Reklama počas pandémie
Peťo
Všetci začali sťahovať reklamu že o korona.
Gabo
O korona to som ti presne chcel povedať lebo však to takto začínalo.
Peťo
Korona, že radšej vypneme ktovie, čo bude. Jediný kto vtedy, nieže jediný ale jediný výrazný kto vtedy vyhulil peniaze bol Dedoles a žije z toho dodnes, ale teda vypli vypli a potom prišiel taký u mňa zlomový bol máj-jún, lebo to vidím aj u nás v agentúre ako na online spendoch, online reklame. Zrazu prišiel má-jún všetci zistili, že ticho ostať nemôžeme, lebo však nám padajú tržby, musíme niečo robiť a zrazu od júna do decembra minuli to, čo tie 3 mesiace ušetrili, čiže oni minuli za 9 mesiacov toľko, čo za normálny rok za 12 a 2021 išli v tom trende akoby toho rastu investície do telky, lebo videli, že to prináša výsledky.
Gabo
To malo aj psychologicky dôvod, ja si to pamätám, že tie prvé 2 mesiace boli také, že rúti sa svet a všetci ľudia nezamestnaní atď. a ekonomika spadne a po mesiaci a pol ľudia pochopili, že až také zlé to nebude, tak sa ako keby svet vrátil do starých koľají. Na nejakej konferencii to bolo, neviem, či nejakej nie tvojej náhodou, že bolo, že telky sú vykúpené, čakal som tak akože bral, že.
Peťo
To bolo u nás na marketing (???)
Gabo
Že, že bolo wau si povedal, že telky sú vykúpené. Viem, že mediálny priestor, že náš bývalý predseda parlamentu mal pravdu, že dá sa mediálny priestor vykúpiť.
Peťo
Ale on hovoril, že internet. Dôležité je naozaj, že ten trh reklamný sa vlastne v tom dvadsiatom prvom akože zásadne pozviechal, hej, že inzerenti zase do toho naliali peniaze, potom zľaknúť v tom dvadsiatom roku a tie firmy pochopili, že musia komunikovať. Dnes sa budeme venovať reklame, ale reklame z pohľadu, že koľko slovenské firmy investujú do reklamy, ktoré médiá tipy, ktoré médiá zarábajú koľko na reklame, vec, v ktorej je Gabo veľmi doma, Gabo čau, vítam ťa dnes v štúdiu.
Gabo
Čau Peťo.
Peťo
Veľmi si sa tešil na túto tému povedz nám niečo o tom.
Gabo
Ty si viac doma v tejto téme o jednu prezentáciu, ktorú si si stiahol a prečítal. Takže akože áno si viac, ale to je celý rozdiel medzi nami dvoma.
Peťo
A okrem tohoto celý rok robím posledných 15 rokov, ale áno, máš pravdu.
Gabo
Tak povez Peťo viem, že už sa trasieš na to, aby si akože povedal tie čísla, že si si prečítal v prezentácii, ako to vyzerá s reklamou na Slovensku za minulý rok 21 sa budeme baviť?
Peťo
Budeme sa baviť už o roku 21. Sú samozrejme rôzne rebríčky, rôzne zdroje. Ja som dokonca obvolal niekoľko známych z brandže, že volal som do veľkej televízie, volal som veľkým internetovým providerom, že naozaj som si akože dal tú námahu, aby som tie čísla verifikoval, ale primárne budeme vychádzať z dát, ktoré vydala prieskumná agentúra Kantar, ktorá robí tzv. Monitoring mediálnych výdavkov, no ale to, čo je háčik tohto prieskumu je, že oni to dávajú v tzv. Cenníkových cenách, ináč tu by sme mohli začať, že čo sú to cenníkové ceny.
Gabo
Toto sme mali presne debatu, lebo to bolo akože robíme kampaň, posúdiť cenovú ponuku. Toto je cena cenníková, ale vy nám dávame 70 % zľavu.
Peťo
Ale že ste to vy.
Gabo
Ale to nebolo ani, že keby to bol aspoň, keby sa zahralo. Na tom sme sa rehotali, že keby zahrať divadlo, že pošlem niekto akože cenu a ja píšem viete, čo to je veľa a nevieme dohodu, a on mi dá zľavu, tak poviem si dobre, ale ako typu, že do prezentácie, ktorú pošlete prvýkrát ti napíše, že stojí to, ale to bolo 10 000.
Peťo
To bola nejaká online vec alebo offline.
Gabo
To boli PR články v médiách print a tak ďalej. Automaticky v tabuľke bola clonka zľava pre klienta, tak som si povedal, no tak akože na, čo sa tu hráme, že aký to má zmysel a doteraz to nechápem, aký to má zmysel. Fakt tomu nerozumiem, aký to má zmysel. Tak ak niekto z týchto ľudí tu bude počuť tento podcast, tak zase napíšte, že aký má zmysel.
Peťo
Počkaj, nič nepíšte. Ja mu to teraz vysvetlím, že aký to má zmysel, keď prídeš do obchodu a v tom obchode majú tenisky, ktoré stoja 130 ale dnes sú za 70, aký to má zmysel?
Gabo
V obchode to ešte chápem. Na výklad dajú, že 20 % zľavy do dokonca mesiaca a tak ďalej. V médiách máš automaticky, že tú zľavu ktokoľvek kedykoľvek príde.
Peťo
Ty máš pocit, že máš strašné šťastie. Strašné šťastie, že si získal takúto zľavu, lebo si im napísal.
Gabo
No a teraz ti chcem povedať, teraz ma budú všetci nenávidieť, ktorí robia v mediálkach, lebo mediálky sú v tomto super, za teba povedia ti, že my sme mediálka a my sme pre teba ako klient vyjednali 70 % zľavu.
Peťo
Počkaj, lebo on ti nepovie, že má 70, on ti povie, že má 90 %.
Gabo
Ok, lebo kupuje vo veľkom tie objemy a tak ďalej, ale stále je tam hra s týmito akoby zľavami a hranie sa na tieto zľavy a je to, neviem podľa mňa fakt nemáš na Slovensku segment, kde sa hráš takýmito, že 10 % z 70 % zľavu ti dajú bez toho, aby si si ju vypýtal. Kolegyňa posiela mail. Dobrý deň. Prosím vás, chcel by som sa spýtať, koľko stojí hodnota týchto PR článkov vašom médiu a samozrejme moja agentúra sa volá Katedra komunikácie, čo je debilný názov, lebo každý si myslí, že to je akože Katedra komunikácie ako vysoká škola a odpíše obchodník z nemenovaného média. Dobrý deň slečna x veľmi pekne ďakujeme atď. suma je takáto, ale keďže ste vysokoškolská inštitúcia dáva nám 80 % počkaj a kolegyňa sa tu smeje, že ha-ha hi-hi a ja hovorím, že vieš čo, tak napíšem im, že my sme normálne eseročka, (???) napísala. Ďakujeme za toto, ale my sme normálne klasické s.r.o. nie vysokoškolská inštitúcia, nevadí, a ja čo ti šibe, to už akože fakt, keby si aspoň zahral ten človek si vycucal z prsta, tak máte iba 75 %, ale on povedal, nevadí, máte 80 aj tak. Dobre.
Peťo
Čiže vysvetlili sme si, čo je to cenníková cena. Čiže.
Gabo
Mediálna hodnota sa tomu hovorí ešte.
Peťo
Mediálna hodnota, to je to, čo vy PR-isti bullshitujete, že boli sme 6 sekúnd v televíznych novinách a to má hodnotu 220 000 EUR a nevyúčtujete, vyreportujete to klientovi.
Gabo
To je hovadina akože takto.
Peťo
Ako sa to volá, nech sa niečo naučíme dnes AV, skrátka je to od čoho?
Gabo
Neviem, čo to je skrátka. Ale.
Peťo
Myslel som, že vieš, lebo ja neviem.
Gabo
Ja na to mám má nejakú toto, ale je to z angličtiny niečo, ale je to úplná hovadina, takže ak vám niekto povie, že máte AV také a také, tak neverte.
Peťo
Veľký (???) a potom ako vám to Gabo vysvetlil všetkým, že tá cenníková cena je totálne houusnumero, ale Kantár to takto ráta, čiže pozrie si všetky spoty, ktoré sú v tej telke alebo vo všetkých slovenských televíziách a prenásobí ich jednotkovou cenou za odvysielanie.
Gabo
Ale zase na obranu Kantaru, že on to asi ani nevie robiť inak.
Peťo
Budem tu celý čas hovoriť o Kantare. V podstate chválim, iba vravím, že, aby tie čísla samotné sme nebrali vážne, ale už tie trendy, ako si medzi sebou stoja tie jednotlivé médiá tipy a ako si stoja v medziročnom porovnaní, tak to už sa porovnávať dá, hej, lebo sú to síce nezmyselné čísla tzv. Housnumerá, ako sa hovorí v našej odbornej brandži, ale medzi sebou sú naozaj porovnateľné. Kvízová otázka číslo 1, ktorý média tip má na Slovensku najviac peňazí z reklamy?
Gabo
A to je úplne jasné telka, nevidím tie čísla Peťa, ale predpokladám, že telka by som si tipol, že má dohromady viac ako všetci ostatní spolu.
Peťo
A to by si si tipol velice zle.
Gabo
Fakt?
Peťo
Velice zle.
Gabo
To by som tipoval, že oni sú úplne že.
Peťo
Nie, to možno bejvávalo, ale stále je tu online, ku ktorému za chvíľku prídeme. Telka, no teraz akože pre odborníkov, ktorí nás počúvajú, tak na pobavenie, ale citujem teda z Kantar štúdie. Cenníkových cenách rok 2021 2,8 miliardy eur robí slovenské televízie na reklame.
Gabo
To keby počuli zahraniční nejakí investori hneď sem idú na slovenský televízny trh, že tu koľko peňazí.
Peťo
Normálne by Murdoch by dal aj (???).
Gabo
Bezos by sem došiel normálne akože založiť telku.
Peťo
Dobre. Vieme všetci, že to číslo je teda násobne iné. Môj kvalifikovaný odhad je, že je to asi tak 10 % z tohto čísla pravdepodobne aj menej. Hej, čiže to číslo neberme.
Gabo
200-250 miliónov.
Peťo
No niekde tam akože tak asi.
Gabo
Objem, aby sme akože povedali objem toho, čo sa minulo na reklamu v televízii dohromady.
Peťo
To sa investovalo do reklamy za uplynulý rok na Slovensku, a teda máme tu, samozrejme 3 hlavné televízie, hej také tie veľké celoslovenské, máme tu spravodajskú a potom tu máme také tie všelijaké.
Gabo
A vieš to aj nejako porovnať. Predpokladám, že asi, že najviac reklamy tečie do Markízy, druhá bude asi JOJ-ka, RTVS-ka viem, že má nejaké zákonné obmedzenia vysielanie reklamy.
Peťo
Akože to poradie je pocitové, ale cítim to rovnako ako ty, že to poradie bude asi Markíza, JOJ-ka a RTVS.
Gabo
A odvíja sa asi aj od sledovanosti.
Peťo
Presne tak presne tak. Rádio je z tohto prieskumu sa ukazuje ako druhé 106.000.000 EUR. To asi tiež úplne tie rádiá nie úplne, tak to by to asi videli, ale však dobre, či je tam zľava 90 % alebo 80 teraz je jedno, proste, že v tom pomere sme úplne inde ako telky, to chcem povedať. Potom tu Kantár teda monitoruje outdor alebo outdor home, hej, čiže bilbordy city lity, všetky tieto plochy tie sú zhruba na úrovni 56 000 000, čiže polovica z toho rádia, rovnako predstav si rovnako 57 000 000, zase sme v tých housnumerách, iba ich porovnávam medzi sebou sú noviny.
Gabo
To ako klasicky print myslíš teraz.
Peťo
Pre mňa, že absolútne neuveriteľné.
Gabo
V tom, že.
Peťo
Po prvé, že niekto ešte noviny kupuje a po druhé, že v nich niekto inzeruje a teraz to vôbec to nehovorím, že si z nich robím srandu, len to úprimne nechápem, normálne to úprimne tomu nerozumiem, že kto a prečo si kupuje noviny. Akože beriem, že bulvár, že si kupuješ akože zo zvyku a z dlhej chvíle a krížovka a zabavenie sa a niečo ale aj tak máš vlastne toho bulváru plný internet, že prečo to.
Gabo
Tak to je zase vieš, že staršia generácia ako keby (???) máš predplatené noviny. To je podľa mňa, to súvisí predplatným, že teraz nemám presné čísla, ale máš množstvo titulov, kde máš akože obrovské množstvo, keby percentuálnych vydaní sa predá predplatné, že ľudia si proste predplatia aj tie noviny, robia to 20 rokov a predĺžia si 21 a hotovo.
Peťo
Ja len tomu nerozumiem, ale tak pozri nejaké noviny tu stále vychádzajú a nejaká reklama sa v nich nachádza, čiže to číslo je, že vraj takéto. Časopisy prekvapivo podľa tohto housnumera, keď teda noviny mali tých 57 000 000,, tak časopisy 76 000 000, ja budem stále opakovať, že to číslo nie je dôležité iba ten pomer k ním, čomu asi rozumiem, že časák si skôr kúpiš nie, že na víkend a na dovolenku a na chatu, že.
Gabo
Vieš tam to má ten rozmer toho, že ak si dobre pamätám, že tá čítanosť tých časákov je niekoľkonásobne vyššia ako je náklad preto, lebo keď si v rodine kúpiš, neviem, nechcem dať konkrétny titul mesačník, tak že si to prečítal, tak si to prečíta ešte tvoja rodina, potom to dáš starým rodičom staré noviny kopú, že tu som si prečítal akože neviem, čo staré vydania a nechcem povedať čoho niečoho Záhradkára, tak oni si ešte potom prečítajú, takže to asi má akoby zmysel z tohto ohľadu.
Peťo
No a z tohto reportu ako keby najslabšie vychádzajú kiná. Je teda zase v housnumeroch hovorí, že 1,2 milióna tu by som chcel poukázať na ale rozdiel medziročný dokonca medzikoronový.
Gabo
No tak to je jasné.
Peťo
Že tie kiná naozaj akože v tomto im niečo závidieť, čiže teraz idem porovnávať to isté housnumero, ale s rokmi predtým hej, chápeme sa. Čiže minulý rok 1,2 milióna rok 2020 -1,4 a rok 2019 – 5,2 normálne, že oni mali, že 4× lepšie tržby a nech to číslo je akékoľvek, nech je pre mňa za mňa polovičné, ale majú 4× lepšie tržby z reklamy.
Gabo
Ja by som si tipol, že ten prepad bude ešte väčší, lebo však ten minulý rok boli tie kiná koľko pootvárané.
Peťo
75 % prepad, mne to stačilo.
Gabo
Keď máš tie kiná otvorené ja neviem pár mesiacov a ešte zároveň aj tie, čo sú (???) otvoriť nemáš plné to kino, lebo v tom opatrenia, ľudia nechodia boja sa, a tak ďalej, dokonca neviem, či vieš ale, že z čoho najviac zarábajú kiná?
Peťo
Z pukancov.
Gabo
Presne tak.
Peťo
Že keď neboli pukance, tak niektoré kiná ani neotvorili.
Gabo
Presne tak.
Peťo
A neviem, či vieš, ale ja si pukance v kine zásadne nekupujem, lebo ma to uráža.
Gabo
Fakt?
Peťo
Strašne ma to uráža, to je ako ty, šetríš na spotify, že ja rozumiem, že mám zaplatiť za ten film, že vznikol, za tú sálu, za tých ľudí tam, že tomuto všetkému ja rozumiem, ale keď ja mám kúpiť akože krabicu pukancov za 6 EUR, kde výrobná cena je 50 centov, tak to ja psychicky toto nezvládam. Ja to fakt nezvládam vážne, vážne.
Gabo
Popri tebe som normálne ako taký grant. Pre mňa to je taká kultúrna záležitosť, však dobre, ale taký youtube zadarmo, ale že tie pukance. Vieš to je také, že ideš do toho kina a že to máš takú akože až kultúrnu záležitosť, že bez tých pukancov ten film pozerať, čo ja viem.
Peťo
Čiže kiná padli akože najviac tých všetkých médií a teda padli vlastne jediné, lebo keď si porovnám, budem to porovnávať s rokom 2019, čiže pred koronou, tak napr. časopisy padli, že z 86 na 76 housnumer, hej miliónov. Čiže chápeme sa.
Gabo
Tak to je zásadný pokles. Tam máš koľko nejakých 10-12 %.
Peťo
Ale keď som povedal, že kinám klesli o 75, tak si povedal o to je také zlé.
Gabo
To boli zatvorené, ale print nebol zatvorený.
Ako narástla online reklama?
Peťo
Počkaj, ja chcem pointu povedať. Noviny zo 60 na 57 akože žiadna strašná vec sa nestala novinám. Oudoor padol ten bol ešte pred koronou 76 housnumer a teraz je 56 housnumer, čiže o štvrtinu zhruba. Rádio s104:106, čiže narástol o 2 000 000 housnumer a telka kámo tipni si. Teraz som hovoril, že má 2,8 miliardy housnumera, hej to číslo nemá nič s realitou iba to porovnávame medziročne, koľko mala v 2019, daj tip.
Gabo
Podľa mňa rovnako. 2 miliardy.
Peťo
Oni normálne narástli o nejakých skoro 30 %, nie úplne o osemsto miliónov priatelia.
Gabo
Prečo narástli.
Peťo
Od marca 2020. Väčšinou sme proste väčšinu týchto dvoch rokov posledných sme presedeli doma pri telke a tí inzerenti to vedia a vedia, že ani tým bilbordom tých ľudí trafíš ich na online, hej na internete a trafíš, samozrejme nie každý je na internete a trafíš ich v telke a samozrejme zdvihli ceny, lebo však zrazu je pretlak reklamy. No dobre a mám tu, samozrejme dáta za internet, ale tie už tento Kantar neuvádza, lebo samozrejme pozrieť si všetky banery na internete a priradiť im cenníkovú cenu, ktorú ešte aj Gabovi dávajú s 80 % zľavami nie je úplne v ľudských silách, no a tam mám teda kvalifikovaný odhad, kde som sa radil s odborníkmi z brandže, čiže to už nie je housnumero, to je veľmi kvalifikovaný odhad, že do online reklamy na Slovensku za minulý rok išlo ± asi 180.000.000 EUR.
Gabo
Čo je cca koľko do telky?
Peťo
Telka je 200 hej ±50 000 000, nech sme akože granti, tak do online išlo asi 180 ale vieš čo je pikoška toho onlinu.
Gabo
No, že gro ti ide do Facebooku do Googlu, to je jasné.
Peťo
Tam je zase ďalší iba kvalifikovaný odhad len pre zaujímavosť poviem, že asi 50 % z týchto peňazí zožerie Google a Facebook.
Gabo
To by som povedal, že aj viac, úprimne?
Peťo
Dvaja zožerú polovicu a všetky tie slovenské portály, chápeš všetky zoznamy aktuality, smečká, centrumy žijú, že týchto akože niekoľko desiatok portálov žije z polovice a Google s Facebookom, že z druhej polovice.
Gabo
A to som videl zaujímavejší prieskum, ale zaujímavý prieskum, že z tých nových eur, to je pritekajú do onlinu, že teraz to bolo 180, budúci rok 200, tak tam to percento je ešte výrazne vyššie, ktoré ide do Facebooku do Googlu, že keď nejaké nové euro pritečie, že niekto chce vyvinúť viacej v tom online, tak ten Facebook vôbec (???) 2 tretiny alebo 80 % v tých nových eur, takže ten pomer sa stále akoby zhoršuje.
Peťo
A online teda ten medziročný ako keby vývoj bol taký, že v 2019 to bolo zase kvalifikované odhady 150 00 000, v 2020 asi 141 a 2021 už 180, že ten online akože naozaj kopol do vrtule.
Gabo
Bude čoraz väčší ako telka zachvíľu.
Peťo
Veľmi veľmi čoskoro prekoná telku aj v týchto v mediálnych výdavkoch. Na druhej strane si treba ale povedať, že reálne teraz to hrozne zjednoduším, ale že tých teliek je tu 3,5, to neni metafora, že naozaj ich je tu 3,5, ale tých onlinov hej, keď odrátame Google s Facebookom, sú tu desiatky, čiže stále by som radšej vlastnil telku, ako online portál. Poďme na ďalší pohľad na tieto dáta, a to je, že ktoré sektory a ktorí zadávatelia dali najviac peňazí do reklamy, opäť sú to rovnaké hausnumerá z pohľadu absolútnych čísiel, iba to idem povedať z pohľadu porovnania medzi sebou, čiže čo myslíš, ktorý sektor dal najviac peňazí do reklamy.
Gabo
To budú tá klasika, to budú (???), čo sú telekomunikácie, to sú operátori, teda.
Peťo
Piaty.
Gabo
Dobre, tak určite banky?
Peťo
Tretí.
Gabo
Reťazce, myslím potravinové reťazce.
Peťo
Reťazce, tak reťazce sú jednotka, obchody sú jednotka.
Gabo
Tak, akože má maloobchodu a tak ďalej, potom tam máš podľa mňa nejaké nejaké tie ako sa to volá to, čo vyrábajú tie predávajú práčky, čo to je.
Peťo
Elektronika?
Gabo
Elektronika, to som chcel povedať.
Peťo
Gabo hľadá slovo elektronika.
Gabo
Elektronika, nol.
Peťo
Ty by si mal robiť podcasty podľa mňa?
Gabo
Že? Som výrečný a taký ďalej.
Peťo
Nie je tu elektronika, v top 5 nie je.
Gabo
Ok, tak potom nejaký bating, ja neviem, ako myslím, že.
Peťo
Dvojka, lieky – liečivá.
Gabo
OK .
Peťo
Obrovský biznis. Štvorka sú potraviny, čiže tí samotní výrobcovia tých potravín, nie tí predajcovia, hej, čiže citujem párky, mäso, ryby, údeniny, ľadová káva, dojčenské príkrmy a výživa, pekárenské výrobky, omáčky.
Gabo
Všetky potraviny na svete menovať, lebo tých ako dosť veľa.
Peťo
Dobre končí to mrazená pizza.
Gabo
Zaslúžila si vlastnú kolónku.
Peťo
Áno a pozor mrazená pizza zátvorke, viac ako 30 % nárast.
Gabo
Objem reklamy, tak polotovary rastú, to je jasné.
Peťo
Nie, že tieto segmenty, ktoré som všetky menoval, sú viac ako 30 % nárast, musím si aj legendy čítať. Štvorka sú teda potraviny a päťka sú telekomunikácie, hej, čiže toľko operátori jedno s druhým, no a z pohľadu značiek, lebo aj toto tu Kantar akože vyobsmŕdal. Číslo úplne nie je dôležité, dôležitý je, že kto je poradie, no tak daj, kto je akože (???).
Reklama na potraviny
Gabo
Prvý viem, že je Lidl, prvýkrát Lidl predbehol Tesco, že Tesco bolo dlho neviem, koľko rokov nechcem tresnúť, ale že 10 rokov bol ale teraz myslím z pohľadu tržieb.
Peťo
Aha tržieb, ale my sa teraz bavíme o výdavkoch reklamy.
Gabo
Chcem povedať, že to akoby teraz, že trocha asi prihrejeme polievočku, že naozaj, že ten marketing, tie ideovky do marketingu a nehovorím, že len tie samozrejme on tu má 1000 iných dôvodov, ale že v tomto prípade korelujú s tým, že ten Lidl rastie a že predbehol, ako keby to Tesco v pol tržieb, že asi sa im to vyplatilo okrem iných vecí samozrejme.
Peťo
Lidl je jednotka, kto je dvojka? Poradím ti?
Gabo
Orange.
Peťo
Poradím ti, je to jeho tajný brat.
Gabo
Jaj Kaufland.
Peťo
To vieš, že sú súrodenci?
Gabo
Jasné, majú rovnakého majiteľa, ale musia si konkurovať, lebo ten ich majiteľ normálne povedal, že okej mám 2 siete, ale aby to fungovalo dobre, budete si konkurovať a to reálne viem, lebo tam poznám ľudí z jedného aj z druhého segmentu, že naozaj, že oni akože nešerujú si že know how atď, že normálne si konkurujú ako 2 separátne firmy.
Peťo
Je to tak, čiže Kaufland je dvojka, trojka tipos.
Gabo
Štátny nie, tak hej, ale tak.
Peťo
Štvorka, podľa týchto dát je Slovak Telekom a päťka je Coop Jednota.
Gabo
Fakt?
Peťo
Mám tu aj medziročné porovnanie a v tom medziročnom najväčší skokan. Vo výdavkoch je očividne Tipos 32 %, potom Coop Jednota 25 % nárast a Lidl iba 13 už, hej ten už akože lial do toho dosť dovtedy a teda Kaufland 21 % , čiže celkom asi zaujímavé a najväčší skokani medzi sektormi, čiže kto najviac narástol, že neni v top 5 ale narástol sú, že tabak a fajčiarske potreby.
Gabo
Fakt? A to som práveže mal pocit, že akože oni sa musia akože dosť práveže sťahovať z tej reklamy, že kvôli legislatívnym obmedzeniam a podobne vieš, že to môžu.
Peťo
Nachádzajú nové kreatívne spôsoby očividne. Potom je to textil, nuda, ale nie však všetky samozrejme, vieš Zalandá, About You. Vieš, že.
Gabo
Hej, v podstate máš klasický Dedolesy.
Peťo
Dedole, ty kokos fakt Dedolesy.
Gabo
Zabudol, že čo predávajú si iba škrečkov.
Peťo
Priemysel, záhradníctvo veľké nárasty, tak hej, ľudia vieš, začali sa venovať záhradske, aby mali čo robiť. Hračky a voľný čas vrátane tipovania stávkových kancelárií a PC hier všetky, čo som menoval mali nárast o 50 až 90 % medziročných výdavkov na reklamy.
Gabo
No ako tie segmenty. No a v týchto menších segmentoch vieš, že keď si vydávaš, že manko peňazí a potom dáš trochu viac tak ti narastie o 30 % ale akože v absolútnych číslach to asi nie je akože obrovské, obrovské číslo.
Peťo
Veľa ľudí mimo marketingu, lebo aj takých občas stretnem, tak oni mi povedia, vieš čo Peťo, na, čo je tá reklama, ja žiadnu reklamu nesledujem ja vôbec.
Gabo
Ja neverím tej reklame.
Peťo
To je jasné neverím, ale ja ju ani nesledujem. Na mňa reklama nemá žiaden vplyv, proste ja vôbec nechápem na čo je reklama, hej a ja hovorím, že vieš čo kámo. Urob si taký akože domáci test, to si môžte aj vy urobiť, je to ľahšie ako PCR test. Normálne akože vojdi doma, choď do svojej kúpeľne, zasvieť tam a normálne sa rozhliadni po tých poličkách, čo tam máš hej a ak alebo mi urob mi fotku a pošli mi, akože pošlite na náš Instagram baswordový. Ak všetky produkty, ktoré tam sú, sú také, ktoré proste nemajú reklamu, tak si poviem, že máš pravdu, ale pravda je taká, že tam máš Old Spice, máš tam Ariel, máš tam Calgate, máš tam proste nejaký hajzlák z reklamy a ešte tam máš šampón Dove a ešte tam máš proste, reklama na nás vplýva extrémnym spôsobom. Môžme tvrdiť, že nie ale ty predsa neprídeš do obchodu a nekúpiš si mydlo, ktoré sa volá hungabanga, ale kúpiš si niečo, čo si myslíš, že poznáš a keďže si to videl veľakrát v telke, tak si myslíš, že to poznáš, a že tomu môžeš veriť.
Gabo
Tak si to ukončil dneska.
Peťo
Posielajte nám fotky svojej kúpeľne a hlavne tí, ktorí si myslíte, že na vás reklama nevplýva.