej snažiť, budeme mať konferencie. Keď uvidia, že na konferencii Marketing Rulezz, nejakej, neviem, nepoznám, bude.
Peťo
Nepoznám. Čo nepoznám, ty o čom hovoríš? Ešte dodnes si tam mal prednášky, dodnes.
Gabo
Počúvaj ma, Peťo. Keby si tam mal polovicu žien a chápem, že na začiatku prvé ročníky by ťa to stálo viacej úsilia a musel by si viacej prehovárať, viacej hľadať atď. V dlhodobom horizonte tie ženy, ktoré sedia v publiku, by si povedali, aha, však tam je Katka, Miška, atď., však ja budem ochotnejšia ísť na to vystúpenie. Ja to ti hovorím, že to je jak keby to, že na začiatku prelomíš ten circle, ti v dlhodobom horizonte pomôže a tie ženy budú aktívnejšie.
Peťo
Dobre a prečo k nim pristupujeme ako ku slaboduchým jedincom, ktorí sami osebe preto nedokážu nič urobiť. Však ty z nich teraz robíš akože materskú školu, že keď tam bola Zuzka, tak možno by som to aj ja zvládla.
Gabo
Ale to je, Peťo, o vzoroch, to je akože fakt o tých vzoroch.
Peťo
Dobre a ja mám vytvárať vzor?
Gabo
Keď ti celý život vlastne hovoria, že okej, však na pódiu má stáť muž alebo v predstavenstve má byť muž.
Peťo
Ale ja to nikomu nehovorím. Ja im volám a pozývam ich tam spíkovať. Rozumieš?
Blažena
No dobre, ibaže teraz si predstav, let´s imagine, hej, že tá žena nikdy v živote predtým neprednášala, lebo stále za tú firmu posielali prednášať toho Ďurka, Ferka, Janka a ty ju teraz akože zavoláš na nejaký obrovský stage a isteže v prvej chvíli je tá reakcia, že no tak je tam radšej pošlem Tóna, lebo ten spíkoval 30 konferencií za rok, lebo Tóna volajú všade.
Peťo
A ja sa pýtam a toto je chyba mužov alebo je to chyba tej ženy, ktorá si neverí a nezobrala si tie kurzy public speakingu a nepracuje na sebe?
Blažena
Počkaj, ale ty to kladieš zle, to není, že chyba mužov, je to chyba systému, ktorý je driveovaný mužmi alebo resp. ktorý je dizajnovaný mužmi.
Peťo
Ja by som absolútne, absolútne by som nebol takýto odvážny, keby naozaj v mojej firme to neplatilo presne naopak, hej. Náš stav, hej, to je porada vedenia a agentúry je, že Blažka – šéfka, Csilla – šéfka art, Metju, Robo a ja, hej. Čiže máme, že teraz máme dve.
Blažena
Janči.
50 % ženy a 50 % muži? Nie, 100 % šikovných ľudí
Peťo
Janči. Máme 2 baby, štyroch chalanov, boli sme aj 3:3, teraz Katka bude creative direktorka. Čiže ja môžem s čistým svedomím povedať, že sme fifty : fifty a že fakt som sa snažil a proste vytiahol som tie ženy hore, aby mali pozitívne príklady. Nič z toho som neurobil. Proste som našiel šikovných ľudí. Ale chcem reagovať, Gabo, na teba, lebo ty si povedal, že teraz to urobme trošku nasilu, neber to doslova, hej, ale trošku nasilu a v tom boarde nech je polovica žien. Ale ja nechcem mať v boarde polovicu žien. Ja tam chcem mať 100 % šikovných ľudí a nie polovicu žien, ktoré tam budú akože polovica z tej polovice bude zmätená a sú tam len preto, že sú ženy. Tak poďme ešte obsadzovať podľa farby očí a poďme ešte obsadzovať podľa veľkosti nosa. Gabo by bol v každom boarde tým pádom.
Blažena
Počkaj, ale to.
Gabo
Predseda predstavenstva.
Blažena
To, že je žena, isteže nemá byť jediný kvalifikačný ako kebyže jediné to, čo ju kvalifikuje. Tu ide o to, že keď máš možno dvoch rovnocenných kandidátov a máš v tom boarde sausage párty, tak si vyberieš tú ženu, pretože tá žena narúša to myslenie to mužské, ona sa inak na tie veci pozerá a to si sám povedal.
Peťo
A to je obohacujúce.
Blažena
A to je obohacujúce.
Peťo
Áno, súhlasím.
Blažena
A o tom sú tie kvóty, že ty, keď máš dvoch rovnocenných nejakých kandidátov, tak uprednostníš tú ženu z toho dôvodu, že aby si to tam celé rozbil, narušil a trošku to ako kebyže oživil tým ženským princípom. To nejde o to, že byť ženou je jediná kvalifikácia, ale pri všetkej úcte, na západe je to už úplne normálna vec, že keď sa deje nejaké podujatie, tak sa normálne pozerá na to a nemusí to byť presne pol na pol, môže to 60 na 40, ale keď, ja neviem, web summit vie vyskladať list spíkrov tak, že je to už skoro 50 na 50, tak ja nevidím dôvod, prečo by to nešlo.
Peťo
Teraz som ti to povedal, lebo keď trom zavolám, tak z troch to 1 odmietne a 2 mi akože navrhujú svojich kamarátov, kolegov.
Gabo
No a tak to je dnes, Peťo. Keby na tej konferencii 5 rokov za sebou to bolo 50 na 50, tak ti garantujem, že aj tie ženy potom sú odvážnejšie, však vlastne to je úplne normálne chodiť na pódium a prednášať. Veď to vážne a to akoby nezmení, kým to neurobíme tak, že ich trochu ako keby nepostrčíme.
Blažena
Tak postrčiť možno.
Gabo
Presne.
Blažena
A to je z povahy. Tá žena akože úprimne, však je to akože vidím aj na sebe, však vy ste takí, že vy si to tak akože rozrazíte tie dvere a hulákate o tom, čo ste spravili.
Gabo
Hovorí o tebe.
Blažena
A túto Paul získal 1 000 000 klikov a všetko je úžasné, fantastické a väčšina báb je taká, že však ja robím svoju prácu, je to obvious, že robím svoju prácu. Robím ju dobre, lebo sa to odo mňa čaká a tam to končí, že ona o tom nepotrebuje, chápeš, nahlas rozprávať. To je niečo, čo by sme sa od vás mali naučiť.
Peťo
Gabo, čo robia ženy v tvoj agentúre, aké pozície zastávajú?
Gabo
Úplne úprimne, v podstate my máme, je nás 11 teraz. Ja som šéf a potom je 10 rovnocenných zamestnancov. Myslím to úplne vážne. Nemáme ako keby žiadnu inú manažérsku pozíciu, takže mám teraz raz, dva, no 5 kolegýň. Je nás zase 11 a 5 alebo 6 žien, teraz urazia sa, ak to zle spočítam. 5 povedzme, 1 robí Katka neziskovky. Tá tu bola. Politicky marketing robí jedna kolegyňa, jedna robí reality, no proste klasické akože veci a je to 5 na 5 teraz.
Peťo
Dobre a teraz predstav si, že vás bude trošku viac, čo sa asi stane, lebo však ste úspešná agentúra, ktorá rastie.
Gabo
Veľmi rýchlo.
Peťo
Veľmi rýchlo. Takže je to jasné. Vieš, čo súčasťou každého dielu musí byť self promo na Gaba, inak by ho to nebavilo natáčať a keďže mu po každom diely prídu dvaja až traja noví klienti, tak to je jediný dôvod, prečo sem chodí.
Blažena
A naše self promo, či mi už nepotrebujeme?
Peťo
Vieš čo, keďže my klientov hlavne odmietame, tak tam už je to potom ťažké. Nie, ale dobre. Teraz si predstav, že to bude trošku viac, že pri desiatke sa to ináč láme, že ešte 10 ľudí je plochá štruktúra. Na toto poviem veľkú múdrosť, ktorú mi povedal iný kamarát z inej agentúry pred veľa rokmi, keď hovoril, že 10 ľudí, to ste všetci kamoši, proste partia, idete na pivo, idete vieš, že všetko, svet je ružový, krása.
Gabo
A je to tak.
Peťo
Teraz pri dvadsiatich ľuďoch si tak hovoríš, že už z tej agentúry vyjde aj nejaká práca alebo niečo, čo si ani nevidel, hej, že nejaký príspevok, nejaká reklama, že už tak, že už nie úplne všetko ti prejde rukami. Proste také tie menšie veci už idú tak akože samé a pri tridsiatich ľuďoch, stále citujem toho kamaráta, pri tridsiatich ľuďoch sa prechádzaš pomedzi tie stoly, teraz sa pri takom náhodnom z tých stolov zastavíš a hovoríš si, čo presne tento človek pre nás robí a potrebujeme ho? Tak to iba na margo, ako ti bude rásť agentúra a čo budeš pri tom pociťovať. Nás teda je 27. Ja som ešte do tej tridsiatky nedošiel.
Blažena
28.
Peťo
Na to mám Blažku.
Gabo
A vieš úplne každého povedať, že čo robí?
Peťo
Viem, viem, hej, stále viem, stále viem.
Gabo
Good for you.
Peťo
A keď neviem, sa opýtam Blaži, no ale, čo chcem povedať, že okej, čaká ťa, že možno budeš riešiť nejakého tím lídra, nejaký mix manažment a jedno s druhým. A teraz chcem vidieť ty ako majiteľ agentúry, ktorému ide len o jednu vec, a to je, že zisk a tvoj osobný prospech, myslím ako agentúre, aby sa darilo, hej, teraz budeš vyberať tím lídra a ty si povieš a just budem pozerať medzi tými babami, aby mali pozitívny príklad do budúcna. Už to vidím.
Gabo
Áno, toto je presne to, to je moje racionálne rozhodnutie ako keby šéfa a majiteľa atď., a preto existujú kvóty, aby niekto prišiel a povedal Gabo, pozeraj sa na to takto.
Peťo
No ja ti ju dávam. Ja ti dávam kvótu. Ja ti dávam kvótu, že ty si big boss, takže tvoj prvý tím líder by mala byť baba, nech sa páči.
Gabo
Ak mi to niekto nariadi, neviem, nejaký úrad na Slovensku, netuším, kto by to mohol nariaďovať. Ty si kto, Peťo?
Peťo
Ja som ti to nariadil. Čo ešte potrebuješ? Ja som Peťo.
Gabo
Keby mi to nariadi, lebo pre spoločnosť je to lepšie, tak proste bude musieť uprednostniť.
Peťo
A na čo ti to má nariaďovať, keď ty mi tu hučíte tu do mňa polhodinu s Blažkou, že je to pre spoločnosť lepšie, tak na čo by ti to mali nariaďovať?
Blažena
Pozor, pozor. Prieskum, prečo je to lepšie.
Peťo
Prieskum, poď. Ale prečo ho zachraňuješ?
Blažena
Prečo je to lepšie a tentokrát od kamarátov z Čiech.
Peťo
No vidíš, Čechov sme neurazili podľa mňa už aspoň 3 diely.
Blažena
Robil sa teda prieskum a robila ho McKinsey, tak akože veľká a z tej štúdie vyšlo, že ekonomický potenciál Česka by pri vyššom zapojení žien bol o 20 miliárd eur ročne viac. Čiže HDP by bolo vyše o 7,8 %.
Gabo
Presne tak a však to je presne o tom, lebo by si viac zapojil do toho ekonomického života ženy, boli by na vyšších pozíciách, priniesli nové myšlienky, nápady, nové prístupy a tá ekonomika by fungovala lepšie. Ale však to tak je.
Peťo
Ty ma tu presviedčaš o veciach, ktoré ja denne žijem, keďže mám polovicu agentúry ženy a tretinu top manažmentu mám ženy, takže.
Blažena
Peťo, ale ty nemôžeš celú spoločnosť benchmarkovať.
Peťo
Počkaj, nie, nie, nie. Jaj, teraz toto je veľmi osobné, to vôbec.
Gabo
Začína sa mi to páčiť.
Peťo
Hej, ty akože ma tu mentoruješ, ako by som získal, keby som tým ženám dal šancu. Hovno, môj zlatý, to ja už dávno robím. Ja sa ale pýtam inú otázku, prečo by ti to mal niekto nariadiť zákonom. Nie, že aký to má dôvod, ale, že na čo potrebuješ, aby ti to nariaďovali, prečo si to nenariadiš sám pre dobro spoločnosti, aby ti narástlo HDP tvojej agentúry o 7,8%?
Gabo
Nie, nie, nie, práveže to je ten problém. Ty si osvietený šéf, teda aspoň som si myslel do dneska.
Peťo
No a teraz sa to potvrdilo.
Gabo
Si osvietený šéf. Ty rozhoduješ na základe toho, že okej, tento človek je lepší. Ale sú firmy, veľa v tejto spoločnosti fungujúce, kde ten šéf si povie, no Jožo je kamoš, chodím s ním na pivo a ešte s ním hrám hokej a futbal, tak on bude môj zástupca a nie Miška, ktorá síce je šikovnejšia, ale tak predsa len Miška akože ide večer za deťmi, nie so mnou na pivo. To je tá pointa, že keby všetci fungovali ako ty, tak by to bolo fajn, ale bohužiaľ tá spoločnosť nefunguje tak a existuje množstvo, veľa firiem, kde to tak nie je, a preto pre dobro spoločnosti by štát mohol prísť a povedať okej, všetci proste budete musieť mať v boarde aspoň 2 ženy zo šiestich napríklad. Čo by sa stalo? Nič.
Blažena
Ja len chcem povedať, že toto je opatrenie, ktoré by malo.
Peťo
Jak nič? Narástlo by nám HDP predsa.
Blažena
O 7,8 %. Ale teda Čechom, nám neviem, tak o polovicu, nie, my sme takí poloviční. No ale to som chcela povedať, že tie kvóty oni majú byť len ten začiatok, taký štartér, že v ideálnom prípade to sa ma potom vypnúť a tie kvóty majú ostať už len v tvojej hlave, že už by to nemalo byť štátom riadené. To nikto nechce tu mať kvóty forever and never, ale to má byť proste, že sa s tým tak vžiješ, že už to bude normálne.
Peťo
Dobre a prečo, dobre a prečo neurobíme kvóty, aby tam boli zastúpení aj ľudia do 30 aj ľudia nad 60. Veď tá životná múdrosť obohatí tú firmu veľkým spôsobom. No vieš prečo? Lebo máš biznisy, kde chceš človeka so životnou múdrosťou a chceš človeka, ktorý proste vie ťahať 16 hodín denne, lebo tá firma si vyžaduje niečo úplne iné, že preto mne tie kvóty proste nesedia, lebo sa to zdá byť nejaké univerzálne riešenie na niečo, čo si vyžaduje individuálny prístup.
Blažena
Ale podľa mňa to strašne hrotíš.
Peťo
No hrotím to, lebo konečne tu mám akože relevantných partnerov na diskusiu.
Gabo
Si ma ešte aj urazil.
Peťo
Ja som ťa pochválil teraz.
Gabo
Však natáčame pol roka.
Peťo
Ale o ženách myslím, o ženách.
Blažena
Lebo v ideálnom prípade, ako som povedala, to nemá byť príkaz a má to byť návod, chápeš, návod.
Peťo
Poďme ešte k tomu prieskumu, lebo Gabo ho chce zhejtiť. Ja sa chcem pochváliť a zároveň chcem s Blažkou jednu vec rozdiskutovať. Nevie o tom Blažka.
Gabo
Ale ja to poviem teda.
Peťo
Nie, ja to poviem.
Gabo
Ty to povieš zle. Ja to musím zarámcovať na začiatku.
Peťo
Tak ale povedz to pekne aspoň.
Gabo
Bol marketingový prieskum teda. Robí to Go4insight, medzi marketérmi.
Peťo
Renomovaná prieskumná agentúra.
Gabo
Nejaká prieskumná agentúra, Go4insight, ktorá robí prieskum medzi marketérmi na Slovensku.
Peťo
Panel marketérov.
Gabo
Do ktorého zaradili aj mňa, dobre, som tam. Je tam 120 ľudí, ktorých sa pýtajú pravidelne, myslím, že raz mesačne?
Peťo
Áno.
Gabo
Tak raz mesačne nejaké otázky, ktoré sa týkajú marketingu a teraz 1 z tých otázok teda bola, ak si to dobre pamätám, otázka znela: “Napíšte troch marketérov, ktorých považujete za najlepších alebo top troch marketérov.”
Peťo
Top spomedzi agentúr a top spomedzi zadávateľov, čiže klientov.
Gabo
Tak, tak napíše troch marketérov, no a tuto náš Peťo skončil tretí.
Blažena
Dnes sme mu tlieskali na porade.
Gabo
Hej? A ja inak nevedel teraz, či to myslia úplne vážne, či to Peťo bral akože dobre alebo zle. Ja si myslím, že Peťo pri jeho ambíciách a egu, že on si akože nebral, že až tretí, prečo nie som prvý, že čo tam robí ten Pastier napríklad, vieš, že teraz to myslím vážne, že si nebol.
Peťo
Pastier je pre mňa, že veľký vzor, naozaj, že aj svojou prácou aj svojím self promom a to myslím smrteľne vážne, druhý je Vosa, čiže.
Gabo
Prvý bol Vosa.
Peťo
Čiže títo dvaja sú pre mňa, že je mi česť, že som v skupinke týchto troch. Mne stačilo, že Gabo tam nie je vôbec. Ja mám akože nízke ciele.
Gabo
Lebo ja nie som marketér, akože pozor.
Peťo
Ja mám, ale to nevadí, aj tak ma potešilo.
Blažena
Urobíme si vlastnú tabuľku.
Gabo
Nie, jemu ten vlastné, ja som PR-ista. Ja by som bol v tabuľke PR.
Ženy v rebríčku
Peťo
Čiže dobre, pochválili sme ma. Výborne a teraz poďme k pointe. Samozrejme, ja som to dal, že gratulujem Mišovi aj Vosovi a teda som sa tak aj pochválil, však jasné, no a teraz 1 z prvých reakcií, nebudem menovať, ale na Facebooku si mojom nájdete: “No jasné, iba 1 žena”.
Blažena
Inak je to moja kamarátka.
Gabo
To som videl, áno, to som videl.
Peťo
A Blaža samozrejme, hop radar, povedala, že má Google alert na slovo žena nastavené a vždy, keď sa objaví slovo žena, tak jej príde e-mail, takže Blaža hneď: “však toto”. Hej, normálne, buch vybavené. Vy tam chlapci, ste si zase urobili rebríčky.
Blažena
Sausage party.
Peťo
Sausage party, vybavené, nazdar. A ja sa pýtam a teraz naozaj sa pýtam smrteľne vážne, ako my účastníci toho rebríčka, nás sa nikto nepýtal, to nadávaj Gabovi, jeho sa pýtali, keď už teda, ako my účastníci toho rebríčka môžeme za to, že 120 ľudí z marketingu na Slovensku označilo, ja neviem, 12 mužov a jednu ženu? Že v čom sme, teraz nemyslím ja urobil chybu, ale, že v čom sme my ako spoločnosť urobili chybu, že si náhodných 120 ľudí myslí, že medzi najlepších marketérov patria najmä muži? Normálne mi to niekto vysvetlite. Ja tomu nerozumiem.
Blažena
Ja ti to úplne logicky vysvetlím a inak vy, čo ste v tom rebríčku, vy za to nemôžete, hej, akože tá.
Peťo
To by som bol rád, aby to tu odznelo.
Blažena
Tá narážka akože nepatrila akože ľuďom, ktorí sú v rebríčku. No je to veľmi jednoduché a opäť si otvorím prieskum. Neviem to presne nájsť, ale v každom prípade len veľmi malé percento žien je vo vedúcich pozíciách agentúr. Rozumej nie, že len MD, ale aj na úrovni ako kebyže creative direktoriek a pod. Tzn., že a teraz si zober, že ty, keď si firma, akákoľvek alebo agentúra, tak koho ukazuješ najviac navonok? Pýtam sa PR-istu.
Gabo
Nie, ale tak ja mám na toto však odpoveď, ja to doplním, Blažka, že ja som to vypĺňal teda. Môžem povedať za seba, bola otázka, že spontánne povedz troch. Vyplnil som troch mužov, priznám sa.
Blažena
No ale prečo prečo si ich vyplnil?
Gabo
Vyplnil som ich preto, lebo na konferenciách ako marketing rules 90 % muži v paneloch.
Blažena
To je odpoveď na moju otázku. Koho najviac ukazuješ?
Gabo
V médiách koho oslovia, keď potrebujú do reportáže marketéra? Muža a atď. Tzn., že ty vidíš práve tých mužov, lebo práve chodia na konferencie, oslovujú ich médiá atď. A to je tá chyba tej spoločnosti, že keby toto bolo vyvážené aj vďaka tým kvótam, tak mňa spontánne nenapadnú traja chlapi, medzi nimi aj Peťo Šebo a napadne ma tam minimálne 1 alebo 2 ženy, lebo som ju videl na konferencii, videl som ju v novinách, videl som ju v médiách, videl som ju blablabla.
Blažena
Čiže a teraz si porovnaj tie 2 rebríčky. Na pozícii agentúr je ten, to ti chcem povedať, je ten (???) neúprosný v zmysle, čítala som, koľko žien do 30, koľko žien do 40, myslím, že tam bolo niečo nad 10 %. Tzn., že do toho vedenia na pozície kreatívnych direktoriek, managing direktoriek sa dostane len veľmi málo percento žien, pretože aktuálne to, ako je dizajnovaný svet marketingových agentúr, nie je zlúčené so svetom ženy.
Peťo
A keď sa tam dostanú a dobrosrdečný organizátor najväčšej konferencie na Slovensku ich pozve na stage, tak oni to odmietnu. Tak mi povedz, čo ešte pre nich tá spoločnosť môže urobiť?
Blažena
Veľa. Niekto nemusí spikovať, niekto môže písať články, robiť rozhovory. Ale tu ti chcem povedať a teraz si sa toho chytil, z pohľadu agentúr to bola čistá sausage párty, hej, marketéri.
Peťo
Áno.
Blažena
A teraz, keď sa pozrieš na stranu zadávateľov.
Peťo
Druhý rebríček.
Blažena
Druhý rebríček, tak tam je to buď na polovicu, oveľa viac vyvážené.
Peťo
A dokonca vyhrala to žena.
Blažena
A tam je to prečo naopak? Pretože ten systém na strane zadávateľa a korporátny je oveľa lepšie nastavený, čo sa týka návratu z materskej, ako môže tá žena pracovať, že sú jej vytvorené podmienky na to, že môže po to dieťa odísť o štvrtej do škôlky a zároveň nemusí robiť ako kebyže nejaké kompromisy vo svojej kariére. Kiežto my na strane agentúr si to sami robíme, lebo my tým, ako je aktuálne dizajnovaný svet marketingových agentúr a je dizajnovaný pre chlapov, bohužiaľ, tak to je, tak si diskvalifikujeme veľkú časť šikovných žien tým, že majú deti.
Peťo
Ja mám taký nápad, kiež by aspoň jednu z tých agentúr viedla žena a nastavila to lepšie.
Blažena
No však a my to máme nastavené fantasticky.
Peťo
Jaj, takto, tak potom není problém.
Gabo
Ja už nepoviem nič viac k tejto téme. Ja už som všetko povedal, čo bolo treba a veľmi, veľmi súhlasím s Blažou so všetkým.
Peťo
To sme si všimli, Gabo. Ty by si súhlasil s hocikým, kto by bol proti mne, takže to je v poriadku.
Blažena
A kto by mal dva prieskumy.
Peťo
A celý čas ma fascinovalo, ako ja som sa hádal s Blažou a Gabo zaľúbenie na Blažu pozeral. Pritakával, zavrel oči a hovoril si, niekto tú špinavú robotu robí za mňa. Normálne Gabo si to dnes, že užil. Priatelia, dúfam.
Gabo
Toto bol najlepší diel, aký sme kedy natočili.
Peťo
Dúfam, že aj vy ste si to užili. Ďakujem Blažka, že si tu bola s nami. Verím, že z toho nebudeš mať následky akéhokoľvek druhu. Ja teda sľubujem, že budem poslúchať úplne rovnako ako doteraz, ani viac ani menej.
Blažena
S tým sa dá žiť.
Peťo
A vás všetkých ostatných počujeme nabudúce. Ahojte.
Gabo
Ahojte.
Blažena
Ahoj.